خانه / صراط عشق / متون / آمریکا و رژیم صهیونیستی ریشه اصلی تروریسم در منطقه

آمریکا و رژیم صهیونیستی ریشه اصلی تروریسم در منطقه

رئیس‌جمهور کشورمان گفت : آمریکا و رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، هنوز از تروریست‌های مستقر در عراق و سوریه حمایت و از آنها در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کند

حجت‌الاسلام روحانی در سفر یک روزه خود به سوچی برای حضور در نشست سه جانبه،در دیدارهای دو جانبه با روسای جمهور روسیه و ترکیه درخصوص مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.

روحانی همچنین در سخنانی در نشست سه‌جانبه سوچی، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درخصوص موضوع سوریه، مبارزه با تروریسم و همچنین تحولات داخلی این کشور تشریح کرد.رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست تاکید کرد : تا این مرحله، همکاری ما توانسته است آتش جنگ و کشتار بی‌رحمانه چند ساله در سوریه را تا حد زیادی خاموش و گفت‌وگوی بین طرفین اختلاف را جایگزین تفنگ و گلوله کند.وی گفت : همکاری کشورهای ضامن صلح در سوریه همچنین توانسته است تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه را حفظ کند و پنجره‌ای برای گفت‌وگوی سوری‌ها با یکدیگر برای ترسیم آینده خود بگشاید و زمینه‌ای فراهم کند که سلاح و تنازع را کنار گذارند و صلح و مدارا را جایگزین نمایند.

روحانی تاکید کرد : تروریست‌ها نه در این کشور و نه در هیچ جای دیگری در این کره خاکی، نباید احساس امنیت کنند و حامیان آنها نباید تصور کنند که از برگه تروریسم می‌توانند در معادلات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به سود خویش بهره برند.

وی ادامه داد : متاسفانه دولت آمریکا در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، هنوز از تروریست‌های مستقر در عراق و سوریه حمایت و از آنها در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کند. گزارشات موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا به تروریست‌های داعش در نقل و انتقال در داخل سوریه و همچنین انتقال بعضی از آنها به افغانستان کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نیز در جهت کمک به برخی گروه‌های تروریستی در سوریه فعال است گفت‌: اخیرا برخی از مقامات این رژیم به این اقدام زشت نیز اعتراف کرده‌اند. اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به سرزمین سوریه، صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته است. جامعه بین‌المللی موظف است با این اقدامات به ویژه تداوم‌اشغالگری آن رژیم علیه سرزمین و موجودیت ملت و دولت سوریه که دامنه آن هر روز گسترش می‌یابد مقابله کند.

رئیس‌جمهور در اجلاس سه‌جانبه سوچی همچنین با برشمردن 5 محور کاربردی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه، تداوم مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه تا ریشه‌کن شدن آنها را ضروری دانست.

هدف ما بازگشت ثبات و امنیت به سوریه است

روحانی عصر پنجشنبه و در پایان اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه نیز گفت :هدف مشترک ما (ایران، روسیه و ترکیه) مبارزه قاطع با تروریسم، بازگشت ثبات و امنیت به سوریه، تدوین قانون اساسی جدید و استحکام یک حکومت دمکراتیک در آن کشور، بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه است.

روحانی تصریح کرد: ما نباید به ظاهر ادعا کنیم که با تروریسم مبارزه می‌کنیم و در باطن به آنها کمک کنیم. نگرانی دوم ما از آمریکا این است که اگر هم به ظاهر نیروهایش را از سوریه خارج کند، اطلاعات ما می‌گوید آمریکایی‌ها همچنان به روند مداخله در سوریه ادامه می‌دهند.روحانی با اشاره به اینکه نتیجه نشست ورشو هیچ و پوچ است، تصریح کرد: آمریکا به دنبال سرگردانی است و نمی‌داند باید چه بکند و آنچه انجام می‌دهد چه در این دولت و چه در دولت‌های قبلی تاکنون منافع منطقه و ملت‌های منطقه را تضمین نکرده است؛ امیدواریم آمریکا در سیاست‌های خودش نسبت به منطقه تجدید نظر کند.

در بیانیه پایانی نشست سوچی

رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک، بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت ملی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین تمامی تلاش‌ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

تهران ـ مسکو ، به سمت افزایش روابط راهبردی

رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه این اجلاس و در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه  ، روابط ایران و روسیه را صمیمانه و رو به رشد دانست و تصریح کرد: همکاری‌های تهران ـ مسکو به سمت روابط راهبردی پیش می‌رود و ۲ کشور در موضوعات مهم منطقه‌ای بویژه سوریه همکاری‌های خوبی دارند.

پوتین نیز تاکید کرد : اکثر توافقات دو کشور در حال اجراست و همکاری‌ها باید تقویت شود، در حوزه‌های حمل‌ونقل و انرژی، صنعت و کشاورزی و همچنین امور دفاعی همکاری‌های خوبی داریم و مسکو هم به دنبال تعمیق این همکاری‌ها با تهران است.

مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری همگانی است

روحانی همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه تروریسم را از مهم‌ترین معضلات منطقه عنوان کرد و گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری همگانی است.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم اراده و همکاری مشترک دارند، گفت: متاسفانه گروه‌های تروریستی منطقه سالهاست که از سوی قدرت‌های خارجی و بویژه آمریکا حمایت می‌شوند. رئیس‌جمهور ترکیه در این دیدار با بیان اینکه ملت ترکیه نیز از تروریسم رنج برده است، تاکید کرد: به همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای با ایران علیه تروریسم ادامه می‌دهیم.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماه رمضان را برای تفقه در دین و دین‌آموزی مغتنم بشماریم

ماه مبارک رمضان،ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت

شعر/ عزیزم، مونسم، ای مهربان، «راضی شدی مادر؟»

نمی‌آید به چشمم خواب، محتاجم، نگاهی کن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.