سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / همزمان با استعفای وزرای ناکارآمد، گمانه‌زنی‌ها در مورد استعفای ظریف به گوش می‌رسد

همزمان با استعفای وزرای ناکارآمد، گمانه‌زنی‌ها در مورد استعفای ظریف به گوش می‌رسد

روحانی در این 5 سال تنها به دو کار این دولت افتخار میکرد، برجام و طرح تحول سلامت؛ شکست دومی، با استعفای وزیر بهداشت رسما اعلام شد. شکست اولی هم هر چند مدتهاست جلو چشم مردم نمایان شده و خود دولتیها هم معترف آن هستند به گونه ای که ظریف برای توجیه این افتضاح در تحریفی آشکار می گوید هدف برجام از اول هم اقتصادی نبود!

اگر دولت روحانی را «دولت استعفا» بنامیم، سخن چندان بیراهی نگفته ایم. کار نکردن، غر زدن به جای پاسخگو بودن، پنهان کاری، دادن وعده و خلف وعده و در نهایت هم استعفا دادن و فرار از پاسخگویی به عملکرد چند ساله؛ اینها خلاصه ای از ویژگیهای بسیاری از دولتمردان کنونی است.

عباس آخوندی افتخار می کند در دوره وزارتش، یک مسکن هم نساخته است. زمانی هم که بحرانی مثل زلزله و تخریب منازل مردم پیش می آید، او که مسئولیت نهادی را برعهده دارد که مسئول مستقیم رسیدگی به این مشکل است، تا دو هفته ناپیداست؛ هر چند وقتی هم می آید آجری روی آجر گذاشته نمی شود برای خانه دار شدن مردم خانه خراب شده!

همین وزیر با این عملکرد ضعیف، آخر سر با یک استعفا میرود و به هیچ کس و هیچ کجا هم پاسخگو نیست که وقت و پول بیت المال را در 5 سال دوره وزارتش صرف چه کرده است.

شبیه این اتفاق برای محمد شریعتمداری هم افتاده است. او که در اواخر دوران مسئولیتش در وزارت صنعت، تخلفات گسترده و رانتخواری های عجیب و غریب در واردات خودرو اتفاق افتاد و افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو یکی از دستاوردهای دوران وزارتش بود، به سادگی آب خوردن استعفا می دهد، استعفایش پذیرفته می شود و بدون اینکه پاسخگوی ضعفها و مشکلات پیش آمده در دوران وزارتش باشد، در اتفاقی عجیب تر از مورد آخوندی، برای یک وزارتخانه دیگر معرفی می شود و مجلس محترم هم به او رای می دهد!

مورد سوم وزیر پرحاشیه بهداشت است؛ قاضی زاده هاشمی، وزیر میلیاردر روحانی بدون پاسخگویی به مشکلاتی که طرح تحول سلامتش برای مردم و کشور ایجاد کرده، استعفا می دهد و می رود و باز هم مجلس محترم به جای اینکه روحانی را به خاطر قبول استعفای او قبل از پاسخگویی به مشکلات پیش آمده در دوران وزارت قاضی زاده، مورد سوال قرار دهد، نامه تقدیر و تشکر از وزیر بهداشت را می نوسد و 240 نماینده هم پای نامه را امضا می کنند! در حالی که بسیاری از پزشکان، ماماها و پرستاران علاوه بر عموم مردم از طرح تحول سلامت شاکی اند و می گویند این طرح فقط برای برخی پزشکان متخصص، نون و آب حسابی فراهم کرد!

حالا در آخرین مورد، خبری دست به دست نقل می شود که محمد جواد ظریف، مسئول اصلی ترین پروژه روحانی در این 5 سال، کسی که باید مهم ترین و اصلی ترین وعده روحانی در دو انتخابات 92 و 96 را به ثمر برساند، استعفای خود را تقدیم روحانی کرده و البته با مخالفت او روبرو شده است. گفتنی است برخی خبرها حاکی است مساله استعفای ظریف پس از آن جدی شده که روحانی در جلسه مهمی در پاسخ به مشکلاتی که برجام برای کشور پیش آورده، تقصیر را گردن کارشناسان وزارت خارجه انداخته و ظریف فی المجلس در پاسخ، جمله روحانی را که گفته بود همه مسئولیت مذاکرات برعهده من است، به او یادآوری می کند.

استعفای ظریف در صورت صحت، دو وجه قابل توجه دارد؛ اول آنکه مانند استعفاهای قبلی، رویه بی مسئولیتی، پاسخگو نبودن و فرار در هنگامه  حساب و کتاب عملکرد چند ساله را نشان می دهد. رویه ای که احتمالا اگر ادامه پیدا کند کار به جایی می رسد که خود روحانی هم استعفا دهد!

وجه مهمتر آن این است که استعفای ظریف، اعلام رسمی و صریح شکست دولت، در ابَر پروژه خود یعنی برجام است. شکست برجام هم در واقع به این معنی است که دولت روحانی، به معنای واقعی کلمه «هیچ» دستاوردی در این 5 سال نداشته است.

روحانی در این 5 سال تنها به دو کار این دولت افتخار میکرد، برجام و طرح تحول سلامت؛ شکست دومی، با استعفای وزیر بهداشت رسما اعلام شد. شکست اولی هم هر چند مدتهاست جلو چشم مردم نمایان شده و خود دولتیها هم معترف آن هستند به گونه ای که ظریف برای توجیه این افتضاح در تحریفی آشکار می گوید هدف برجام از اول هم اقتصادی نبود!؛ اما این استعفا مانند انفجاری است که ستونهای سازه دولت روحانی را فرومی ریزد؛ انفجاری که کل دولت او را از هم می پاشاند. و همین نکته موجب مخالفت روحانی با این استعفا شده است. شاید هم او برای ادامه برجامهای بعدی همچنان به ظریف نیازمند است؛ ظریف برای روحانی کارکردی دارد که عراقچی از عهده اش بر نمی آید.

منبع: 9دی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سوال از ظریف! ادراک سازی فقط شامل چین و روسیه می‌شود یا غرب و آمریکا را هم در بر می‌گیرد؟

برجام و ارتباط با آمریکا و غرب

پورعباس در پی احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب از ریاست سازمان سنجش استعفا کرد

رئیس دیوان عدالت اداری چندی قبل خبر از بازگشت داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور را داد و در پی آن نیز روز شنبه 25 آذر یک‌شبه حکم بازگشت 35 نفر از سوی یکی از شعبات دیوان صادر شد،؛ در پی این اقدام، عبدالرسول پورعباس از ریاست سازمان سنجش استعفا کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.