سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بازی جدید غرب برای زندانی کردن ایران در برجام

بازی جدید غرب برای زندانی کردن ایران در برجام

خبرها حاکی از این مطلب است SPV (که میخواست فروش نفت و تجارت طلای ایران را تضمین کند) با چراغ سبز آمریکایی ها به H-SPV که صرفا برای تبادلات غذایی و دارویی است تقلیل پیدا کند تا با این بهانه، هم ایران محدودیت های برجامی خود را ادامه دهد و هم از منافع فروش نفت و عادی بودن تجارت دور باشد و این همان است که مطلوب دشمنان ایران است.

گروه بین الملل-رجانیوز: اروپا وعده داده بود تا با ایجاد کانال مالی SPV نقل و انتقالات مالی ایران انجام شود و مشکلات ناشی از خروج یک طرفه آمریکا از برجام تا حدزیادی کاهش پیدا کند. این رخداد قرار بود حداکثر تا پایان سال میلادی 2018 انجام شود که البته اینگونه نشد اما این وعده ها باعث شد تا اروپا به هدف وقت کشی و نگه داشتن ایران در برجام برسد. در آخرین مورد حالا خبرها حاکی از این مطلب است SPV (که میخواست فروش نفت و تجارت طلای ایران را تضمین کند) با چراغ سبز آمریکایی ها به H-SPV که صرفا برای تبادلات غذایی و دارویی است تقلیل پیدا کند تا با این بهانه، هم ایران محدودیت های برجامی خود را ادامه دهد و هم از منافع فروش نفت و عادی بودن تجارت دور باشد و این همان است که مطلوب دشمنان ایران است. در ادامه روال این رویداد بررسی شده است. 

به گزارش رجانیوز: بانک کنلن چین اخیرا طی دستورالعملی اعلام نمود که تنها تجارت غذا و دارو که نقض تحریم‌های آمریکا نیست را تسهیل خواهد کرد. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا رفتار مشابهی با بانک چینی داشته است، دور از ذهن نیست که SPV اروپا از تحریم‌های آمریکا تبعیت کند.

یکم آبان‌ماه رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد  بانک کنلن چین که کانال اصلی پرداخت‌های بین ایران و چین می‌باشد، شفاها به مشتریان خود اعلام نموده است که در نظر دارد پرداخت‌های یوآنی خود را از 10 آبان ( 1 نوامبر) به بعد قطع نماید. دلیل قطع پرداخت‌ها و بستن کانال پرداخت تحریم‌های آمریکا ذکر شده است .

بانک کنلن چین که بازوی مالی شرکت دولتی CNPC چین است و قرار بود تراکنش‌های مربوط به فروش نفت را تسهیل نماید، اواخر آذرماه طی یک اعلامیه‌ای شرایط خود برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به بانک‌های ایران را اعلام نموده است. بانک چینی در نامه‌ای که به دست خبرگزاری رویداد 24  رسیده است،  با عنوان اطلاعیه درباره ادامه تجارت اقلام بشردوستانه و غیر تحریمی به دست مسئولان بانکی ایران رسیده، گفته است: «با تایید مقام‌های مربوطه و ضمن در نظر گرفتن همکاری‌های بلند مدت با بانک‌های ایرانی، برای تسهیل تجارت‌های دو جانبه ایران و چین و با توجه به معافیت موقتی چین از تحریم‌های آمریکا، بدین وسیله به اطلاع بانک خوب شما میرسانیم که بانک ما قادر به ادامه همکاری با بانک‌های ایرانی که تحت تحریم‌های ثانویه اوفک نباشند خواهد بود». در ادامه‌ی نامه تصریح شده است که تنها تجارت اقلام بشردوستانه و غیرتحریمی در روابط دوجانبه چین و ایران قابل قبول است و موارد تحریمی شامل بخش خودروسازی ایران، محصولات پتروشیمی، بخش انرژی، حمل و نقل، کشتی‌سازی ایران، بنادر و … است.

از کنلن چین تا SPV

روندی که برای بانک چینی اتفاق افتاده است، مشابه آن در اروپا نیز رخ داده است. در اوایل مذاکرات دولت با اتحادیه اروپا، اروپایی‌ها وعده دادند موانع بانک سرمایه‌گذاری اروپایی (EIB) برای حمایت از شرکت‌های اروپایی را برمی‌دارند و در نهایت پارلمان اروپا در 14 تیرماه طرحی را تأیید کرد که به موجب آن بانک سرمایه‌گذاری اروپا بتواند با ایران تجارت کند اما از آنجایی که طرح مذکور الزام‌آور نبود، بانک سرمایه‌گذاری اروپا زیر بار اجرای این تصمیم نرفت و مقامات این بانک اعلام کردند که نمی توان تحریم های آمریکا علیه ایران را نادیده گرفت و با وجود حمایت از تلاش‌های اروپا برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران، عملا امکان کار کردن با ایران برای بانک‌های اروپایی وجود ندارد. در واقع مقامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا که از بانک‌های اصلی اتحادیه اروپاست، صراحتا اعلام نمودند که با توجه به تحریم‌های آمریکا امکان همکاری بانک‌های اروپایی با ایران نیست.

علاوه بر این بانک اتحادیه اروپا، در تاریخ 2 مهر ماه بانک فرانسوی بی.پی.آی فرانس خبر داد برنامه‌ای را که به دنبال ایجاد مکانیسم برای کمک به شرکت‌های فرانسوی تجارت کننده با ایران بود،  کنار گذاشته است. مدیر اجرایی بی.پی.آی فرانس در این رابطه گفت است: «این برنامه متوقف شده است… تحریم‌ها برای شرکت‌ها تنبیهی هستند». در سال جاری این بانک اذعان کرد که در حال کار بر روی پروژه‌ای با هدف حمایت مالی از شرکت‌های فرانسوی است که به دنبال صادرات کالا به ایران هستند. پروژه‌ای که بی.پی.آی فرانس در حال کار بر روی آن بود، ایجاد تضمین‌های صادراتی بر پایه‌ی یورو به خریداران ایرانی کالاها و خدمات فرانسوی بود که به خاطر تحریم‌های آمریکا متوقف شد .

در 9 مهرماه به گفته‌ی پایگاه خبری گلوبال هندلزبلت، به رغم قول آلمان مبنی بر حفظ برجام، بانک‌های آلمانی به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران امتناع می‌کنند. در این راستا آقای هلموت گوتلیب، مدیر شعبه‌ی آلمانی بانک ملی ایران در هامبورگ گفته است نزدیک به 80 تا 85 درصد پرداخت‌ها به بانک‌های آلمانی رد می‌شود . این سومین قطع روابط مالی با بانک‌های ایرانی بود که رسانه‌ای شد و البته آخرین آنها هم نبود. «جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به «سوئیفت» در تاریخ 14 آبان اعلام کرد به منظور حفظ یکپارچگی و ثبات در سیستم بین‌المللی مالی دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است. به دنبال این خبر، کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 16 آبان طی بیانیه‌ای از تصمیم شبکه بین بانکی سوئیفت برای تعلیق دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی اظهار تأسف کرد.

زمانی که اتحادیه اروپا در نشست 4 + 1 برجام در تاریخ 4 مهرماه خبر از سازوکار ویژه خود (SPV) برای دور زدن تحریم‌های آمریکا داد، شرکت‌های نفتی نسبت به آن واکنش نشان دادند. به گزارش فایننشال تایمز، پاتریک پویانه، مدیر اجرایی شرکت نفتی فرانسوی توتال در تاریخ 13 مهر ماه نسبت به امکان فعالیت دوباره در ایران با وجود طرح جدید گفت: «ما نمی‌توانیم ریسک این کار را بپذیریم چرا که ممکن است از استفاده از سیستم مالی آمریکا محروم شویم.» از طرف دیگر یک سخنگوی شرکت نفتی «انی» ایتالیا نیز که از واردکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران به شمار می‌رود به فایننشال تایمز  گفت: «ما دیگر حضوری در ایران نداریم و قراردادهای تجاری‌مان طبیعتا در ماه نوامبر منقضی خواهند شد. ما به طور کامل از همه تحریم‌ها و قوانین تصویب شده توسط جامعه جهانی تبعیت خواهیم کرد». در ادامه یک مقام اجرایی پالایشگاه انی گفت: «همه شرکت‌ها اول به سهامداران‌شان فکر می‌کنند، فارغ از این که اتحادیه اروپا چه کار می‌کند. هیچ کس ریسک افتادن به دام تحریم‌های آمریکا را نخواهد پذیرفت».

H-SPV با توجه به سابقه رفتار اروپا دور از انتظار نیست

همانطور که مشاهده می‌شود روند رفتاری شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی درست مانند بانک چینی است. به همین جهت انتظار اینکه SPV تنها به تراکنش‌ها و تجارت اقلام بشردوستانه (غذا و دارو) محدود بشود، دور از ذهن نیست. در آخرین اظهارت رسمی در مورد SPV، موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در 19 آذرماه درباره‌ی راه‌اندازی SPV گفت : ««من انتظار دارم این سازوکار طی هفته‌های آینده قبل از سال ثبت خواهد شد که از این طریق تجارت مشروع حفظ و ارتقا داده شود». موگرینی در اظهارات خود، عبارت «تجارت مشروع» را به کار می‌برد و به همین جهت ظن اینکه SPV نیز نهایتا مانند بانک کنلن چین رفتار خواهد کرد، تقویت می‌شود. از همه مهم‌تر با تحویل سال نوی میلادی، این سازوکار ویژه راه‌اندازی نشد و به همین جهت این ظن بیش از پیش قوی شده است که اروپا SPV را تنها برای اقلام بشردوستانه می‌خواهد. دولتمردان نیز در واکنش به عدم‌راه‌اندازی SPV، در اظهارات خود گفته‌اند اروپا نتوانسته است در برابر تحریم‌های آمریکا بایستد.

 اگر SPV در عمل محدود به تجارت غذا و دارو شود و تراکنش‌های مربوط به نفت و فرآورده‌های نفتی، طلا و فلزات گرانبها و خودروسازی را تسهیل و تضمین نکند، این SPV  با SPV تعهد داده شده توسط اتحادیه اروپا به ایران متفاوت بوده و در واقع، تبدیل به H-SPV (Humanitarian Special Purpose Vehicle) شده است.

چنانچه بعد از عملیاتی شدن SPV مشخص بشود که این سازوکار محدود به تراکنش‌های اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو است، نتیجه این خواهد شد که اروپا در کنار دیگر اعضای برجام یعنی چین، به تعهدات خود در برابر ایران نتوانسته‌اند عمل کنند و به همین دلیل باقی ماندن ایران در برجام دستاوردی برای منافع ملی نخواهد داشت و دولت باید سعی کند با به هم زدن بازی، جدیت خود را نشان بدهد و از این طریق منافع ملی را تامین نماید. دولت باید به جای انفعال و انتظار برای اقدام دیگران، ظرفیت‌های بخش دیپلماسی اقتصادی خود را فعال کند و به جای برگزاری همایش‌های بی‌فایده و بی‌سرانجام، راهکارهای دور زدن تحریم مانند پیمان‌های پولی دوجانبه که باطل‌السحر تحریم‌هاست را تقویت نماید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند

به بهانه ی مذهب، می خواهد وحدت ملی را به هم بزند

آهنگ حماسی، ایران

شرح این عاشقی ننشیند در سخن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.