سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / کاخ‌سفید برای حفظ دلارهای سعودی از کنگره خواست جنایات عربستان را فراموش کند!

کاخ‌سفید برای حفظ دلارهای سعودی از کنگره خواست جنایات عربستان را فراموش کند!

دولت ترامپ تهدید کرده مصوبه کنگره برای پایان دادن به حمایت ارتش آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن را وتو خواهد کرد چرا که آمریکا به عربستان نیاز دارد! ترامپ پیش از این بن‌سلمان را صراحتا گاو شیر‌ده خوانده و با همین رویکرد، یک قرار‌داد 490 میلیارد دلاری با این کشور امضاء کرده است.

قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی باعث شد تا برخی اعضای کنگره آمریکا برای حفظ ظاهر هم که شده به هم پیمان خود یعنی عربستان اخم کنند! به دنبال این قتل که رسوایی بزرگی برای سعودی‌ها به ارمغان آورد، کنگره آمریکا با معرفی «محمد‌بن سلمان» به عنوان قاتل اصلی خاشقجی خواستار پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن و همچنین توقف حمایت تسلیحاتی از عربستان شد. اما با این وجود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل دلارهای نفتی آل‌سعود در برابر این فشارها ایستاد و بارها اعلام کرده که آمریکا به دلارهای سعودی نیازمند است. این وضع درباره جنایات هولناک سعودی‌ها در یمن نیز صادق است.

حالا تسنیم به نقل از رویترز نوشته، «در حالی که نمایندگان کنگره آمریکا در حال تلاش برای تصویب یک قطعنامه با هدف پایان دادن به حمایت ارتش آمریکا از تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن هستند، دولت ترامپ روز دوشنبه تهدید کرد هرگونه مصوبه کنگره در این خصوص را وتو خواهد کرد. این مسئله نشانگر ادامه اختلافات بین دولت آمریکا و نمایندگان کنگره بر سر سیاست واشنگتن در قبال عربستان است.»

گفتنی است دموکرات‌ها و جمهوریخواهان دو هفته قبل قطعنامه‌ای را تهیه کردند که یک پیام برای مقام‌های ریاض درباره فاجعه انسانی در یمن ارسال می‌کرد. در این قطعنامه، نمایندگان هر دو حزب سیاسی آمریکا قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی را محکوم کردند. دولت آمریکا اعلام کرده قطعنامه کنگره «نامناسب» است چرا که نیروهای آمریکایی سوخت‌رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی و سایر اقدامات حمایتی را انجام می‌دهند و هیچ‌گونه نقش جنگی و نظامی در این تجاوزگری ندارند! البته این ادعای آمریکا درست نبوده و حتی افسران آمریکایی در اتاق جنگ یمن در ریاض نیز حضور دارند.

کاخ سفید همچنین بر این باور است که قطعنامه کنگره می‌تواند به روابط واشنگتن و ریاض لطمه وارد کند و به ضرر تلاش‌های آمریکا برای مقابله با گسترش افراط‌گرایی خشونت‌آمیز خواهد بود. البته ریاض بیشتر نگران از دست دادن دلارهای نفتی عربستان است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اعترافات شارون روف اوفير نماینده سابق کنست

ويدئو/ استودیوی شبکه ۱۴ رژیم صهیونیست

هیل نشریه کنگره آمریکا: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

کنگره آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.