سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / «اسراف‌زدگی» در قشر مرفه جامعه عربستان و مردمانی که نان شب ندارند

«اسراف‌زدگی» در قشر مرفه جامعه عربستان و مردمانی که نان شب ندارند

در حالی که برخی مردم عربستان طبق پدیده‌ای جدید تصاویر مربوط به اسراف خود در مواد غذایی را با فخرفروشی منتشر می‌کنند، خبر رسیده که، ۴ میلیون نفر در این کشور گرسنه‌اند و غذا برای خوردن ندارند. قشر مرفه عربستان 75 درصد دورریز غذا دارند!

مرفه‌نشین، سرزمین طلای سیاه، میزبان حرمین الشریفین و انبار دلارهای نفتی. اینها تنها چند نمونه از توصیف رسانه‌ها برای معرفی کشوری است که در قلب صحرا قرار دارد. اما زیر پوست این سرزمین طلای سیاه اتفاقاتی رخ می‌دهد که برای باور کردن آنها باید «عینک رسانه» را برداشت و با دیدی واقعی به این کشور نگریست.

عربستان از دیرباز با پدیده اسراف به ویژه در اتلاف مواد غذایی مواجه بوده است. در همین راستا اخیراً پدیده‌ای در عربستان گسترش یافته که سعودی‌ها نام «الهیاط» بر آن گذاشته‌اند. تسنیم در همین رابطه به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان نوشته، «الهیاط» در لغت به معنی فریاد زدن و مضطرب شدن است، اما اصطلاحی عامیانه است که برای اولین بار در سال 2006 مورد استفاده قرار گرفت و به معنی «مبالغه در فخر فروشی به دیگران» است. این پدیده ناظر بر اسراف و تبذیر گسترده در استفاده مواد غذایی و خوراکی و منتشر کردن تصاویر و فیلم‌های مربوط به آن است.

75 درصد دور ریز

طبق این گزارش، عربستان بیشترین اسراف و دورریز را در مصرف مواد غذایی و در سطح دنیا دارد و آمار وحشتناکی در این رابطه از خود به جای گذاشته است، سعودی‌ها در مهمانی‌ها برای تفاخر به دیگران تا حد بسیار زیادی غذا درست می‌کنند، تا جایی که بیش از 75 درصد از مواد غذایی که در عربستان استفاده می‌شود، دور ریخته می شود و از آن استفاده‌ای نمی‌شود. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از خانواده‌های سعودی در شهرهای مختلف این کشور «بسیار» فقیر هستند و غذای بسیار کمی که جمعیت‌های مذکور برای آنها تهیه می‌کنند، دریافت می‌کنند.

گزارش‌های آماری منتشر شده از سوی دستگاه حاکمیت عربستان و گزارش سازمان جهانی غذا و گزارش مرکز غذایی باریلا، اما آمار متفاوتی را در خصوص دور ریز مواد غذایی در عربستان ارائه می‌دهند. «عبدالرحمان الفضلی» وزیر محیط زیست و آب و کشاورزی عربستان میزان دورریز مواد غذایی در عربستان را حدود 40 درصد اعلام کرده است. این در حالی است که سازمان فائو معتقد است که میزان دورریز هر فرد سعودی از مواد غذایی حدود 20/8 کیلوگرم در سال است.

بر اساس آمارهای رسمی عربستان سالیانه در این کشور حدود 166 هزار تن غذا دور ریخته می‌شود، اما سازمان فائو این عدد را بالغ بر 416 هزار تن ارزیابی می‌کند، این در حالی است که مرکز باریلا این مقدار را 8/5 میلیون تن برآورد کرده است.

نرخ شوکه‌کننده فقر

پدیده اسراف و تبذیر در عربستان در شرایطی دنبال می‌شود که فقر نیز در بالاترین شکل خود در عربستان وجود دارد.

در حالی که حاکمیت عربستان جزئیات فقر در این کشور را مخفی نگه داشته است، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که معدل فقر طی ساهای اخیر به نسبت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. «فیلیپ آلستون» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در خصوص فقر مطلق و حقوق بشر در جریان سفر خود به ریاض در سال 2017 اعلام کرد که از میزان فقر در برخی مناطق عربستان شوکه شده است.

بر اساس آمارهای مربوط به سال 2017 تعداد فقرا در عربستان حدود 4 میلیون نفر برآورد شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در همان سال گزارشی را منتشر کرده و اعلام کرد که بین یک میلیون تا 4 میلیون شهروند عربستانی با حقوقی کمتر از 530 دلار در ماه زندگی می‌کنند. این روزنامه افزود که حاکمیت عربستان همواره شاخص‌های میزان فقر این کشور را مخفی نگه می‌دارد. عربستان حدود 30 میلیون جمعیت دارد.

گرسنه نگه داشتن ملت یمن

پدیده «الهیاط» همچنین در شرایطی در عربستان دنبال می‌شود که دولت این کشور چهار سال است ملت یمن را محاصره کرده و آنها را گرسنه نگه می‌دارد.

میزان گرسنگی در یمن به حدی است که بخش قابل توجهی از مردم این کشور با برگ درختان خود را سیر می‌کنند تا بتوانند به زندگی ادامه دهند.

طرح نیازمندی‌های انسانی که دفتر هماهنگی امور انسانی وابسته به سازمان ملل متحد در یمن تهیه کرده، نشان می‌دهد که میزان کسانی که نیاز شدید و فوری به غذا دارند، به تعداد 13 میلیون و 100 هزار نفر یعنی نیمی از ملت یمن رسیده است. این در حالی است که تعداد کسانی که به کمک‌های مختلف انسانی در یمن نیاز دارند به رقم 22 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فقر در میان کودکان انگلیس از کنترل خارج شده است

کودکان انگلیس

هشدار وزیر آلمانی درباره افزایش فقر در اقتصاد اول اتحادیه اروپا

عدم ایجاد رشد اقتصادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.