سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / افشاگری آسوشیتد پرس از کودتا در ونزوئلا «گوایدو» مستقیم از واشنگتن دستور می‌گیرد

افشاگری آسوشیتد پرس از کودتا در ونزوئلا «گوایدو» مستقیم از واشنگتن دستور می‌گیرد

آسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال در گزارش‌هایی راجع به پشت پرده کودتای نافرجام غربگرایان در ونزوئلا نوشته‌اند «خوان گوایدو» رهبر مخالفان مستقیما از دولت آمریکا دستور می‌گیرد.

«خوان گوایدو،» رهبر غربگرای مخالفان ونزوئلا که با حمایت غیر عادی آمریکا خود را رئیس‌جمهور خوانده، وارد بازی خطرناکی شده است. در نقض آشکار همه اصول و قواعد آمره بین‌المللی، دولت آمریکا که خود را متولی حفظ این نظم و اصول آن می‌داند تمامی عزم خود را جزم کرده تا به هر طریقی شده ولو با کشت و کشتار و به راه انداختن حمام خون دولت قانونی ونزوئلا را سرنگون و یک دست نشانده را به جای وی منصوب کند. با مواضعی که پمپئو، ترامپ و رسانه‌های آمریکایی گرفته اند، امروز دیگر کسی شک ندارد که «گوایدو» مستقیم از واشنگتن دستور می‌گیرد.

روز چهارشنبه تنها چند دقیقه بعد از اعلام ریاست‌جمهوری خود خوانده گوایدو، ترامپ با عجله و با انتشار پیامی در توئیتر، ریاست‌جمهوری او را به رسمیت شناخت! وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز همزمان اعلام کرد اموال دولتی ونزوئلا را به گوایدو می‌دهد! وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «آمریکا از تمامی ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک خود استفاده خواهد کرد تا مطمئن شود انتقال این اموال و حساب‌ها از جمله اموالی که شامل شرکت‌های دولتی و منابع بین‌المللی می‌باشند، در به رسمیت شناخته شدن خوآن گوایدو به کار گرفته می‌شوند.» بولتون نیز از اختصاص 20 میلیون دلار برای کمک به کودتاگران خبر داد. پمپئو دیروز حتی صراحتا از مردم ونزوئلا خواست، دولت کشورشان را سرنگون کنند. به همین صراحت!

آمریکایی‌ها آن‌قدر رسوا وارد میدان شده‌اند که، صدای اعتراض بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های غربی را هم درآورده‌اند. دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس طی یک افشاگری از پشت پرده این کودتا خبر داد و نوشت: «ائتلافی از دولت‌های آمریکای لاتین که بلافاصله در کنار آمریکا خوآن گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند، چند هفته دیپلماسی محرمانه با یکدیگر داشتند که شامل رساندن پیام‌های پنهانی به فعالان مخالف تحت نظر در ونزوئلا و یک سفر خارجی پر ریسک از سوی رهبر اپوزیسیون ونزوئلا بوده است.»

تماس تلفنی «گوایدو» با کاخ سفید پیش از کودتا

دربخشی از این گزارش آمده: «به گفته آنتونیو لدزما شهردار سابق کاراکاس و هم‌پیمان مخالفان که در تبعید زندگی می‌کند، اواسط ماه دسامبر(آذرماه) گوایدو سفری پنهانی به واشنگتن، کلمبیا و برزیل داشته تا مقام‌های آنها را در جریان راهبرد اپوزیسیون ونزوئلا برای برگزاری تظاهرات انبوه همزمان با مراسم تحلیف نیکولاس مادورو در تاریخ ۱۰ ژانویه(20 دی) که با محکومیت برخی کشورها روبه‌رو شد قرار دهد.» طبق این گزارش، یک رهبر دیگر مخالف دولت ونزوئلا گفته، وی برای آنکه خاک ونزوئلا را برای این سفر ترک کند اقدام به عبور مخفیانه از مناطق مرکزی با کلمبیا کرده تا سوء ظن مقام‌های مهاجرتی کشورش که معمولاً چهره‌های اپوزیسیون را به هنگام سفرهایشان در فرودگاه‌ها اذیت و آزار می‌کنند و آنها را ممنوع‌الخروج می‌کند، تحریک نکند.»

یک مقام آمریکایی هم اظهار داشته که چند واسطه برای انتقال پیام‌ها به لئوپولدو لوپز رهبر سرشناس مخالف دولت و مشوق اصلی گوایدو که در بازداشت خانگی به سر می‌برد، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.«کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا نیز شب قبل از سوگند به جا آوردن مادورو با گوایدو صحبت کرده بود و به او از بابت حمایت دولت آمریکا از وی در صورتی که وارد تقابل با مادورو شود، اطمینان داده بود. بر اساس گزارش«وال استریت ژورنال» یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه گفته شب قبل از آنکه «خوان گوایدو» خود را به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور معرفی کند، با «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است. پنس در این تماس تلفنی قول داده در صورتی که گوایدو قدرت را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا بگیرد، از وی حمایت خواهد کرد.

شورای امنیت

همزمان با تلاش‌های پشت و جلوی پرده، آمریکا تلاش وسیعی را نیز شروع کرده است تا اجماعی جهانی بر ضد دولت قانونی مادورو شکل دهد. آمریکا پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت را نیز منتشر کرده است. در متن این پیش‌نویس  آمده است: «از آنجایی که وضعیت در جمهوری ونزوئلا رو به وخامت است، شورای امنیت حمایت کامل خود را از کنگره ملی این کشور به عنوان «تنها نهاد دموکراتیک» در ونزوئلا، اعلام می‌کند.»

معمار جنگ عراق مامور براندازی شد

دولت ترامپ برای هماهنگ کردن تلاش‌ها برای سرنگونی مادورو و تکمیل کودتا حتی، یک دیپلمات سابق و کارکشته را که سوابقی در خاورمیانه و آمریکای لاتین دارد، برای آنچه خود «احیای دموکراسی» در کاراکاس می‌نامد منصوب کرده است. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه انتصاب «الیوت آبرامز» را اعلام کرد تا به ادعای آنها به مردم ونزوئلا در احیای کامل دموکراسی! و عظمت کشورشان کمک کند. انتظار می‌رود که آبرامز از تمامی اقدامات برای جایگزینی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و روی کار آوردن خوآن گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده ، استفاده کند. آبرامز پس از انتصاب در جمع خبرنگاران گفت: «این بحران در ونزوئلا، بسیار عمیق و دشوار و خطرناک است و من برای کار بر روی آن بی‌صبری می‌کنم» بسیاری از خبرنگاران و ناظران آمریکایی حتی آنهایی که از تغییر رژیم در ونزوئلا حمایت می‌کنند، از بابت این انتخاب هراسناک هستند و از آن به عنوان تاریخ تاریک دیپلمات سابق در آمریکای لاتین یاد می‌کنند.آبرامز به عنوان دستیار وزیر خارجه دوران ریگان در امور حقوق بشری در سال‌های دهه ۱۹۸۰، از دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا در گوآتمالا، السالوادور و هندوراس در کمپین‌های سرکوب شامل جوخه‌های مرگ آنها حمایت می‌کرد. وی در سال ۲۰۰۱ به عنوان مدیر شورای امنیت ملی دوران جرج بوش پسر به عرصه سیاست بازگشت و در کودتای نافرجام علیه هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا دست داشت و یکی از معماران جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ است.

آلمان و فرانسه به کمک ترامپ آمدند

آخرین خبرها حاکی است، آلمان، فرانسه و اسپانیا نیز ضرب‌الاجل هشت روزه‌ای را برای برگزاری انتخابات در ونزوئلا تعیین کرده و هشدار داده‌اند در غیر این صورت رهبر مخالفان را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت خواهند شناخت! همزمان ارتش ونزوئلا نیز به گفت مادورو قرار است تا چند روز دیگر رزمایشی را در این کشور برای مقابله با تهدیدات امپریالیسم انجام دهد. دیروز هواداران مادورو نیز با تسخیر خیابان‌های پایتخت و چند شهر دیگر، علیه کودتاچیان شعار دادند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز درنشستی که به درخواست آمریکا برگزار شد، به بررسی ابعاد بحران ونزوئلا پرداخت.

بنابراین گزارش، در این جلسه، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اولین سخنران از بین اعضای شورای امنیت بود. وی دولت مادورو را دولتی مافیایی خواند و گفت که 3 میلیون ونزوئلایی مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا کشورهایی چون روسیه، چین، ترکیه، سوریه، کوبا، ایران و… را متهم کرد که چون خود دموکراسی ندارند از مادورو حمایت می‌کنند!

نماینده انگلیس هم مدعی شد که سوسیالیسم مادورو، کل ونزوئلا را تخریب کرده و منجر به گرسنگی مردم این کشور شده است. وی گفت که انگلستان در حمایت از گوایدو شانه به شانه ایالات متحده می‌ایستد .

سخنران بعدی نماینده آفریقای جنوبی بود که به عکس نمایندگان قبلی، از دولت ونزوئلا حمایت کرد. وی خواستار احترام به روند قانونی در ونزوئلا شد که منجر به روی کار آمدن نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهور شده است.

گینه استوایی تاکید کرد که وضعیت فعلی در ونزوئلا مساله‌ای داخلی‌ست نه تهدیدی برای امنیت بین‌الملل و این مسائل باید در چارچوب قانون اساسی ونزوئلا حل و فصل شود.

نماینده فرانسه‌گفت: اگر تا هشت روز دیگر انتخابات اعلام نشود، فرانسه خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور به‌رسمیت خواهد شناخت. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، سخنران بعدی بود. وی همین جلسه شورای امنیت را نشانه‌ای از تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در ونزوئلا خواند.

نبنزیا تاکید کرد که شورای امنیت در خصوص ونزوئلا توافق نظر ندارد. دخالت آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها چیز جدیدی نیست.

– نماینده روسیه با لحنی طعنه‌آمیز به نماینده انگلستان که مدعی شده بود در صندوق‌های رای در ونزوئلا تقلب صورت گرفته، یادآوری کرد که رای‌گیری در ونزوئلا به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و در این کشور صندوق رایی در کار نیست.

– نماینده آلمان سعی کرد نشان دهد که این جلسه را نه آمریکا بلکه کشورهای آمریکای لاتین به‌همراه ایالات متحده برگزار می‌کنند.

– چین از تلاش‌های دولت ونزوئلا برای حفظ ثبات و استقلال این کشور حمایت کرد و بر لزوم عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و عدم تهدید نظامی

تاکید کرد.

نماینده جمهوری خلق چین تصریح کرد که مسائل ونزوئلا تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل نیست و نباید در دستور کار شورای امنیت باشد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سکوت مرعوبین آمریکا در قبال عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران

مفلس برجام ،ظریف غربگدا ،سکوت کرده

شعار «فلسطین آزاد» در آمریکا جرم شد، شاهکاری دیگر از بزرگ‌ترین مدعی آزادی بیان

از نحر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد، از زمره مصداق‌های یهودستیزی در آمریکای خبیث

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.