خانه / صراط عشق / متون / واعظی: بازهم می‌گویم اصلاح‌طلبان نقشی در به قدرت رسیدن روحانی نداشتند!

واعظی: بازهم می‌گویم اصلاح‌طلبان نقشی در به قدرت رسیدن روحانی نداشتند!

واعظی در حالی از هیچ‌کاره بودن اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید که بخشی از جریان اصلاحات مانند حجاریان جداسازی دولت و اصلاح‌طلبان را به نفع اصلاحات دانسته و آن را شانسی برای انتخابات‌های آینده عنوان می‌کند و جریان دیگری معتقد است که چاره‌ی کار در ماندن و حمایت کردن و از روحانیست! بنابراین زدن این حرف‌ها از جانب دولتی که هنوز حمایت رسانه‌ای اصلاح‌طلبان را می‌خواهد برای جریان دوم بسیار سنگین و غیرقابل هضم است!

در جریان بالاگرفتن اختلافات اصلاح‌طلبان با یکدیگر بر سر مسئله حمایت و یا عبور از روحانی این اوخر یک اتفاق جالب نیز افتاده است. حجاریان معتقد به عبور از روحانی بوده است و امثال نبوی و موسوی لاری با تندرو خواندن حجاریان مخالف این مسئله بودند و همچنان معتقد به این مسئله که اصلاحات به روحانی کمک کرده و تا آخرش هم پای او می‌ایستد! اما نکته جالب اینجاست که محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که اصلاح‌طلبان هیچ نقشی در به قدرت رسیدن روحانی نداشتند و ائتلافی هم درکار نبوده است که حالا سهم و سهم‌خواهی خاصی بخواهد وجود داشته باشد.

به گزارش رجانیوز سعید حجاریان در مصاحبه‌ای این مسئله را عنوان کرده بود که حسن روحانی از خودش عدول کرده است. او در این مصاحبه که 17 آذرماه 97 در تسنیم منتشر شده، گفته بود:

« من پیش‌تر هم گفته‌ام، ما با دکتر روحانی عقدی –به‌صورت ائتلاف- نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانیکه از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند.»

بعد از منتشر شدن صحبت‌های حجاریان، محمود واعظی سریعا به آن واکنش نشان داد و با بیان اینکه این طبیعی است که در هر انتخاباتی عده‌ای از کسی حمایت می‌کنند و عده‌ای از فرد دیگری حمایت می‌کنند، گفته بود:

«اینکه ما در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف امضا کرده باشیم خیر، نه در سال ۹۲ این کار را کرده‌ایم و نه در سال ۹۶.»

کنایه رییس دفتر حسن روحانی، اصلاح‌طلبان حامی دولت را به قدری عصبانی کرده بود که حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران به آن واکنش نشان داده و گفته بود:

«به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید، آقای روحانی با اتکا به تو پیروز انتخابات شد. اصلاح طلبان که هیچ، حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقشی نداشتند؛ فقط شما بودید!»

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات محمود واعظی گفته بود:

«اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مرتکب  اشتباه بزرگی شدند که بدون هیچ قید و شرطی از آقای روحانی حمایت کردند.»

 محمدعلي ابطحي نیز در حساب توييتر خود دراين‌باره نوشته بود:

«آقاي واعظي گفته ما با هيچ گروهي ائتلاف نکرديم. نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶. يعني رأي مال خود آقاي روحاني بوده و نه به‌خاطر حمايت اصلاح‌طلب‌ها. به نمک‌نشناسي کاري ندارم ولي قربان دهنت آقاي واعظي. اصلا همه رأي مال خود آقاي روحاني بوده. همه افتخارات دولت و رئيسش هم مال خودتان. قبول؟»

واعظی در حالی از هیچ‌کاره بودن اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید که بخشی از جریان اصلاحات مانند حجاریان جداسازی دولت و اصلاح‌طلبان را به نفع اصلاحات دانسته و آن را شانسی برای انتخابات‌های آینده عنوان می‌کند و جریان دیگری معتقد است که چاره‌ی کار در ماندن و حمایت کردن و از روحانیست! (گزارش کامل این دوجریان را می‌توانید اینجا بخوانید) بنابراین زدن این حرف‌ها از جانب دولتی که هنوز حمایت رسانه‌ای اصلاح‌طلبان را می‌خواهد برای جریان دوم بسیار سنگین و غیرقابل هضم است!

محمدصادق جوادي‌حصار عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي هم در واکنش به اين مصاحبه واعظي گفته بود:

« سؤال من از آقاي واعظي اين است که اگر شما با سرمايه اجتماعي حزب اعتدال و توسعه وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌شديد، درصد پيروزي‌تان چقدر بود؟ بنابراين اينکه گفته شود هيچ حزب و جرياني در پيروزي آقاي روحاني دخيل نبوده، به نوعي پاک‌کردن صورت‌مسئله است. به فرض اينکه بگوييم در سال ۹۲ آقاي روحاني تنها با حمايت‌هاي مرحوم هاشمي پيروز انتخابات شد. سال ۹۶ چطور؟ اگر اصلاح‌طلبان در آن انتخابات پاي کار آقاي روحاني نمي‌آمدند، آيا باز هم پيروز انتخابات مي‌شد؟ اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ از آقاي روحاني حمايت نمي‌کردند، در خوش‌بينانه‌ترين حالت ايشان ۱۶ ميليون رأي داشت که با اين تعداد رأي قطعا نمي‌توانست توفيقي در انتخابات داشته باشد.»

بعد از بلندشدن سروصدای اصلاح‌طلبان محمود واعظی بار دیگر در گفتگویی عنوان کرد که هنوز هم معتقد است ائتلافی در کار نبوده و سر صحبت‌هایش با منتقدین دولت و تندروها بوده است. او در گفتگو با تسنیم در تاریخ 18 دی ماه 97 گفته است:

«موضوع درباره انتقادهای افراد تندروی اصلاح‌طلب به دولت بود که من گفتم که ما هم اصولگرای تندرو داریم که به ما انتقاد می‌کنند و هم اصلاح‌طلبان تند داریم که به ما انتقاد دارند و ما هیچ‌گاه با این جماعت ائتلاف نکردیم و الآن هم همین را می‌گویم، بنابراین نه با اصولگرای تند و نه با اصلاح‌طلب تند هیچ ائتلافی نداشتیم… ممکن است ائتلاف در ذهن برخی یک معنی داشته باشد و در اذهان برخی دیگر معنای دیگری! در ذهن برخی این معنی را می‌دهد که هر فرد و هر گروهی که از کسی حمایت کرده به‌معنی ائتلاف آن گروه با جریان پیروز بوده است، نه! ما می‌گوییم اینها همراهان بودند و با ما کار کردند.»

این سخنان دوباره خشم اصلاح‌طلبان را برانگیخت و باعث ایجاد واکنش‌های منفی جدید شد.

گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی سریعا به این سخنان واکنش نشان داد و با گستاخ خواندن واعظی گفت:

«قطعاً با تجربه‌ای که از شرایط کنونی داریم، تمام تخم‌مرغ‌ های خود را در سبد اعتدالیون نخواهیم گذاشت تا پس از آن نیز آقای واعظی با گستاخی اظهار کنند که اصلاح طلبان هیچ نقشی در رئیس‌ جمهور شدن آقای روحانی نداشته‌اند.» 

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات برای بار دوم در واکنش به مصاحبه محمود واعظی در توییتی نوشته است:

«اصلاح طلب‌ها باید مجسمه آقای واعظی را طلا بگیرند. باز گفته روحانی در انتخابات با اصلاحات ائتلاف نداشته و پیروز انتخابات حزب اعتدال بوده.به رو نیاورید اسم این حزب را نشنیده بودید! اصلا همه کار‌های این جنس خوب بیخ ریش حزب پیروز اعتدال و توسعه و آقای واعظی. قَبِلتْ را بگید، کِل بکشیم.» 

البته باید گفت دعوای واعظی با اصلاح‌طلبان به مدت‌ها قبل باز می‌گردد؛ درست به زمانی که او رییس دفتر رییس جمهور شد. کارگزارانی‌ها و اصلاح‌طلبان واعظی را گزینه درستی نمی‌دانستند و معتقد بودند که روحانی توسط او کانالیزه خواهد شد. دعوای کارگزاران و اعتدال و توسعه هم کار را به بیانیه کشیدن آن دو حزب علیه یکدیگر کشاند.

اینک نیز واعظی در حالی از شریک نبودن اصلاح‌طلبان با دولت سخن می‌گوید که در جلسه خصوصی حسن روحانی با اصلاح‌طلبان که مدتی پیش انجام شده بود طبق گزارشی که روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران منتشر کرده است، حسن روحانی خطاب به اصلاح‌طلبان می‌گوید که «اصلاح‌طلبان شریک دولت هستند». در همان جلسه قرار بر این شده بود که کمیته‌ای به نام «تعامل» به سرپرستی عارف تشکیل شود که پیگیر رابطه دولت و اصلاح‌طلبان باشد. بنابراین اصولا حرف‌های واعظی در جداسازی اصلاحات از اعتدال و دولت از اساس اشتباه است! 

از طرفی باید گفت اختلافات دامنه‌دار اصلاح‌طلبان با خودشان برسر مسائل مختلف ازجمله دولت و نوع مواجهه‌ی با آن به درجه جوش رسیده است. چراکه معتقدان به حمایت از دولت نیز از گزند تلخ‌کامی‌ها دولت در امان نیستند و علی‌رغم حمایت تمام عیار رسانه‌ای از دولت، هیچ‌کاره پنداشته می‌شوند. با وجود این وضعیت احتمال دارد اصلاح‌طلبان در نوع مواجهه‌ی با دولت به اشتراک استراتژی برسند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

با شمارش ۷۰ درصد آراء انتخابات روسیه، پوتین با ۸۷ درصد پیشتاز است

ولادیمیر پوتین

چرا دهه ۹۰ را دهه از دست رفته می‌خوانند؟/ دولت‌های روحانی چه فرصت‌هایی را از کف دادند؟

دوره هشت ساله دولتداری حسن روحانی با توجه به آمار و ارقام از جمله زمان‌هایی بود که کشورمان فرصت‌های نابی را از دست داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.