سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مدیریت اصلاح‌طلبان در اداره شهر به‌دنبال افزایش هزینه زندگی در تهران

مدیریت اصلاح‌طلبان در اداره شهر به‌دنبال افزایش هزینه زندگی در تهران

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارائه لایحه دریافت عوارض برای تردد از تونل‌های شهری و بزرگراه صدر به شورای شهر تهران خبر داد. این در حالی است که عصر دیروز که روز تعطیلی بود، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به این موضوع واکنش نشان داده و توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.

شهرداری تهران با وجود استقرار شهردار جدید هم گویا روی آرامش را به خود نخواهد دید. شاهد این مدعا نیز خبری است که در دو سه روز گذشته واکنشی بزرگ را در میان افکار عمومی رقم زده است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارائه لایحه دریافت عوارض برای تردد از تونل‌های شهری و بزرگراه صدر به شورای شهر تهران خبر داد. این در حالی است که عصر دیروز که روز تعطیلی بود، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به این موضوع واکنش نشان داده و توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.

مدیران اصلاح‌طلبی که در یک سال و چندماه گذشته

اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند، گویا تنها راه کاهش مشکلات پایتخت را در گران کردن هزینه زندگی در این شهر می‌دانند. این امر را باید شاه‌بیت اقدامات صورت گرفته در تهران دید. سال گذشته در همین ایام بود که آقای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از اجرای طرح جدید ترافیکی در تهران داد. درباره اجرای این طرح مواردی چون افزایش درآمدهای شهرداری، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا به‌عنوان اهداف اصلی

مطرح می‌شد؛ اما حالا یک‌سال بعد از اجرای این طرح که به گفته رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر درآمد شهرداری از محل طرح ترافیک نصف شده و نیز بنا بر مشاهدات شهروندان و ساکنان محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها در روزهای پنجشنبه و جمعه زندگی را در این محله‌ها مختل کرده است، خبر پولی شدن تونل‌های تهران مطرح شده است؛ گام جدید دیگری برای بالا بردن هزینه زندگی در پایتخت و به دنبال آن کاهش مشکلاتی که وجود دارند!

همه جا پولی

 بر اساس خبری که روز پنجشنبه در خبرگزاری‌ها منتشر‌شد، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در‌نهایت لایحه به تأیید رسیده و به‌زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.

 بر اساس آنچه که در این لایحه آمده است تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و نیز بزرگراه صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای

هر بار عبور باید رقمی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند.

حتی گفته شده حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه‌هزار تومان است. البته مؤلفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و ساعت تردد خواهد بود.

واکنش رییس به خبر معاون

 این خبر موجی از سؤال و نگرانی را بین شهروندان به وجود آورد. این در حالی است که مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران به‌عنوان کانال رسمی اطلاع‌رسانی اخبار شهردار تهران درباره این مسأله توضیحاتی را ارائه داد. آن‌طور که در این اطلاعیه آمده و خبرگزاری‌ها نیز آن را منتشر کردند: «طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صِرف ارائه پیشنهاد به‌منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تأیید آن در شهرداری تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تأیید دکتر حناچی، شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.»

 این توضیح نشان می‌دهد که ناهماهنگی نیز بین معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک و شهردار تهران وجود دارد و این لایحه بدون اینکه نظر پیروز حناچی درباره آن اخذ شود، خبری شده است. مرکز ارتباطات شهرداری تهران در ادامه توضیحات خود آورده است: «هر‌گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچ‌گونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی‌شود. مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر‌گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.»

 پول بدهید زندگی کنید

 اما خبر پولی شدن تونل‌ها و رد تلویحی آن از سوی دفتر اطلاع‌رسانی شهردار تهران موردی نیست که فراموش شود. اصلاح‌طلبان در سطح کلان از همان روزی که اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند درباره هزینه زندگی در پایتخت مسائلی را طرح کرده‌اند. آقای سیدحسین هاشمی، استاندار سابق و اصلاح‌طلب تهران در پاسخ به سؤالی درباره امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت از شهرستان‌ها و سایر استان‌ها به تهران گفت: «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»

 این اظهارات که اوایل سال‌96 در حاشیه نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران مطرح شد، به‌روشنی نشان‌دهنده سیاست‌های در نظر گرفته شده برای اداره شهر است. این درحالی است که اجرای چنین طرحی شاید در برخی از شهرهای توسعه‌یافته دنیا تجربه شده باشد؛ اما طرح چنین مسائلی در شهری مانند تهران که به‌دلیل بدقولی دولت‌ها، دارای ضعف‌هایی در حمل‌و‌نقل عمومی است، بیشتر هراس‌انگیز است.

 تجربه اجرای طرح ترافیک جدید هم نشان می‌دهد که بر اساس پیش‌بینی‌ها و آنچه که برای آن تبلیغ می‌شد، موفق نبوده است. آقای محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران چندی قبل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها درباره طرح ترافیک جدید گفته بود: «ما مدام به مدیریت شهری گفتیم که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست و کار را به تعویق بیندازند؛ اما آن‌ها قبول نکردند و درآمد طرح ترافیک به نصف رسید.» وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از مصوبات شورای شهر در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اجرایی نشده است، گفت: «اینکه بنشینیم و بگوییم دولت پول نداده پس نمی‌توانیم کار کنیم و همه تقصیرها را گردن دولت بیندازیم درست نیست؛ بله در برخی موضوعات دولت مقصر است؛ اما در برخی جاها خودمان هم مقصر هستیم.»

 تجربه مدیریت 17‌ماه گذشته اصلاح‌طلبان در اداره تهران و استان نشان می‌دهد که روند رو به رشد حمل‌و‌نقل عمومی تهران در خلال سال‌های‌84 تا 96 با کندی و حتی توقف مواجه شده است. حالا در چنین شرایطی سخن از پولی شدن تردد در برخی معابر اصلی شهر گفته می‌شود که البته در شرایط اقتصای فعلی نیز با واکنش منفی افکار عمومی مواجه می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

توضیح سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه

ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران

مراسم سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شود

سخنرانی نوروزی سالانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه اول فروردین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.