خانه / صراط عشق / متون / پس از امارات پاپ به عربستان سفر می‌کند؛ غسل تعمید قاتلان کودکان یمنی

پس از امارات پاپ به عربستان سفر می‌کند؛ غسل تعمید قاتلان کودکان یمنی

سفر رهبر واتیکان در پی دعوت محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی اتفاق می‌افتد که از او خواسته بود از امارات دیدار کرده و در نشست بین‌المللی ادیان که به عنوان بخشی از برنامه امارات برای سال «تحمل» (انعطاف‌پذیری) برگزار می‌شود، شرکت کند. پاپ کمتر از ۴۸ ساعت در امارات متحده عربی خواهد بود و سپس به ریاض می‌رود. گفته شده است که پاپ در این سفر دو سخنرانی عمومی خواهد داشت.
پاپ فرانسیس که روز گذشته برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «برادری انسانی» در ابوظبی وارد امارات شده است، خواستار احترام به توافق آتش‌بس در یمن شد. 

 

بنابر گزارش شبکه العربیه، پاپ روز یک شنبه پیش از عزیمت به امارات، در سخنانی در واتیکان به موضوع جنگ یمن پرداخت و گفت: «از همه طرف‌های ذی‌نفع و جامعه جهانی می‌خواهم سریعاً برای احترام به توافقنامه‌های امضا شده، تضمین توزیع غذا و تلاش به نفع ملت یمن اقدام کنند.»

 

به گزارش رجانیوز به نقل از جوان، سفر رهبر واتیکان در پی دعوت محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی اتفاق می‌افتد که از او خواسته بود از امارات دیدار کرده و در نشست بین‌المللی ادیان که به عنوان بخشی از برنامه امارات برای سال «تحمل» (انعطاف‌پذیری) برگزار می‌شود، شرکت کند. پاپ روز یک شنبه پس از ورود به ابوظبی، با ولیعهد این کشور گفت‌وگو و در نشست ادیان سخنرانی کرد. او همچنین مراسم عشای ربانی را در یک استادیوم ورزشی برگزار و با احمد الطیب، شیخ الازهر سنگ بنای تأسیس یک مسجد و کلیسای تازه را بنا نهاد. این دو رهبر دینی همچنین توافق جهانی «صلح، برادری و احترام متقابل را به نیابت از میلیارد‌ها پیرو دین خود در سراسر جهان» امضا خواهند کرد. 

 

به گزارش روزنامه گاردین، پاپ فرانسیس پیش از سفر خود در ویدئویی اظهار کرد، امارات به دنبال تبدیل شدن به «الگوی همزیستی، برادری و رویارویی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف» است. 

 

او با اشاره به اینکه «همه ما با وجود تفاوت‌های‌مان برادران و خواهران یکدیگر هستیم» گفت، به دنبال آن است که «برگ جدیدی در تاریخ روابط ادیان رقم بزند.»

امارات سال ۲۰۱۹ را «سال انعطاف‌پذیری» نامیده است تا بنا به ادعای خود میانه‌روی را رواج دهد، اما تغدیه ده‌ها گروه سلفی در سوریه و تجاوزکاری در یمن نشان از پوششی بودن چنین ژست‌هایی است که آل نهیان بنا به توصیه اتاق‌های عملیات روانی امریکایی- صهیونیستی برای سفیدنمایی از پرونده سیاه حقوق بشری‌اش انجام می‌دهد. 

 

انتقادات از سفر فرانسیس به امارات

فرانسیس به دلیل نقش امارات در جنگ یمن به عنوان بخشی از ائتلاف عربستان علیه حوثی‌ها، برای این دیدار دو روزه با انتقاداتی روبه‌رو است. 

 

امیل نخله، مقام سابق سازمان سیا می‌گوید، دیدار پاپ از امارات در حالی که ابوظبی در جنگ یمن شرکت دارد، قابل توجیه نیست. او به روزنامه امریکایی «نشنال‌کاتولیک‌ریپورتر» گفت: وقتی امارات همچنان در جنایات انسانی یمن شرکت دارد، دیدار پاپ از امارات گزینه مناسبی نیست. اگر او مسئله یمن را در دیدارش مطرح نکند، بخش زیادی از اعتبارش را در خاورمیانه از دست خواهد داد. 

 

یکی از کشیشان سازمان کاتولیک حامی صلح «پاکس کریستی» نیز ابراز امیدواری کرد که پاپ بتواند «رهبری امارات را به یافتن سیاست دیگری در خصوص یمن متقاعد کند.»

 

دیده‌بان حقوق بشر روز یک شنبه نامه‌ای برای پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان نوشته و در این نامه نگرانی‌هایش را نسبت به تبعات مشارکت امارات متحده عربی در عملیات‌های نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن و همچنین درباره مسئله حملات مداوم دولت امارات به آزادی بیان و آزادی‌های دیگر تشریح کرد. دیده‌بان حقوق بشر از پاپ فرانسیس خواست این مسائل را در جریان اجلاس موسوم به نشست بین‌المذاهب با موضوع برادری انسانی در امارات که انتظار شرکت این رهبر مسیحیان کاتولیک در آن می‌رود، مطرح کند. 

 

سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه مطبوعاتی اظهار کرد: دولت امارات به‌رغم تأکیدش در خصوص مدارا، هیچ علاقه واقعی به بهبود سوابق حقوق بشری خود نشان نداده است، اما امارات نشان داده چقدر برای وجهه‌اش در صحنه جهانی حساسیت به خرج می‌دهد و پاپ فرانسیس باید از فرصت سفر استفاده کرده تا رهبران امارات را برای احترام به وظایف حقوق بشری خود در داخل و خارج تحت فشار قرار دهد. پاپ کمتر از ۴۸ ساعت در امارات متحده عربی خواهد بود و سپس به ریاض می‌رود. گفته شده است که پاپ در این سفر دو سخنرانی عمومی خواهد داشت. 

 

پاپ به عربستان هم می‌رود

پاپ در سفر به عربستان سعودی به کشوری می‌رود که ۲ میلیون مهاجر که کشورهای‌شان را ترک کرده‌اند، در آنجا کار و زندگی می‌کنند و به‌رغم سانسور شدید، گزارش‌های متعددی از اعمال تبعیض و نابرابری و رفتار خشونت‌بار و تحقیر این افراد از سوی کارفرمایان سعودی به گوش می‌رسد. گذشته از پرونده یمن و سوریه و مسیحیان مهاجر مواضع «محمدبن سلمان» و سرکوبگری‌های او سبب افزایش شدید میزان مهاجرت و پناهندگی اتباع عربستان سعودی شده است. شبکه «سی‌ان‌ان» در یک گزارش با استناد به آمار‌های نهاد‌های بین‌المللی از قبیل: کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، از افزایش شدید شمار مهاجرت و پناهندگی شهروندان عربستان سعودی از زمان قدرت گرفتن «محمد بن‌سلمان» در این کشور خبر داده است. 

 

تمرین نظامی انگلیس با سعودی‌ها

حدود ۱۰۰ نفر از پرسنل نیروی دریایی انگلیس قرار است در تمرین نظامی پنج روزه با عربستان روز یک شنبه به نیرو‌های این کشور بپیوندند که این منجر به متهم شدن دولت انگلیس به «کنار گذاشتن کامل» مسئولیت اخلاقی بریتانیا شده است. 

 

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، نیا گریفیتس، سخنگوی وزیر دفاع دولت سایه بریتانیا از حزب کارگر با انتقاد تند از برنامه‌های این کشور در مقاله‌ای در ایندیپندنت از وزرای این کشور خواست تا هرگونه تمرین نظامی مشترک با سعودی را بدون تأخیر معلق کنند. نخستین تمرین روز یک‌شنبه شروع شده و پنج روز ادامه دارد و در آن دو کشتی سلطنتی ضد مین نیروی دریایی با ۳۵ تا ۵۰ خدمه انگلیسی شرکت می‌کنند. 

 

دومین تمرین نیز با حضور واحد صحرای ارتش بین ماه‌های مارس یا آوریل به وقوع می‌پیوندد. گریفیتس نوشته است: انگلیس به جای ایستادن مقابل سعودی یک تمرین نظامی مشترک دو هفته‌ای را با این کشور در ماه آینده به همراه تمرین نیروی دریایی که از امروز شروع می‌شود، برنامه‌ریزی کرده است. 

 

گریفیتس همچنین نوشت: ادامه دادن این تمرین‌ها نه تنها نشان می‌دهد که بریتانیا از مسئولیت اخلاقی خود فاصله گرفته بلکه حتی نشان‌دهنده دید بدبینانه و تاریک در مورد جایگاه انگلیس در دنیا است. همچنین خبرنگار روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله‌ای به شرایط ناراحت‌کننده ساکنان شهر ساحلی الحدیده پرداخت و به نقل از اشواق محرم، پزشک یمنی و فعال حوزه حقوق بشر نوشت: خانواده‌های یمنی از گرسنگی به خود می‌پیچند، بسیاری از غیرنظامیان به دلیل ادامه درگیری‌ها در الحدیده در تلاش برای دریافت کمک‌های پزشکی جان خود را از دست می‌دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جان سقای حرم خدایا ببخش- مناجات حاج محمود کریمی

ويدئو/ ازهمه تشنه ترم خدایا ببخش

درمحضر مولانا امیرالمومنین علیه السلام _ آسیابی در جهنم

خوراک این آسیاب چیست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.