خانه / صراط عشق / متون / دولت به جای آینده‌فروشی باید نظام مالیاتی را سامان می‌داد

دولت به جای آینده‌فروشی باید نظام مالیاتی را سامان می‌داد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است لایحه بودجه دولت، لایحه‌ای ضعیف و غیرکارشناسی و همراه با آینده‌فروشی است.

وحید شقاقی شهری به فرارو گفت: دولت لایحه ضعیفی به مجلس تقدیم کرده است. دولت پیش از این بودجه‌ای در نظر گرفته بود که تمایل داشت سهم صندوق ملی از درآمد نفتی را در مخارج سال آینده استفاده کند. این موضوع با مخالفت رهبری روبه‌رو شد. لایحه کنونی بسیار ضعیف است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می‌دهد: در بودجه 44 هزار میلیارد تومانی منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق دیده شده است. انتشار اوراق مالی و اوراق بدهی همه کشورهای توسعه یافته را گرفتار کرده است. دولت سه سال است که پدیده شوم آینده‌فروشی منابع در کشور را باب کرده است و چک بی‌محل می‌کشد.

وی در ارتباط با 153 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و عوارض گمرکی که در بودجه پیش‌بینی شده می‌گوید: رقم پیش‌بینی شده برای عوارض گمرکی و مالیاتی در بودجه 97، 142 هزار میلیارد تومان بود. با توجه به شرایط سخت تولید و کاهش فروش بنگاه‌ها در سال آینده امکان تحقق این رقم مالیاتی در سال آینده وجود ندارد.

دولت باید پایه‌های جدید مالیاتی که دهک‌های پردرآمد را هدف قرار می‌گیرد تصویب می‌کرد. اما نمی‌دانم چرا مایل به سختگیری و ایجاد یک نظام یارانه‌ای جدید نیستیم. با پایه‌های مالیاتی کنونی اصلاً امکان این درآمد مالیاتی وجود ندارد. ما در حوزه درآمدها کاملاً خوش‌بینانه برخورد کرده‌ایم.

این اقتصاددان در ادامه انتقادات خود می‌گوید: این روش که از صندوق توسعه ملی برای پوشش اعتبارات هزینه‌ای خود استفاده کنیم صحیح نیست. اگر قرار است با صندوق توسعه ملی این‌گونه رفتار شود یک بار برای همیشه در آن را تخته کنیم.

این استاد دانشگاه می‌گوید دولت باید نظام مالیاتی خود را اصلاح می‌کرد. من هر جا توانستم به همه وزرا و همه مسئولان ارشد کشور از ضرورت تصویب پایه‌های مالیاتی جدید گفتم. اکنون در کشور دهک دهم، 10 برابر دهک اول از کل نظام یارانه‌ای استفاده می‌کند. در حالی که در همه کشورهای دنیا چیزی به نام مالیات تصاعدی بر مصرف وجود دارد. هرکس بیشتر مصرف کند باید مالیات بیشتری بپردازد. یک خانواده سه نفره که چهار خودرو در اختیار دارد نسبت به دیگران هم از سوخت بیشتر استفاده می‌کند و هم محیط زیست را آلوده می‌کند، به همان میزان یارانه انرژی هم دریافت می‌کند. پایه‌های دیگر مالیاتی عبارتند از: مالیات بر ثروت، مالیات بر مجموع درآمد خانوار، مالیات واردات کالاهای لوکس و مالیات بر سود سپرده‌های بالای 500 میلیون یا یک میلیارد تومان.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاریکاتور/ وقتی طلافروش‌ها می‌گن چرا ما مستضعفا باید مالیات بدیم!

فاکتور الکترونیک

خبر دروغ «مالیات مستاجران» از کجا آمد؟

امروز خبر دروغ از اقتصاد آنلاین پخش شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.