سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نقض آتش‌بس الحدیده توسط سعودی‌ها از مرز 4 هزار بار گذشت

نقض آتش‌بس الحدیده توسط سعودی‌ها از مرز 4 هزار بار گذشت

عربستان و امارات همچنان به زیر پاگذاشتن توافق استکهلم در غرب یمن ادامه می‌دهند، به گونه‌ای که تعداد موارد نقض آتش‌بس در الحدیده، از 4000 مورد فراتر رفت.

ائتلاف سعودی از زمان امضای توافق استکهلم مبنی بر آتش‌بس در الحدیده، بیش از 4000 بار این توافق را نقض کرده و همچنان به غرب یمن حمله می‌کند.  به گزارش فارس، سرگرد «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح دولت نجات ملی یمن، سه‌شنبه (۳۰ بهمن) اعلام کرد که نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته، ۲۳۱ بار توافق سوئد را نقض کرده‌اند. او با بیان اینکه طی این مدت نیروهای یمنی به توافق مذکور متعهد بوده‌اند، تصریح کرد که ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی به دنبال دور زدن قطعنامه‌های بین‌المللی بوده و تلاش دارند از تعهدات خود در توافق آتش‌بس سوئد، شانه خالی کنند.سرگرد سریع گفت که این نقض توافق، با سفر نماینده ویژه سازمان ملل به یمن و اظهارات او در خصوص گام‌ها و اقدامات عملی جهت اجرای اولین مرحله از بازاستقرار نیروهای درگیر در استان الحدیده همزمان بوده است.سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور‌(سبأ) گفت که بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، نیروهای ائتلاف متجاوز درصدد تقویت حضور خود برآمده‌اند، تا در آینده عملیات هجومی را علیه نیروهای یمن اجرا کرده و دست به جنایت‌های جدید در الحدیده بزنند. سرگرد یحیی سریع به ائتلاف متجاوز در مورد پیامدهای نقض مستمر توافق آتش‌بس هشدار داد و از شورای امنیت و رئیس تیم ناظر بر اجرای توافق سوئد خواست به تعهدات خود در قبال این توافق و نقض آن از سوی نیروهای متجاوز عمل کنند.

پایبندی انصارالله به تعهدات خود

اما در حالی که ائتلاف سعودی به تعهدات خود در مورد الحدیده عمل نکرده، انصارالله یمن به توافق استکهلم پایبند است. «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن در نشست شورای امنیت اظهار داشت که به پیشرفت بزرگی در اجرای توافق سوئد درباره یمن دست یافته‌ایم. نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت که سید «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله، در تعهداتش به توافق الحدیده صادق بوده و به وعده‌هایش در آزادی زندانیان عمل کرده است.

وی تاکید کرد که نمایندگان دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله بر سر مرحله اول استقرار مجدد در الحدیده توافق کردند. مارتین گریفیتس توافق استقرار مجدد نیروهای یمنی در الحدیده را مهم خواند و گفت که توافق الحدیده در ورود کمک‌های انسان دوستانه به یمن نقش به سزایی خواهد داشت.

سازمان ملل اخیرا اعلام کرده است که طرفین درگیر در یمن، به توافق رسیدند نیروهای خود را از «الحدیده» خارج کنند، ولی هنوز جدول زمانی برای این کار مشخص نشده است. هیئت صنعا (دولت نجات ملی) و هیئت دولت مستعفی یمن اواسط آذر ماه گذشته، پس از دو سال توقف مذاکرات، سرانجام گفت‌و‌گوها با هدف رسیدن به صلح را در استکهلم سوئد آغاز کرده و به توافق رسیده‌اند. در جریان این مذاکرات قرار بود، نیروهای طرفین از «الحدیده» خارج شوند تا حمله‌ای به بندرگاه الحدیده صورت نگیرد و زمینه برای ادامه مذاکرات و در نتیجه پایان دادن به جنگ چهار ساله یمن فراهم شود. دفتر سخنگوی سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین یمنی در خصوص مرحله نخست استقرار مجدد و متقابل نیروها، به توافق رسیده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ ساحل وجود‏

عاشق روی توام دست بدار از دل من‏

حقیقت «الروح» در شب قدر کیست و بر چه کسی نازل می‌شود؟

جبرئیل از جمله ملائکه است و الروح از ملائکه بزرگ‌تر است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.