سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سرافکندگی غرب پس از شکست در فتنه شام

سرافکندگی غرب پس از شکست در فتنه شام

از نگاه بسیاری از تحلیل گران « موضوعات منطقه؛ بیشتر رهبران عرب درباره ماندن بشار اسد تسلیم شده اند و معارضان مسلحی که به مدت هفت سال برای براندازی حکومت وی با حمایت آمریکایی، اروپایی، ترکیه ای و خلیج فارسی حرکت کردند؛ تاریخ مصرفشان تمام شده است و دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه با هدف تاکیدی بر این واقعیت است و راه را برای بازگشت اعراب هموار کرد.»

گروه بین الملل-رجانیوز: تحولات سوریه سریع تر از پیش درحال شکل گیری است. پس از اعلام فرار نظامیان آمریکایی از سوریه توسط رئیس جمهور این کشور، دیدار رئیس جمهور سودان با بشاراسد، بازگشایی سفارت امارات در دمشق و دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه و زمزمه بازگشت این کشور به اتحادیه عرب، حالا اروپایی ها شکست را پذیرفته و اعلام کرده اند چاره ای جز ارتباط با دولت این کشور ندارند.

 

به گزارش رجانیوز: «پیتر فورد» (peter ford) سفیر پیشین انگلیس در سوریه و بحرین اعلام کرد: «در موضوع بازگشت روابط کشورهای اروپایی با سوریه فقط موضوع زمان مطرح است، چه بسا شاهد بازگشت سفرای انگلیس و فرانسه به سوریه در سال آینده (2018) باشیم؛ بازگشت این روابط با سوریه بدون هیچ شرطی انجام خواهد شد زیرا وضعیت اجازه تعیین هیچ پیش‌شرطی را نمی‌دهد.»

 

 

او بعد از اذعان به شکست توطئه علیه محور مقاومت اعلام کرد: «زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده و آمریکا قدرت کافی برای جلوگیری از بازگشت روابط کشورهای عربی با دمشق را ندارد.»

 

سفیر سابق انگلیس در دمشق این صحبت ها را در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه«المیادین» انجام داد و ضمن اشاره به اینکه فایده‌ای در ادامه دشمنی عربی با سوریه وجود ندارد و اتحادیه عرب هم این موضوع را فهمیده گفت: «قطر نیز موضعش در قبال سوریه را در آینده نزدیک تغییر می‌ دهد، دوحه در کنار زدن دولت سوریه از طریق حمایت مالی از گروه‌‌های مسلح و استفاده از تبلیغات و رسانه ناکام ماند»

 

 اظهارات این مقام انگلیسی بعد از آن رخ داد که امارات متحده عربی شامگاه پنجشنبه (۶ دی) طی مراسمی رسماً بعد از شش سال از بازگشایی سفارت خود در پایتخت سوریه خبر داد. دولت امارات از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه از تسلیح معارضان و گروهک‌های تروریستی در حال جنگ با «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده بود.

 

 

امارات هفته جاری سفارت خود در سوریه را بازگشایی و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد «این اقدام نشان دهنده تمایل کشور امارات عربی متحده برای بازگرداندن روابط بین دو کشور به مسیر طبیعی خود است»

 

 

 

ایمن سوسان معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با المیادین هم اظهارداشت: شماری از کشورهای عربی و اروپایی هیات هایی را برای بررسی وضعیت سفارت هایشان در دمشق اعزام کرده اند.

 

27آذر 97 بود که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان، طی نشستی در دمشق درباره روابط دوجانبه و تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو کردند. این نخستین سفر رهبر یک کشور عرب به سوریه از زمان بحران داخلی سال 2011 در این کشور است.رئیس‌جمهوری سودان در این دیدار بر حمایت کشورش از سوریه و امنیت آن تأکید کرد و افزود که خارطوم آماده حمایت از وحدت اراضی سوریه است.

 

 

 

قبلا البشیر در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته بود: علت همه آنچه در سوریه رخ می‌دهد، دخالت آمریکاست. تحقق صلح و توقف جنگ‌ها در سوریه، بدون حضور بشار اسد عملی نخواهد شد.

 

گفتنی است؛ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وزیر خارجه بحرین با همتای سوری خود مواجه شد و گفتگوی مختصری بین آنها صورت پذیرفت که اگر چه وزیر خارجه بحرین مدعی است برای این دیدار هیچ برنامه ریزی قبلی صورت نگرفته است اما واقعیت آن است که برخی از کشورهای منطقه و در راس آن بحرین بدون اجازه عربستان هیچ اقدامی انجام نمی دهند و این یعنی آنکه محور ضد ایرانی در منطقه بعد از تحمل شکست در جنگی 7 ساله علیه سوریه اینک درصدد جذب این کشور برآمده اند. بی گمان هدایت راهبردی این پروژه از ریاض و ابوظبی صورت می پذیرد.

 

کارشناسان قبلا در تحلیل این اقدامات کشورهای دشمن سوریه ابراز داشته بودند که « البشیر تنها در قامت عالی‌ترین مقام سودانی به دمشق نرفته، بلکه در حقیقت به عنوان نماینده عربستان به آنجا سفر کرده است.» که این خود به خوبی از اعتراق کشورهای عربی درشکست از محور مقاومت خبر می دهد.

 

قبلا رجانیوز در گزارشی( اینجا) خبر داده بود که خروج نظامیان آمریکایی، سفر اخیر «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به دمشق، دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه، بازگشایی مرز اردن با سوریه، تلاش امارات برای بازگشایی سفارت خود در دمشق و همچنین تلاش برخی کشورهای عربی برای بازگشت جایگاه این کشور در اتحادیه عرب همه خبر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه در ماه‌های آینده را می دهد.

 

 

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب  در این باره در رای الیوم نوشته است: «انتظار می رود که صف طولانی پشت درهای دمشق برای از سرگیری روابط شکل بگیرد و همه خواهان از سرگیری روابط با آن شوند تا سوریه به شرایط ماقبل توطئه بازگردد و البته این بار قوی تر از قبل خواهد شد.

 

به گفته عطوان؛ این موجِ آمدن به دمشق انتظار می رود که با شروع سال میلادی جدید تشدید شود و شاهد هواپیماهای ریاست جمهوری کشورهای عربی باشیم که در فرودگاه دمشق بر زمین بنشیند و رهبران عرب از آن پیاده شوند و  طلب دوستی با بشار اسد کنند. عمر البشیر رئیس جمهور سودان که به گرمی بشار اسد را در آغوش کشید تنها نخواهد بود و شاهد حضور تعداد بیشتری از روسای جمهوری در سوریه خواهیم بود.

 

از نگاه بسیاری از تحلیل گران « موضوعات منطقه؛ بیشتر رهبران عرب درباره ماندن بشار اسد تسلیم شده اند و معارضان مسلحی که به مدت هفت سال برای براندازی حکومت وی با حمایت آمریکایی، اروپایی، ترکیه ای و خلیج فارسی حرکت کردند؛ تاریخ مصرفشان تمام شده است و دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه با هدف تاکیدی بر این واقعیت است و راه را برای بازگشت اعراب هموار کرد.»

 

مطالب مرتبط

 

1. اسد ماند؛ آمریکا فرار کرد/ بازهم آمریکا با دست خالی مجبور به ترک نظامی منطقه شد/ تغییر فاز جنگ نظامی به جنگ اقتصادی-امنیتی در شام

 

2. دشمنان دیروز مقاومت در صف ارتباط مجدد با دمشق/ ماجرای سفارت‌خانه کشور‌های عربی درسوریه که پس از هفت سال مجبور به بازگشایی می‌شوند/ گاردین: اتحادیه عرب برای بازگرداندن کرسی سوریه به اجماع نزدیک شده است

 

3. چه کسی داعش را در سوریه شکست داد؟/ آمریکا یا جبهه مقاومت؛ نگاهی به ادعای دروغ ترامپ به استناد واقعیت‌های تاریخی + نقشه میدانی و تصاویر

 

4. پیروزی‌های مقاومت و نظم جدید منطقه/ داستان کشورهایی که به دام اسرائیل در سوریه گرفتار شدند

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیا میان ما و اسرائیل جنگ می شود؟

طنز پاورقی

حملات ایران دو پایگاه اصلی نیروی هوایی را منهدم کرد

ایتمار بن گویر نابودی اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.