سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / FATF فایده‌ای ندارد اما اگر تصویب نشود می‌میریم!

FATF فایده‌ای ندارد اما اگر تصویب نشود می‌میریم!

در حالی که طی روزهای گذشته ترکان مشاور رئیس ‌جمهور طی یادداشتی در روزنامه زنجیره‌ای آرمان اعلام کرده بود که از لوایح چهارگاه نمی‌توان هیچ انتظاری داشت روزنامه دولت در شماره دیروز خود نوشت اگر FATF تصویب نشود می‌میریم!

روزنامه ایران ارگان دولت در یادداشتی با عنوان «هزار راه نرفته» درباره روند تصویب لایجه FATF نوشت‌: «فضای فکری داخلی ما بدون اطلاع از سازو کارهای موجود در جهان، توقع ایفای نقش در بازار جهانی را دارد بدون آنکه حاضر به پذیرش قواعد آن باشد. به نظر می‌رسد، منتقدان، صرفاً درصدد سنگ‌اندازی در مسیر دولت باشند و دلایل مذهبی و سیاسی مخالفت آنها، بهانه‌ای بیش نیست. چه اینکه بررسی تاریخچه تعاملات با نهاد FATF و تهیه و تصویب لوایح مربوطه نشان می‌دهد، تا پیش از این دولت هیچ اطلاع‌رسانی و دغدغه‌ای در خصوص این لوایح وجود نداشته و پس از استقرار دولت فعلی، مخالفت‌ها نمایان شده است. مخالفت‌ها به حدی است که دلواپسان حتی به مصوبه شورای امنیت ملی در اجرای اکشن پلن مربوطه (شامل تصویب لوایح 4 گانه) نیز توجه نکرده و علی‌رغم موافقت مجلس و سران قوا، این لوایح را خیانت بار می‌دانند.»

روزنامه دولت همچنین در ادامه نوشت: مردم باید بدانند هر تصمیم مسئولان و سیاستگذاران کشور، چه منافع و مضراتی برای آنها دارد تا بتوانند با آن همراهی کنند. اگر تصمیم نظام بر رد این لوایح است به صراحت باید شرایط را برای مردم توضیح و افکار عمومی را در رد آن، همراه کند.. ناگفته معلوم است، تصویب لوایح مربوط به FATF گره‌گشای تمام مشکلات موجود اقتصادی و بانکی نبوده و نیست و جهت حل مشکلات بانکی هزار راه نرفته باقی مانده است. تغییر وضعیت در نهاد FATF صرفاً می‌تواند ممد حیات باشد نه مفرح ذات و جهت حل و فصل مشکلات بانکی لازم است، تحریم‌های بانکی و اقتصادی رفع، وضعیت ساختاری بانکداری (شاخص بازل) اصلاح و در نهایت رابطه کارگزاری با بانک‌ها برقرار گردد.»

گفتنی است جریان مدعی اعتدال- اصلاحات حربه غیراخلاقی برای پیشبرد اهداف جناحی خود دارند و آن هم سواستفاده از نیازهای مردم و هراس‌افکنی است. این جریان سیاسی با طرح این موضوع که اگر جامعه به سمت سیاست‌های این جناح نروند مشکلاتشان حل نخواهد شد و کشور در معرض نابودی قرار خواهد گرفت، سعی می‌کنند جامعه را با خود همراه نمایند. اخیراً هم این جریان باز هم مردم بی‌پناه را تهدید کرده و می‌ترساندند که اگر چنانچه FATF تصویب نشود، کشور به بلایی عظیم گرفتار خواهد شد و همگی محکوم به فنا هستیم. این در حالی است که با تصویب یا بدون تصویب FATF، هم مشکلات اقتصادی‌گریان‌گیر جامعه خواهد بود اگر مسئولان بخواهند به رویه خود در اداره کشور ادامه دهند.

اگر 10 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی زیر سر فشار تحریم است، 70 تا 90 درصد آن زیر سر سوء مدیریت حادّ رئیس ‌دولت و برخی وزرا و معاونین اقتصادی است؛ یعنی همان تیمی که 18 میلیارد دلار را به قیمت 4200 تومان واگذار کردند، رانت 300 هزار میلیارد تومانی پدید آوردند و پس از آن هم نظارت بر قیمت‌ها و حمایت از تولید در مقابل واردات کمرشکن را رها کردند و جز گفتن اینکه باید با کدخدا ببندیم، هیچ حرف و ایده و برنامه و کارنامه‌ای ندارند. اگر همین حضرات، شوک جدیدی به اقتصاد ملی (در اثر تقویت کفه دشمن) دادند، آن وقت تکلیف چیست؟ هیچ پاسخی در این زمینه ندارند!

ذوق‌زدگی لیبرال‌های وطنی از حضور شال قرمزهای فرانسوی

روزنامه زنجیره‌ای همدلی در گزارشی نوشت: «بالاخره خیابان‌های پاریس، صحنه حضور مخالفان جنبش جلیقه‌زرد شد. در قالب جنبشی که خود را با رنگ و لباس متفاوتی معرفی می‌کند: جنبش شال‌قرمزها. گزارش‌ها از پاریس حاکی است، روز یک‌شنبه، این گروه تظاهراتی در پاریس برگزار کرده‌اند که به روایت فرمانداری پاریس، ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند. اعضای جنبش شال‌ قرمز که به گزارش ان‌بی‌سی، جلیقه آبی پوشیده‌اند تا رنگ‌های اصلی پرچم فرانسه را در پوشش خود داشته باشند، خواستار پایان خشونتی هستند که می‌گویند در راهپیمایی‌های جلیقه‌زردها می‌بینند.»

گفتنی است پس از 11 هفته تظاهرات جلیقه‌زردها علیه نظام سرمایه‌داری در فرانسه، گروهی از حامیان دولت با شال‌های قرمز به حمایت از ماکرون به خیابان‌ها آمده‌اند. بنابر آمارهای منتشر شده در رسانه‌های غربی، حدود 84 درصد مردم فرانسه حامی جلیقه‌زردها هستند.

از زمان آغاز جنبش جلیقه زردها در فرانسه علیه نظام سرمایه‌داری، لیبرال‌های وطنی عزا گرفته و این مسئله را پیروزی پوپولیسم بر لیبرالیسم نامیده‌اند!

کارشناسان معتقدند بحران امروز فرانسه که به سرعت در حال گسترش است، بحران کل لیبرالیسم در اروپا است. تفکری که به طبقات زیرین و فرودست جامعه توجهی نمی‌کند، تفکری که اصالت را به سود و سرمایه می‌دهد، تفکری که در آن اصالتی برای عدالت به خصوص در حوزه اقتصاد وجود ندارد، در اروپا به بن‌بست رسیده و نشانه‌های آن در خیابان‌های پاریس قابل مشاهده است.

برجام با آن همه هیاهویش نتوانست 160یورو را جابه‌جا کند

به FATF امید بسته‌اید؟!

روزنامه شرق در شماره دیروز یادداشتی را منتشر کرده که در آن نکات قابل توجهی وجود دارد که تایید‌کننده همان چیزهایی است که منتقدان می‌گفتند.

نویسنده ماجرایی را بدین گونه شرح داده است: «ماجرا از این قرار بود که در تابستان گذشته…فرد[ی] برای دریافت وکالت نامه از خواهرش که ساکن سوئد است با سفارت ایران در این کشور تماس گرفته…»

نویسنده در ادامه متذکر می‌شود که با همکاری سفارت ایران وکالت نامه صادر و برای آنها به ایران ارسال شده و در ادامه متذکر می‌شود: «هزینه خدمات صدور وکالت‌نامه 160یورو بوده که با توجه به عدم ارتباط بانک‌های ایران و اروپا این مبلغ در شهریور ماه از سوی این ایرانی ساکن آلمان و از طریق بانکی در آلمان به حساب سفارت ایران در سوئد واریز شده است.»

در ادامه این نوشتار آمده: «بعد از یکی دوهفته از سفارت پیامی برای آنها رسیده که بانک سوئدی با سفارت تماس گرفته و علت واریز این مبلغ را پرس وجو کرده است[!]»

سپس نویسنده در ادامه ماجرا تصریح می‌کند که «بعد از گذشت 4ماه مجددا [آن 160یورو] به حساب [آن فرد] ایرانی ساکن آلمان برگشت داده شده است.»

از ابتدا تا انتهای این حکایت تاکید آن چیزهایی است که منتقدان می‌گفتند. نکته نخست: آنکه قرار بود برجام این کارها را انجام دهد یعنی برجام حتی نتوانسته انتقال 160یورو رو مقدور سازد حالا این همه دستاورسازی‌های موهوم از آن برای چیست؟

نکته دوم: آنکه چرا دولتمردان و روزنامه‌های زنجیره‌ای زمانی که (به قول سردبیر همین روزنامه شرق) به بزک برجام مشغول بودند نگفتند که برجام چنین بی‌خاصیت است و برای انتقال 160یورو هم ما نیاز به پذیرفتن کنوانسیون‌های دیگری نظیر پالرمو یا CFT هستیم.

نکته سوم: منتقدان همواره در نقد FATF و لوایح وابسته به آن می‌گویند که این ترفندی برای قفل و زنجیر کردن کشورمان است تا دیگر نتواند تحریم‌ها را دور بزند. جالب آنکه در این یادداشت به این موضوع هم‌اشاره شده است. و تاسف انگیز آنکه در پی همه اینها نویسنده به این نتیجه رسیده که باید FATF را تصویب کنیم!!

باید پرسید چه تضمینی هست که با این کنوانسیون‌ها کار مبادلات بانکی انجام شود؟! برای نمونه آقای ظریف در مجلس و اکبر ترکان چند روز پیش در روزنامه آرمان به صراحت گفته‌اند با تصویب اینها هیچ تضمینی نیست که کار مبادلات حل شود.

برجام که صاحب امضا داشت این شد وای به حال FATF !

روزنامه اصلاح‌طلب قانون در گزارشی با عنوان «دوئل براي گريز! » با ‌اشاره به اینکه برخي مسئولان از واهمه هزينه‌ساز بودن تصويب لوايحFATF ، سعي مي‌كنند از تركش‌هاي آن بگريزند نوشت: «بعد از سال‌ها زحمتي كه تيم ديپلماتيك كشورمان براي به نتيجه رساندن برجام متقبل شد، با برخي خودسري‌ها وخيره‌سري‌ها مانند اقدامات دونالد‌ترامپ، برنامه جامع اقدام مشترك جوانمرگ شد و همه آنها كه به دنبال برداشت از سفره برجام بودند، خالي ماندن سفره را به بهانه‌اي تبديل كردند كه خود را بي‌گناه جلوه دهند و ژست طلبكار بگيرند..»

این روزنامه در ادامه نوشت: «در همين حال و اندكي بعد از آن‌كه اعلام مرگ‌مغزي برجام به‌طورعلني بيان شد، آن‌هايي كه از ماندن جنازه اين عهدنامه روي دست‌شان واهمه داشتند، گرفتار موضوعي ديگر به نام تصويب لوايح مربوط به FATF شدند. اين طيف كه تجربه فروپاشي برجام را داشتند با محافظه‌كاري فراواني به نبرد با غرب رفتند… تفاوتي كه ميان نبرد برجامي با غائله FATF وجود دارد، اين است كه رد امضاي همه اين افراد در گذشته پاي مسائل برجامي به صورت ملموس وجود داشت ولي در اين مقوله به دليل آنكه در گذشته تحركات زيرپوستي وجود داشت، امروز هيچ‌كس زير بار مسئوليت‌هاي گذشته نمي‌رود.»

گفتنی است چندی پیش جواد ظریف معمار اصلی برجام در دفاع از FATF در صحن علنی مجلس گفته بود: « نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل خواهد شد»؛ یادمان نمی‌رود که آقای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش چگونه نسبت به موفقیت صدرصدی برجام تضمین دادند و حتی آب خوردن مردم را نیز به آن گره زدند؛ دیدیم که در نهایت، عاقبت آن تضمین‌ها چه شد وای به حال FATF که دولتمردان نسبت به آن هیچ تضمینی هم نمی‌دهند.

بازی فریب اروپا با کارت آمریکا

روزنامه اعتماد دیروز در یادداشتی با عنوان «اروپا به ما بدهکار است» نوشت: «اروپایی‌ها با تندتر کردن ادبیات انتقادی نسبت به عملکرد دولت جمهوری اسلامی ایران، بسترسازی کردند تا زمانی که در هفته جاری قرار است سازوکار ویژه مالی را اعلام کنند، انتظاری از آنها نرود و ادعا کنند با وجود همه انتقادها و اعتراض‌هایی که به عملکرد ایران در پرونده موشکی و منطقه داریم به عنوان یک منت و یک مشوق، امتیازی در اختیار ایران قرار داده‌ایم. من به جد اعتقاد دارم که کارزار تبلیغاتی و اظهارات دیپلمات‌های اروپایی در مورد مسائلی مانند برنامه موشکی ایران، فعالیت‌های ایران در اروپا و عملکرد ایران در منطقه واقعا بیانگر یک نگرانی اصیل یا جدی نبود بلکه زمینه‌سازی برای اعلام سازوکار کمتر از حد انتظار و ضعیفی بود که قرار است از سوی اتحادیه اروپا به ایران پیشنهاد شود.»

اعتماد افزود: «بر اساس گمانه‌زنی‌هایی که رسانه‌ها و دیپلمات‌های ارشد اروپایی از ساز وکار ویژه مالی مطرح کرده‌اند، آن چیزی که اروپایی‌ها برای پیشنهاد به ایران تدارک دیده‌اند بسیار کمتر از چیزی است که ایران انتظار آن را دارد.اروپا باید به اجرای همه تعهداتش وفادار باشد. هیچ بهانه‌ای از سوی آنها برای اجرا نکردن تعهداتشان پذیرفته نیست.»

اعتماد نوشت: «اروپایی‌ها ادعا می‌کنند تحت فشار آمریکا قادر نیستند، موضع کارآمدتری اتخاذ کنند و در عین حال با برخورد تورم با مسئله موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، این مسائل غیرمرتبط با برجام را به عنوان نگرانی‌هایی تصویر می‌کنند که باعث کم‌کاری آنها در اجرای تعهداتشان شده است. اروپایی‌ها با شانه خالی کردن از مسئولیت‌ها و عاملیت خودشان از یک طرف آمریکا را مقصر معرفی می‌کنند و از طرف دیگر ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران عامل این است که اروپایی‌ها از بهبود مناسبات با تهران ناتوان باشند.»

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رشد تجارت غیرنفتی در دولت سیزدهم بدون برجام و FATF/ روسیاهی روزافزون دولتِ ویرانگرِ بهانه‌ها

آمارهای اقتصادی ایران

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت بدون برجام و FATF

رویه خسارت‌بار وادادگی و برجام‌زدگی مدعیان اصلاحات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.