سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بودجه‌خواری نامرئی با فرار دولت از نظارت مجلس

بودجه‌خواری نامرئی با فرار دولت از نظارت مجلس

روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی با ‌اشاره به اینکه سه چهارم بودجه را دولت از زیر نظارت مجلس خارج کرده است نوشت: بخش عمده‌ای از پول کشور بدون تصویب مجلس سالیانه هزینه می‌شود و می‌تواند آسیب اساسی به اقتصاد کشور وارد کند.

سرویس سیاسی-

روزنامه اصلاح‌طلب قانون در گزارشی با عنوان «بودجه‌خواري نامرئي» درباره دلیل کسری بودجه دولت به رغم وجود ذخایر فراوان کشور به نقل از جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸، نوشت‌: «دولت سه چهارم یعنی هزار و ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور را از دسترس نظارت و بررسی‌های مجلس خارج می‌کند… از مجموع بودجه کشور آنچه که مورد نظارت قرار می‌گیرد حدود 407 هزار میلیارد تومان است، که این رقم یک چهارم مبلغ بودجه سالانه کشور است و سه چهارم دیگر بودجه که شامل شرکت‌های دولتی، موسسات دولتی، بانک‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی وابسته به دولت، مجموعه‌ها و شرکت‌هایی که دولت سهامدار آن است و همچنین بخش‌های مختلفی که درآمد آنها در دست دولت بوده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.به عبارتی هزار و 224 هزار میلیارد تومان پول در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات دولتی قرار داده می‌شود بدون اینکه در مجلس روی آن بررسی‌های لازم صورت گیرد، هیئت مدیره شرکت‌ها و بانک‌های دولتی نیز از این رقم کلان بودجه هزار و 224 هزار میلیارد تومانی حقوق دریافت می‌کنند، در حالی که بخش عمده‌ای از پول کشور بدون تصویب مجلس سالیانه هزینه می‌شود و می‌تواند آسیب اساسی به اقتصاد کشور وارد کند»

حقوق‌های نجومی محصول بودجه غیرشفاف شرکت‌های دولتی

در این گزارش همچنین به نقل از عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات آمده است که :حقوق‌های نجومی دست پخت شرکت‌های دولتی بود اما عزم ملی برای شفافیت این بخش از سند مالی کشور وجود ندارد.

 وی گفته است که بودجه شرکت‌های دولتی هیچ وقت شفاف نبوده است، تمام مشکلات کشور که روی آن بحث می‌شود به هزینه شرکت‌های دولتی بر‌می‌گردد، بودجه شرکت‌های دولتی به نحوی نیست که بتوان یک شبه سراغ آن رفت و کلاف سر‌در‌گم آن را باز کرد. این شرکت‌ها به‌گونه‌ای نیستند که بتوان به راحتی از کنارشان عبور کرد، این شرکت‌های درآمد و هزینه‌های پراکنده‌ای دارند که لایحه بودجه سنواتی قادر به پرداختن و کنترل این حجم اعتبار را ندارد. بارها سراغ بودجه شرکت‌های دولتی رفته‌ایم، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت، تنها راه‌حل تغییر وضعیت این بخش از بودجه کشور ارائه فرمولی جدید برای برآورد هزینه و درآمد شرکت‌های دولتی است.گفتنی است هر سال در موعد تنظیم و بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای دست به جوسازی بر روی بودجه برخی نهادهای خاص و البته اسلامی می‌زنند و این‌گونه وانمود می‌کنند که گویی این نهادها کل بودجه کشور را بلعیده و به جایی هم پاسخگو نیستند!این بحث تکراری همه ساله است و دولت همواره از شفاف‌سازی و اجرایی کردن بخش عظیمی از بودجه خودداری کرده و تنها در این میان عده‌ای با استناد به جداولی موهوم عقده‌های فروخفته خود نسبت به فرهنگ دینی را بروز داده و نسبت به موسسات اسلامی عقده‌گشایی می‌کنند.

موج‌سواری زنجیره‌ای‌ها روی دروغ شکنجه با ژست حمایت از کارگر!

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «افکار عمومی در انتظار روشنگری» نوشت: «دادستان کل کشور با عنوان اینکه اسماعیل بخشی شکنجه نشده است، این پرونده را با پرسش‌های بیشتری روبه‌رو کرد.»

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«دادستان محترم کل کشور…گفته این فرد (بخشی) با اهداف سیاسی و انگیزه‌های خاص خود دنبال این قضیه بوده است. حال پرسش اینجاست که اهداف سیاسی کارگری که مدت‌ها حقوق نگرفته و به آن اعتراض کرده، چیست؟.»گفتنی است مقامات ارشد کشور از جمله واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، فلاحت‌پیشه، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس و حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور پس از تحقیقات صورت گرفته درخصوص ادعای شکنجه، تاکید کردند که این ادعا کذب بوده و فرد مدعی با هدف سرپوش گذاشتن بر اتهامات خود، این دروغ را مطرح کرده است.داستان دروغین شکنجه اسماعیل بخشی یکی از افراد بازداشتی در ماجرای اعتراضات هفت تپه بلافاصله پس از مطرح شدن از جانب وی به خبر برجسته روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و رسانه‌های بیرونی تبدیل شد! این حجم انبوه از پوشش خبری به ادعای یک بازداشتی آن‌هم یکماه پس از آزادی وی به وضوح از هماهنگی قبلی رسانه‌های بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها حکایت می‌کرد.اسماعیل بخشی به اعتراف خود و به گواهی اسناد موجود عضو «حزب کمونیست کارگری»-از گروهک‌های وابسته به تروریست‌های «کومله»- بوده و مأموریت گروهکی او، ایجاد آشوب و برپایی اعتراضات کارگری بوده است و با این منظور سعی در بهره‌برداری از مطالبات برحق کارگران مظلوم هفت تپه داشته است.

ذوق‌زدگی روزنامه زنجیره‌ای برای رابطه با آل‌سعود!

روزنامه همشهری در مطلبی نوشت:«روحانی گفت:..»ما با تمام دوستان خود در جهان و اکثر همسایگان در اطراف کشور و جنوب خلیج‌فارس برادر و دوست هستیم و بهترین روابط را با آنها برقرار کرده‌ایم. به جز یکی دو همسایه که آماده‌ایم مشکلات را در این زمینه حل کنیم».‌

 اشاره روحانی احتمالا به عربستان است که بعد از بحران سوریه و یمن تنش‌های ایران و عربستان به اوج خود رسیده است». اکنون حدود ۴ سال است که رژیم آل‌سعود در یمن به کشتار زنان و کودکان بی‌گناه مشغول است. از سوی دیگر دستان سران این رژیم به خون شهدای فاجعه منا آغشته است و این رژیم حمایت از گروهک تکفیری تروریستی داعش را نیز در کارنامه خود دارد. موارد فوق تنها بخش کوچکی از کارنامه سیاه رژیم آل‌سعود است. با این‌حال مدعیان اصلاحات با حقارت و استیصال مدعی هستند که باید با این رژیم تعامل کنیم!

پیش‌خوری منابع کشور توسط دولت تدبیر و امید

سرمقاله روز گذشته روزنامه شرق به قلم سیدمصطفی هاشمی طبا به بودجه و سخنان مشاور رئیس‌جمهور در این ارتباط اختصاص داشت.اخیرا حسام‌الدین آشنا در جمع دانشجویان در مورد بودجه موسسات فرهنگی سخنانی گفت که بلافاصله مورد انتقاد واقع شد و با آمار و ارقام دقیق سخنان آشنا مورد نقد قرار گرفت. هاشمی‌طبا نیز در سرمقاله خود نوشته است: «ظاهرا او [آشنا]‌اشاراتی به برخی دستگاه‌های فرهنگی کرده بود و اتفاقا پاسخ‌هایی نیز از سوی هواداران موسساتی شبیه به آنها ارائه شده بود.»نویسنده سپس در ادامه تاکید می‌کند: «به نظرم باید ‌اشاره به سوی امهات بودجه کشور گرفته شود. بی‌گمان اظهارات مشاور محترم ریاست جمهوری نوعی آدرس غلط است زیرا امهات بودجه را که طبعا از سوی سازمان برنامه و بودجه تنظیم می‌شود نادیده گرفته و به درصد کمی از بودجه که تقریبا هیچ تاثیری در اصل موضوع ندارد [پرداخته است]»در این مورد باید به این موضوع ‌اشاره کرد که حاشیه‌سازی آشنا در مورد بودجه نهادهای فرهنگی نظیر جامعه المصطفی در حالی است که کل موسسات فرهنگی و دینی روی هم کمتر از یک درصد بودجه را شامل می‌شوند و به صورت دقیق‌تر حدود یک دهم بودجه. ضمن آنکه باید در نظر داشت که همواره رقمی که در بودجه ذکر می‌شود به این نهادها داده نشده و نمی‌شود. یعنی گزارش تفریغ بودجه هر سال نشان می‌دهد که دولت معمولا بخشی از آن رقمی را که در لایحه بودجه در مورد این نهادها آمده به آنها اختصاص می‌دهد.نقد دیگری هم که در این مورد به آشنا وارد شد این بود که نهادهایی از قبیل «جامعه المصطفی» با همین بودجه ناچیز عملکرد و کارنامه مشخصی دارد. برای نمونه این نهاد فرهنگی در سال گذشته حدود 300 غیر ایرانی را با زبان فارسی آشنا کرده و در گسترش زبان فارسی که امر بسیار مهمی است کوشیده اما به درستی معمول نیست که عملکرد نهادهایی مانند مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به ریاست آشنا چیست؟ این سرمقاله افزوده: «رئیس‌جمهور چند روز قبل در جلسه با وزیر کشاورزی و مسئولان آن وزارتخانه برای اولین بار در زمینه آب حرف بسیار درستی زد و گفت آب‌های کشور پیش‌خور شده است. البته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این پیش‌خوری همچنان ادامه دارد و جز حرکات اندکی در جهت مقابله با این پیش‌خوری اراده‌ای دیده نمی‌شود. هم زمان با این اظهارات در بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده «پیش‌خور»ی امکانات مالی کشور [توسط دولت] به صور مختلف از جمله اوراق قرضه نیز دیده می‌شود.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

واکنش طنز ایرانیان به قمپز در کردن اسرائیل

رسانه‌های معاند و صهیونیست، نابودی اسرائیل

آهنگ/ همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.