سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سخنرانی تحليلی سیدحسن نصرالله در جمع ایرانیان داخل لبنان در سال ١٣٩٦

سخنرانی تحليلی سیدحسن نصرالله در جمع ایرانیان داخل لبنان در سال ١٣٩٦

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان لبنان مظلوم، محروم و بی پناه و بدون حامی بودند، فرانسه به مسیحیان کمک می کرد و مسیحی ها فرانسه را ام الحنونه (مادر مهربان) لقب می دهند، روسیه از ارتدوکس ها حمایت می کردند و انگلیس از دروزی ها، سنی ها توسط سعودی و مصر حمایت می شدند . شیعه هيچ حامی نداشت و از حکومت صفوی تا پهلوی هم حامی شیعیان نبودند و در معادلات داخلی لبنان در حاشیه بودند و در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیسواد و فقیر بودند.

در کتابی خواندم علامه سید عبدالحسین شرف الدین بزرگ مرجع شیعه قصد داشت که یک مدرسه ابتدایی برای شیعیان لبنان بنا کند حدود ۴۰ تن از علما را جمع کرد و نامه ای به رئیس جمهور نوشتند که مجوز ساخت یک مدرسه را بگیرند. ۴۰ فقیه نتوانستند نه پولی جمع کنند و نه یک مجوز مدرسه بگیرند.

شیخ محمدجواد مغنیه از اقوام شهید حاج عماد که سی سال پیش فوت کرد در کتاب خاطرات خود می نویسد در زمستان سه روز غذا نداشتم و امکان گرمایش هم نداشتم پای پیاده از صور به بیروت آمدم و پولی جمع کردم و برای تحصیل به نجف رفتم وضعیت شیعیان اینگونه بود.

روستاهای شیعیان نزدیک مرز رژیم صهیونیستی است پس از ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم غاصب اسرائیلی ها هرگاه می خواستند وارد لبنان می شدند هرکاری می خواستند می کردند هیچکس جلودار آنها نبود و مردم فرار می کردند و حامی نداشتند. به تدریج کوچ کردند و ضاحیه ی جنوبی لبنان با یک میلیون نفر جمعیت شکل گرفت. تنها امید ما امام موسی صدر بود که از قم آمده بود و هیچکس از او پشتیبانی نمی کرد حتی علمای لبنان که قائل به جدایی دین از سیاست بودند می گفتند شما ایرانی هستید، ایشان شیعیان را بیدار کرد شیعیان اعتماد بنفس نداشتند، خودباوری نداشتند همانطور که در انتخابات می گویید “می توانیم” (خنده حضار) در اینجا همیشه عثمانی ها، ابن تیمیه و عباسی ها حکومت می کردند، شیعه نمی توانستند اظهار کنند که شیعه هستند، خون آنها حلال بود لذا بسیاری از شیعیان سنی شدند، طرابلس ۱۰۰ سال قبل همه اش شیعه بود شهر صيدا اكثرش شیعه بود الان سنی است شهر جزین شهید اول عالم جبل لبنان از آنجا بود وقتی دختر شهید اول فوت کرد ۷۰ فقیه شیعه بر جنازه او نماز خواندند، اکنون جزین مسیحی نشین است. تعدادی از سادات، مسیحی یا سنی شدند.

خود مسیحیان می گویند ما سادات و از فرزندان علی ابن ابیطالب هستیم میشل عون مسیحی رئیس جمهور فعلی سید است از فرزندان امیر المومنین است، تاریخ ما اینگونه بود، بعد از انقلاب شرایط منطقه فرق کرد وضعیت ما متفاوت شد، ممکن است بگویند ما رهبری امام را ترویج کردیم، تا قبل از انقلاب و شهادت سیدمصطفی خمینی هیچ خبری نبود، پس از شهادت سیدمصطفی امام را شناختیم، حضرت امام مانند خورشید بود هیچکس نمی تواند بگوید من خورشید را معرفی کردم، مردم خودشان بدون واسطه جذب خورشید شدند، حتی علمایی که در دل خود ما را قبول نداشتند امام را تایید کردند، امام محمدباقر صدر نقش زیادی در تاریخ مرجعیت شیعه داشت، شهید صدر خیلی به امام کمک کرد. ما با انقلاب اسلامی ایران متولد شدیم ما موجودیت و حیات خود را با انقلاب اسلامی بدست آوردیم. مهمترین نمونه تجربه ولایت فقیه در خارج از کشور در لبنان بدست آمد، اگر الان عزیز، کریم و زنده هستیم، حیات داریم؛ نه به خاطر سلاح، پول و کمک های جمهوری اسلامی ایران است بلکه به خاطر عمل به اعتقاد به ولایت فقیه است.

اصل ولایت فقیه مسب الاسباب و علة العلل می باشد. شیعیان از کشورهای مختلف می آمدند از تشکیلات. ساختار و بدنه حزب الله، تجربه ما سوال می کردند که چگونه حزب الله شدیم و به آنها می گفتم اینها جسم و بدنه حزب الله است از روح حزب الله سوال کنید و آن اعتقاد به ولایت فقیه است، اعتقاد ما به ولایت فقیه با بسیاری از ایرانیها که ولایت را قبول دارند فرق می کند اعتقاد ما قوی تر است من چند مرحله برای اعتقاد به ولایت فقیه قائلم:

1 – ما معتقدیم اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از معصوم است.

2 – ما اعتقاد داریم اگر ولی فقیه فرمود پیشنهاد و نظر من این است (امر نکرد) ما باید اطلاعت کنیم. (در ایران می گویند ایشان دستور نداند پیشنهاد کردند.)

3 – ما بالاتر از قانون اساسی به ایشان اعتقاد داریم (برخی می گویند در قالب قانون اساسی ایشان میگویند بهتر است اینگونه عمل کنید، ما این نظر را تکلیف و واجب می دانیم.

4 – ما در لبنان وقتی در شورای حزب الله بحث می کنیم اگر احتمال بدهیم اینکار را بکنیم حضرت آقا ناراحت می شوند بدان عمل نمی کنیم اگر احتمال بدهیم خوشحال می شوند بدان عمل می کنیم.

5 – ما ایشان را تالی تلو امام معصوم(عليه السلام) می دانیم ولایت فقیه بحث اداری و قانونی نیست ولایت فقيه محبت، نصرت و یاری است، اصل ولایت محبت است عشق است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله ایران، بازدارندگی اسرائیل را به طور کامل از بین برد

آیلت شاکد وزیر امور داخلی و وزیر دادگستری رژیم خبیث

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.