سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / خبر سه ماه قبل رجانیوز تایید شد؛ پس از ماه‌ها وقت‌کشی اروپا صرفا یک شرکت برای تسویه حساب ایجاد کرد

خبر سه ماه قبل رجانیوز تایید شد؛ پس از ماه‌ها وقت‌کشی اروپا صرفا یک شرکت برای تسویه حساب ایجاد کرد

با اعلام رسمی ابزار پشتیبان مبادلات مالی توسط سه کشور اروپایی، اکنون مشخص شده است که این شرکت موسوم به INSTEX صرفا یک اتاق تسویه حساب مالی بوده که در موارد معدودی که اروپا آن را تجارت مشروع خوانده قابلیت استفاده دارد. بنابراین نه خبری از کانال ویژه مالی است و نه تبادلات پولی از این طریق امکان‌پذیر است.
درحالیکه اروپایی ها نزدیک به ۹ماه ایران را برای تعهدات برجامی خود بعد از خروج آمریکا از برجام سرکار گذاشتند امشب در اقدامی هتاکانه برنامه اجرایی صرفا برای تجارت غذا را اعلام کرد. درصورتی که قرار بود سازوکار SPV تراکنش‌های مربوط به نفت و فرآورده‌های نفتی، طلا و فلزات گرانبها و خودروسازی را تسهیل و تضمین کند!

 

این حرکت اروپایی ها که توهین رسمی به مردم ایران است از قبل قابل پیش بینی بود. سفیر ایران در انگلیس در توئیتی به جای نام بردن از  SPV از “ابزار تبادلات تجاری INSTEX” نام برده و موگرینی آن را با عنوان “تجارت مشروع” معرفی کرده بود.

 

سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان، در واکنش به راه اندازی سازوکار اروپا برای ایران گفته است: راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا نمی تواند فایده ای برای ایران داشته باشد. این سازوکار مالی به هیچ عنوان برنامه آمریکا در خصوص اعمال فشار حداکثری بر اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

 

ظریف نیز طی سخنانی در مجلس گفته بود که تلاش‌های وزارت خارجه در ارتباط با اروپا اقتصادی نبوده و جنبه سیاسی دارد. این سخنان عجیب در حالی بیان می‌شد که عراقچی نیز پیشتر اعلام کرده بود که منافع برجام برای ایران به صفر نزدیک شده است. بنابراین اکنون ایران در توافقی حضور دارد که منافع آن دقیقا صفر است و از سویی شدیدترین تعهدات هسته‌ای را در بعد فنی و نظارتی پذیرفته است.

 

ظریف بازهم نتوانست شروط و خط قرمزهای رهبر انقلاب را محافظت کند

رهبرمعظم انقلاب در خرداد ۹۷ بعد از نقض علنی برجام توسط آمریکا و اصرار دولت بر ادامه دادن برجام با اروپایی ها ضمن یادآوری بدعهدی های اروپا و خوش بین نبودن به آنها, شروط شش گانه ای را برای ادامه برجام تعیین کردند که دولت روحانی همانند عبور از خط قرمزهای برجامی نتوانسته آنها را عملیاتی کند. 

 

شروط ایشان به شرح زیر بود:

در دوسال گذشته آمریکا بار‌ها برجام را نقض کرده است و اروپایی‌ها ساکت مانده اند. اروپا باید آن سکوت را جبران کند.

آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.

اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.

اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد.

اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند تا تحریم‌های آمریکا ضربه‌ای به فروش نفت ما نزند.

بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند.

 

در ماه های اخیر همه شروط فوق نقض شده است. اروپا در کنار آمریکا قرار گرفته، فروش نفت ایران کاهش یافته، بانک های اروپا حاضر به همکاری با ایران نبوده و زیاده خواهی های اروپا علیه قدرت دفاعی کشورمان ادامه داشته اما در اقدامی غیر منطقی دولت روحانی حاضر به پایان عقب نشینی های خود نبوده بلکه درصدد تحمیل تعهدات ذلت بار FATF به کشور است و اکنون در برابر تمسخر اروپا در اعلام کانال مالی غذایی ابزار خرسندی کرده است!

 

با اعلام رسمی ابزار پشتیبان مبادلات مالی توسط سه کشور اروپایی، اکنون مشخص شده است که این شرکت موسوم به INSTEX صرفا یک اتاق تسویه حساب مالی بوده که در موارد معدودی که اروپا آن را تجارت مشروع خوانده قابلیت استفاده دارد. بنابراین نه خبری از کانال ویژه مالی است و نه تبادلات پولی از این طریق امکان‌پذیر است. این موضوعی است که در گزارش سه ماه قبل رجانیوز به آن اشاره شده بود. این مطلب را اینجا بخوانید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

سلمی نمین در مراسم رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی

سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم

دوستان ما نباید فرصت های گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.