خانه / صراط عشق / متون / خاطرات عجیب رئیس جمهور از «حاج آقا خاطره»!

خاطرات عجیب رئیس جمهور از «حاج آقا خاطره»!

البته هاشمی رفسنجانی نیز در آخرین سالهای حیات خود، تلاش می کرد تا با ذکر خاطرات خلاف واقع و وارونه از امام و انقلاب، رهبری جریان تحریف را بر عهده گیرد. رفتاری که باعث شد تا رهبر انقلاب در مراسم 14 خرداد سال 94 از تلاش‌‌ برخی برای تحریف تاریخ انتقاد کنند.

هرکسی نداند، قطعا روحانی می داند که پیروزی او در انتخابات مدیون مرحوم هاشمی رفسنجانی است. حتی 2 سال بعد از انتخابات، رفسنجانی هم به این مساله اشاره کرد و گفت «رأی روحانی 3 درصد بود، با حمایت من 50 درصد شد»؛ همین هم باعث شده است که روحانی هنوز هم خود را زیر دِین هاشمی رفسنجانی ببیند و برای تقدیر از او هرچیزی را به نام او ثبت کند. سخنانی که حتی برای خانواده مرحوم رفسنجانی هم غیرمنتظره بود، تا جایی که محسن هاشمی نوشت «آقای روحانی، تشکر می کنم، سنگ تمام گذاشتید»!

به گزارش رجانیوز دومین مراسم سالگرد درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه ۲۰ دی با سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برگزار شد. روحانی در سخنرانی خود تلاش کرد تا با یادآوری نقش هاشمی در موقعیت های مختلف، چهره ای اثر گذار از او ترسیم کند. چهره ای که البته به نظر میرسد در برخی مواقع ساخته و پرداخته ذهن خلاق رئیس جمهور بوده است.

به طور مثال روحانی ساخت موشک را به هاشمی منسوب کرد و گفت: «این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فناوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است». 

اما جالب ترین بخش از سخنان روحانی، درباره جلسه خبرگان رهبری بعد از رحلت امام خمینی (ره) بود. روحانی در این سخنان با تاکید بر این که نقش هاشمی در روزهای بحران کشور و نظام را از یاد نبریم گفت: 

«هاشمی مرد حافظ نظام بود، و بعد از رحلت امام خمینی(ره) در 14 خرداد 68 کسی که خبرگان را جمع کرد و موضوع رهبری را توانست تا غروب به سامان برساند هاشمی بود. اگر او در 14 خرداد در جلسه خبرگان نبود، جلسه به نظر نهایی نمی‌رسید چه درباره شورایی و چه در فردی. نقش هاشمی در آن جلسه ممتاز بود. هاشمی می‌دانست چگونه باید درایت و رهبری کند؛ اگر هاشمی نبود معلوم نبود بعد از 14 خرداد چه می‌شد».

البته هاشمی رفسنجانی نیز در آخرین سالهای حیات خود، تلاش می کرد تا با ذکر خاطرات خلاف واقع و وارونه از امام و انقلاب، رهبری جریان تحریف را بر عهده گیرد. رفتاری که باعث شد تا رهبر انقلاب در مراسم 14 خرداد سال 94 از تلاش‌‌ برخی برای تحریف تاریخ انتقاد کنند. اما در آن مقطع، هاشمی رفسنجانی تنها دو روز پس از سخنان رهبر انقلاب، با ذکر خاطره‌ای ناقص و مبهم از جلسه خبرگان برای انتخاب رهبر پس از امام گفت: «در آن زمان 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند که اکثریت اعضا با تصمیم قاطع خود، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را اعلام کردند.» او در ادامه با ذکر این نکته که رهبری شورایی وفردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت می‌گوید: « شخص آیت‌الله خامنه‌ای در موافقت با رهبری شورایی سخنرانی کردند که در نهایت در رأی‌گیری، 45 نفر به فرد و 35 نفر به شورایی رأی دادند که در نتیجه با رد نظریه شورای رهبری، به انتخاب رهبری معظم انقلاب رسیدیم.»

هاشمی رفسنجانی در آن مقطع و حسن روحانی این روزها تمام توان خود را به میدان آورده اند تا با تحریف تاریخ، تعريف خاطرات از تأکيدات امام را عامل اصلي رأيآوري ايشان معرفي کرده است. در حالي که مروري بر خاطرات ساير اعضاي خبرگان، ثابت ميکند هاشمي و هيأترئيسه خبرگان و تعدادي ديگر به دنبال رأيآوري شوراي رهبري بودهاند و هاشمي نيز از ابتداي جلسه از بازگويي خاطرات و تأکيدات امام، خودداري ميکرده است. 

آيت الله مجتهد شبستري در اينباره ميگويد: « آقاي هاشمي در مقابل نقل نظر امام خميني درباره آيتالله خامنهاي مقاومت ميکرد و با اصرار برخي از نمايندگان در انتهاي جلسه آن خاطرات را نقل کرد. در واقع نقل خاطرات آقاي هاشمي اولاً در انتهاي جلسه صورت گرفته بود و در واقع از جو حاکم بر مجلس خبرگان، نتيجه نهايي مشخص شده بود. ثانياً نقل اين خاطرات نه به ميل شخصي آقاي هاشمي، بلکه با نامهنگاريهاي نمايندگان و اعتراض بلند آنها در صحن مجلس روي داد. آيتالله مجتهد شبستري درخصوص اين وقايع ميگويد:  بعد از ظهر جلسه تشکيل شد. ابتدا راجع به شورايي شدن رهبري صحبت شد زيرا آن موقع در قانون اساسي، رهبر يا شوراي رهبري قيد شده بود. در آن جلسه چنين مطرح شد که اگر شوراي رهبري رأي بياورد، کشور بهواسطه شورا اداره شود. من بر اساس اين صحبتها فهميدم که کار به درازا ميانجامد. لذا يادداشتي نوشته و به هيأترئيسه فرستادم و نوشتم اين بحث را کوتاه کنيد و مطالبي را که امام در مورد آيتالله خامنهاي فرموده بودند، مطرح شود. من يادداشت را به آقاي طاهري خرمآبادي [منشي جلسه] فرستاده بودم و او هم نوشته مرا به آقاي رفسنجاني داده بود. آقاي رفسنجاني گفته بود فعلاً صبر کنيد بحث شورا به جايي برسد و اگر شورا رأي نياورد و افراد مطرح شدند، اين موضوع را مطرح ميکنيم.

من ساکت نشستم تا بحث شورا به اتمام برسد. شورا بالاخره رأي نياورد. البته عدهاي در اقليت مايل به رهبري شورا بودند اما من از همان ابتدا با رهبري شورا موافق نبودم و با مخالفان بحث کردم و عوارض رهبري شورا را برايشان توضيح دادم که با اختلافنظر بين شورا مملکت فلج ميشود؛ پس بهتر است رهبري واحد حاکم باشد.

پس از روشن شدن تکليف بحث شورا افراد را مطرح کردند. عدهاي آيتالله گلپايگاني را پيشنهاد کردند و من دوباره از جا برخاستم و با صداي بلند به آقاي هاشمي اعتراض کردم و گفتم من يادداشتي را به شما دادهام و الآنوقت قرائت آن رسيده، پس آن را بخوانيد. آقاي رفسنجاني نوشته مرا خواندند و گفتند آقاي شبستري ميخواهد من که حضور داشتم و جز شهود بودم توصيههاي امام را در مورد آيتالله خامنهاي نقل کنم.

من شنيده بودم که وقتي آيتالله خامنهاي به کره رفته و آنجا سخنراني کرده بودند، تلويزيون پخش ميکرد و حاج احمدآقا نيز در خدمت امام بود. حاج احمدآقا گفته بود ماشاءالله آيتالله خامنهاي خوب صحبت ميکند و جلسه را خوب قبضه کرده است. پس از اين حرف حاج احمدآقا، امام فرموده بود آقاي خامنهاي شايستگي رهبري را دارد. علاوه بر اين زماني که آقاي منتظري از قائممقامي رهبري عزل شد، به امام گفته بودند حال که او را عزل کرديد بعداً ما گرفتار خواهيم شد. امام در جواب اين حرف فرموده بود: با وجود آقاي خامنهاي شما غصهاي نداشته باشيد. من اين دو مورد را شنيده بودم و ميدانستم که آقاي رفسنجاني (به همراه آقاي موسوي اردبيلي) جزو شاهدان است. لذا در آن يادداشت از آقاي رفسنجاني خواستم که شهادت بدهيد امام چنين مطلبي را بيان کرده بودند.

آقاي رفسنجاني رو به اعضاي خبرگان کرد و گفت آقاي شبستري از من ميخواهند سخنان امام را به شما بگويم، آيا شما موافق هستيد؟ همه اعضا گفتند: بله بگوييد، اگر الان نگوييد، پس کي ميخواهيد بگوييد!  آقاي رفسنجاني موضوع را مطرح کردند و شهادت دادند و گفتند که آن موقع آقاي موسوي اردبيلي نيز شاهد بود. البته اگر شهادت آنها هم نبود و اگر توصيه امام هم نبود، خواهناخواه ما نميتوانستيم فردي اصلحتر از آيتالله خامنهاي پيدا کنيم، يعني اگر توصيه امام هم مطرح نميشد بالاخره آقاي خامنهاي رأي ميآورد منتها با مطرح کردن اين امر، انتخاب ايشان به رهبري با سرعت و با رأي اکثريت قاطع اعضا انجام گرفت».

چیزی که مشخص است، هاشمی رفسنجانی از ابتدای جلسه، نظرات امام درباره آیت الله خامنه ای مطلع بوده است، اما تا آخرین لحظات، از بیان آن خاطره امتناع کرد. در واقع هاشمی که از نظر امام مطلع بود اما آن را پنهان ساخت، تا شورای رهبری به رای گذاشته شود. اما حالا حسن روحانی به گونه ای سخن می گوید که گویی، این هاشمی بوده است که جلسه خبرگان را به این سمت مدیریت کرده است. 

همین سخنان بود که باعث شد که، این سخنان برای محسن هاشمی هم غیرمنتظره باشد و او در تویتی بنویسد: 

«از آقای دکتر روحانی رییس جمهوری که برای سخنرانی مراسم سالگرد آیت الله هاشمی تشریف آوردند و سخنان ارزشمندی را در مورد دوران مسئولیت و مبارزات انقلابی ایشان بیان کردند و برای ایشان سنگ تمام گذاشتند، تشکر می‌کند».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خاطره رحیم پور از تغییر نام یک مدرسه در اول انقلاب

حسن رحیم‌پور ازغدی

بازدید ۵۵ دقیقه‌ای آیت‌الله‌ خامنه‌ای از آرشیو موسیقیِ صداوسیما

آرشیو موسیقیِ صداوسیما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.