سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ۴۰ پیام از بیانیه ۴۰ سالگی انقلاب (نگاه)

۴۰ پیام از بیانیه ۴۰ سالگی انقلاب (نگاه)

 

  دکتر ابراهیم کارخانه‌ای*

بیانیه چهل‌‌سالگی انقلاب، چشمه زلال و جوشانی است از حکمت نظری و عملی انقلاب در اداره کشور و سندی راهبردی است برای گام دوم انقلاب در دستیابی به قلل رفیع پیشرفت، عزت و اقتدار جهانی ملت ایران که می‌بایست به همت بلند جوانان مومن، انقلابی، دانا و کاردان با ورود آنان به عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور محقق گردد. از آنجا که بیانیه تفسیری رهبری حکیم و فرزانه انقلاب هرگز نباید در چارچوب سخنرانی‌ها و میزگردها محصور گردد؛ در ذیل به منظور تسهیل در اجرا، ۴۰ پیام مهم انقلابی و اجرایی از بیانیه مذکور به عنوان نقطه آغاز حرکت و برنامه‌ریزی برای عملیاتی نمودن این مهم پیشنهاد می‌گردد:

۱- افتخار به بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید که با پشت سر نهادن یک چله پرشکوه بدون خیانت به آرمان‌ها در برابر همه وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسید از کرامت و اصالت شعارهایش صیانت کرده است.

۲- پیشرانی قدرتمند انقلاب اسلامی همگام با حفظ شعارها و آرمان‌ها در شرایطی که از دو کانون قدرت شرق و غرب جهان کانون قدرت شرق نابود و قدرت دیگر با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار آن می‌دهد دست و پنجه نرم می‌کند.

۳- جاودانگی و استثنایی بودن شعارهای جهانی انقلاب (آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال عقلانیت و برادری )که با فطرت بشر در همه عصرها سرشته است به عنوان امتیاز منحصر به فرد نظام اسلامی در جهان.

۴- پرهیز از تجدید‌نظر‌طلبی و انفعال و فاصله نگرفتن از ارزش‌های آمیخته با دین مردم و دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی.

۵- پایبندی شدید به اصول و حساسیت در مرزبندی با رقیبان و دشمنان انقلاب و طی شدن فاصله میان باید‌ها و واقعیت‌ها با حضور نسل جوان، مؤمن، دانا و پرانگیزه انقلاب.

۶- ایستادگی با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان و دفاع از مظلومان و مستضعفان و پرهیز از افراط‌گرایی و چپ‌روی‌هایی که مایه ننگ بسیاری از قیام‌ها و جنبش‌ها شده است.

۷- حراست از انقلاب با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما (ارواحنا فداه).

۸- اعتقاد به اصل ما می‌توانیم به عنوان یادگار امام خمینی که ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید.

۹- ورود مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان و فعالان جوان در همه میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی با جهت‌گیری تحکیم دین، اخلاق، معنویت و عدالت در عرصه‌های مدیریتی کشور و با بهره‌گیری از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته و نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی در تحقق الگوی کامل نظام پیشرفت اسلامی.

۱۰- فعال‌سازی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم‌نظیر کشور که مورد غفلت قرار گرفته است با همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی.

۱۱- بهره‌گیری از جمعیت جوان زیر ۴۰ سال مشتمل بر ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگی و ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی به عنوان مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش ثروت کشور که با هیچ اندیشه مادی قابل مقایسه نمی‌باشد.

۱۲- بهره‌گیری از منابع عظیم زیرزمینی (۷ درصد ذخایر معدنی جهان) و موقعیت‌های استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه و با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع و بسیاری ظرفیت‌های دست‌نخورده‌ای که ایران را از نظر ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی در رتبه اول جهان قرار داده است.

۱۳- امید و نگاه خوشبینانه واقعی به آینده با تکیه بر پیشگامی جوانان و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن.

۱۴- اصرار ورزیدن بر چشمه جوشان دانش و شتاب در رستاخیز علمی دو دهه اخیر با تکیه بر استعداد علم و تحقیق در ملت به عنوان آشکار‌ترین وسیله عزت و قدرت در کشور

۱۵- تداوم حرکت پرشتاب علمی در جهت کم کردن فاصله با قله‌های دانش جهان و عبور از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها در جهت جبران عقب‌ماندگی‌های علمی تاریخی.

۱۶- ناکام‌سازی دشمن با تکیه بر جهاد علمی بر پایه سنگ بنای انقلاب علمی در کشور به همت جوانان. برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل ایثار، توکل و ایمان در خود و جامعه.

۱۷- رشد شعور و وجدان اخلاقی در جامعه و اجازه ندادن به جهنمی‌ها که با زور و فریب مردم را جهنمی‌کنند.

۱۸- بهره‌گیری از معنویت و اخلاق در جهت‌دهی به همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی.

۱۹- متخلق شدن کارگردانان حکومت به منش و رفتارهای اخلاقی و معنوی.

۲۰- تنظیم و اجرای برنامه‌های جامع کوتاه مدت و میان مدت از سوی نهادهای حکومتی با همکاری مردم در جهت مقابله با ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر که در اختیار کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق است و دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان را هدف قرار داده‌اند.

۲۱- تقویت اقتصاد مستقل کشور بر پایه تولید انبوه و با کیفیت، توزیع عدالت محور و مصرف به اندازه و بی‌اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه به عنوان عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری.

۲۲- اصلاح عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی و مقابله با عملکردهای ضعیف اقتصاد کشور که در صورت اصلاح، مشکل تحریم و وسوسه‌های دشمن کم اثر و حتی بی‌اثر خواهد شد

۲۳- اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش‌ها با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت.

۲۴- برنامه‌ریزی لازم در جهت درون‌زایی اقتصاد کشور و مولد شدن دانش و دانش‌بنیان شدن و مردمی کردن اقتصاد و نفی تصدی‌گری دولت و برون گرایی بر پایه ظرفیت‌های بالقوه کشور.

۲۵-شکل‌گیری یک مجموعه جوان، دانا، مومن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت در جهت نیل به اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور

۲۶- مقابله با وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی، استفاده اندک از نیروی انسانی کشور، بودجه‌ریزی معیوب و نامتوازن، عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویت‌ها و وجود هزینه‌های زائد و حتی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی که نتیجه آنها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانان، فقر درآمدی در طبقه ضعیف و امثال آن است

۲۷- نابخشودنی بودن این تفکر که مشکلات کشور ناشی از تحریم بوده و راه رفع تحریم‌ها، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه بر پنجه گرگ است

۲۸- لزوم هوشمندی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی در برابر القاء تفکرات غلطی که توسط کانونهای فکر و توسعه خارجی برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود.

۲۹- فعال‌سازی دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه که به معنای واقعی با فساد به ویژه در درون دستگاه‌های حکومتی مبارزه کنند

۳۰- توجه به طهارت اقتصادی به عنوان شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی

۳۱- مبارزه قاطع دستگاه‌های نظارتی و دولتی در پیشگیری از فساد و رشد آن با انتخاب انسان‌هایی با ایمان، جهادگر، پاکدست و با دل‌های نورانی.

۳۲- محرومیت زدایی و جلوگیری از ایجاد شکاف عمیق طبقاتی در جامعه به عنوان اصلی‌ترین دغدغه مسئولان نظام.

۳۳- ممنوعیت تبعیض در توزیع منابع عمومی، میدان دادن به ویژه خواران و مقابله با فریب گران اقتصادی و عدم غفلت از قشرهای نیازمند حمایت در جامعه.

۳۴- سپردن زمام امور بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مومن، انقلابی، دانا و کاردان

۳۵ توجه به عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن که هر سه شاخه‌هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‌المللی‌اند

۳۶- لزوم توجه به تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی براساس الگوی مقاومت در برابر سلطه آمریکا و صهیونیسم، شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه و گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد

۳۷- غیرقابل اعتماد و خدعه‌گر دانستن برخی کشورهای اروپایی و لزوم حفظ مرزبندی دقیق با آنها

۳۸-عدم عقب‌نشینی در برابر تهدید‌های پوچ اروپا و توجه دائمی به عزت کشور و ملت و لزوم هوشمندی در حل مشکلات قابل حل با آنها از موضع انقلابی.

۳۹- هشدار قاطع به اینکه درمورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت

۴۰- جلوگیری از ترویج سبک زندگی غرب در کشور و مقابله همه‌جانبه و جهادی به آنها که زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت زده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

* دانشیار دانشگاه و نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ ساحل وجود‏

عاشق روی توام دست بدار از دل من‏

حقیقت «الروح» در شب قدر کیست و بر چه کسی نازل می‌شود؟

جبرئیل از جمله ملائکه است و الروح از ملائکه بزرگ‌تر است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.