سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / موضع جالب رسانه دولت در خصوص وقت تلف کردن ظریف پای اروپا؛ انتظار معجزه نداشته باشید! SPV پولی به ایران نمی آورد!

موضع جالب رسانه دولت در خصوص وقت تلف کردن ظریف پای اروپا؛ انتظار معجزه نداشته باشید! SPV پولی به ایران نمی آورد!

یک رسانه دولتی هم پس از گذشت ماه ها از خروج آمریکا از برجام و توهم ادامه برجام با اروپا به حقایق مهمی در مورد این خیال باطل پرداخته است. این رسانه هم نه تنها به بدعهدی و ناتوانی اروپا اشاره کرده بلکه با تشریح کانال مالی SPV به درماندگی این طرح ضعیف اشاره کرده و توضیح داده است که اگر این کانال وعده داده شده اجرایی شود هم قرار نیست معجزه ای صورت بگیرد.

 رسانه دولتی ایسنا اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام باعث لطمه شدیدی به برجام شد و اروپایی ها هم در ادامه مسیر ایران را همراهی نمیکنند.

به گزارش رجانیوز 9ماه قبل آمریکا با خروج غیرقانونی و یک طرفه از برجام مزایای این توافق نابرابر را از تقریبا هیچ به یقینا هیچ رساند اما دولت روحانی با این ادعا که آمریکا در برجام یک شرورمزاحم بود از این اقدام آمریکا استقبال کرد و به جای تنبیه این کشور و تعدیل در عقب نشینی های هسته ای، اعلام کرد که با اروپا برجام را ادامه می دهد.

امروز 10دی 97 قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ناامیدانه از بدعهدی های اروپایی ها و ناتوانی آنها سخن گفت: « در عمل (اعضای)اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علی رغم وعده ها و تاریخ هایی که مشخص شده بود نتوانستند این سازو کار را نهایی کنند. 3 فاکتور باعث طولانی شدن این مذاکرات شد: پیچیدگی این مکانیزم، فشار بی اندازه آمریکا و ناتوانی اروپا در برابر آمریکا. ما هنوز امیدواریم اروپا بتواند در این برهه حساس از ارزش های خودش و حیثیت خود در برابر فشار آمریکا موفق شود. »

درحالی وی اروپا را ناتوان معرفی می کند که از زمان خروج آمریکا از برجام دولتی ها به امید همین بازیگر ناتوان و بدعهد محدودیت های هسته ای کشور را حفظ کرده و حتی برای خوشآمد آنها به دنبال تحمیل کنوانسیون های استعماری چون پالرمو و CFT بوده است. ظریف هم در ماه های ابتدایی خروج آمریکا از برجام مدعی شده بود اقدامات اروپا فراتر از انتظار ما بوده است! هرچند بعدها اعلام کرد که اروپایی ها ناتوان هستند اما بازهم ابراز امیدواری کرده بود!(ظریف: اروپا نمی‌خواهد برای برجام هزینه کند اما بازهم امیدواریم!)

یک رسانه دولتی هم پس از گذشت ماه ها از خروج آمریکا از برجام و توهم ادامه برجام با اروپا به حقایق مهمی در مورد این خیال باطل پرداخته است. این رسانه هم نه تنها به بدعهدی و ناتوانی اروپا اشاره کرده بلکه با تشریح کانال مالی SPV به درماندگی این طرح ضعیف اشاره کرده و توضیح داده است که اگر این کانال وعده داده شده اجرایی شود هم قرار نیست معجزه ای صورت بگیرد.

ایسنا آب پاکی را روی دست مردم ریخت و آنچه دولت توان گفتنش را نداشت گفت. این خبرگزاری با اشاره به کانال مالی معروف SPV که قرار بود خلاء حضور آمریکا را از برجام پر کند اشاره کرده و گفته اگر این کانال مالی هم ایجاد شود مشکلات مالی حل نخواهد شد است: «با آغاز به کار SPV نباید منتظر “معجزه” از این ساز و کار داشته باشند، چرا که اساسا نه به لحاظ محتوا و نه لجستیکی اروپا توان این کار را ندارد و از سویی حاصل کار SPV به سرعت نشان داده نخواهد شد.»

این گزارش به آخرین اظهارات فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اجرای برجام اشاره کرده که گفته بود “همه اعضای اتحادیه اروپا اتفاق نظر دارند که باید سیاست کلی‌مان در مقابل ایران را حفظ کنیم. “

قبلا اروپایی ها اعلام کرده بودند که اقدامات آنها برای حفظ برجام سیاسی وحاشیه ای است و به دنبال اقدامات عملی واقعی اقتصادی نیستند. آنها اعلام کرده بودند که اقدامات کم اهمیت و سیاسی آنها که باعث شده دولت ایران از برجام خارج نشود برای حفظ غرب گرایان ایرانی در قدرت بوده است(گزارش کامل را اینجا بخوانید)

این خبرگزاری به محدودیت های پیچیده و زمان بر طرح ادعا شده بین ایران و اروپا اشاره کرده و گفته است: «با توجه به اطلاعات به دست آمده از منابع نزدیک به مذاکرات فنی و سیاسی ایران و اروپا، عملیاتی شدن این ساز و کار بسیار زمان‌بر، با محدودیت‌های بسیار و پیچیده و نیازمند آزمون خطا در ماه‌های بعد از آغاز فعالیتش است. به عبارتی همان‌طور که برجام در چند مرحله اجرایی شد، پیش‌بینی می‌شود عملیاتی شدن این ساز و کار نیز در چندین مرحله انجام شود.»

در این گزارش به ناتوانی اروپا در استقلال از آمریکا اشاره شده و گفته است: «در شرایطی که آمریکا، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را تحریم یا تهدید به تحریم می‌کند، اجرایی کردن این ساز و کار به مراتب سخت‌تر از پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی است که روی کاغذ انجام شده است.»

روش تهاتر کالا که قبلا از آن به عنوان طرح نفت در برابر غذا یاد کرده بودند نیز توسط این رسانه دولتی تبیین شده است: «نکته حایز اهمیت این است که در این دو شرکت در ایران و اروپا، هیچ پرداختی انجام نمی‌گیرد و پولی جا به جا نمی‌شود. در واقع یک شرکت اروپایی کالایی به ایران صادر می‌کند و یک شرکت اروپایی کالا وارد می‌کند یا شرکت ایرانی واردات و صادرات می‌کند. نحوه پرداخت پول این گونه است که در ایران، پول صادرکننده ایرانی را، وارد کننده ایرانی می‌پردازد و در اروپا پول صادر کننده اروپایی از وارد کننده اروپایی دریافت می‌شود و همه این تبادلات و نقل و انتقال اسناد و اطلاعات به طور پایاپای در چارچوب SPV انجام می‌شود.»

SPV قرار نیست که راهی برای صادرات ایران باز کند و آنگونه که قرار بود با توافق هسته ای مشکلات مالی و فروش نفت ایران را حل کند و همه تحریم های ایران ره یکجا از بین ببرد انجام دهد. ایسنا به خوبی روشن میکند که برجام با همراهی آمریکا هم به این هدف نرسیده بود چه برسد به اروپا و کانال مالی اس پی وی: «با توجه به این‌که بیش‌ترین صادرات ایران به اروپا از گذشته تا کنون در حوزه انرژی و نفت بوده است و در حال حاضر فقط دو کشور ایتالیا و یونان با توجه به معافیت‌هایی که از سوی آمریکا به هشت کشور داده شده هم چنان خریدار نفت ایران هستند، به نظر نمی‌آید صادرات زیادی در این حوزه از سوی ایران در آینده به اروپا شاهد باشیم. به علاوه، به نظر نمی‌آید SPV این امید را پیشاپیش به ایرانی‌ها و شرکت‌های خریدار نفت ایران بدهد که می‌توانند در این چارچوب به تعامل با ایران بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا بپردازند یا SPV این توان را داشته باشد که از تحریم‌های آینده آمریکا خود را مصون نگه دارد.»

ایران محدودیت های فراوان هسته ای را پذیرفته اما بعد از چند سال هنوز روابط اقتصادی عادی را با کشورهای مورد نظر بدست نیاورده است: «با توجه به چشم‌انداز ضعیف ایستادگی قاطع اروپا مقابل آمریکا و امکانات و توانایی‌ ضعیف آنها در برابر مقابله با فشارهای آمریکا می‌توان گفت که SPV، در مرحله نخست اجرا، صرفا برای تسهیل امور ضروری، حیاتی و انسانی کاربرد پیدا خواهد کرد نه بازگرداندن روابط تجاری و اقتصادی به روند عادی… شایان ذکر است، کالاهای “انسانی” با کالاهای “بشردوستانه” متفاوت است و آن دسته از کالاها از جمله مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشک و بهداشتی که اساسا در هیچ دوره‌ای تحریم نبوده‌اند را شامل می‌شود.»

با وجود اینکه بر دوست و دشمن واضح شده که نه برجام با آمریکا و نه برجام بدون آمریکا برای ایران چیزی جز خسارت ندارد اما بازهم دولتی ها حاضر به اعلام خروج از آن نشده اند. این درحالی است که از برجام فقط محدودیت های آن برای مردم ایران باقی مانده و هیچ مزیتی به خصوص مزیت اقتصادی را دارا نمی باشد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند عدم خروج دولت روحانی از برجام با دلایل سیاسی و منافع یک جریان خاص گره خورده است.

مطالب مرتبط

بازخوانی توافقنامه سعدآباد و خاطره معروف تونی بلر؛ باز هم تیم حسن روحانی فریب «قرشمال بازی» اروپایی ها را خواهد خورد؟/ امضای برجام در موضوع هسته ای؛ چیدن میوه در باغ موشکی

لگد اروپا به خوش خیالی دولتی‌ها؛ ایران «باید» محدودیت‌های بیشتر هسته ای در کنار برجام منطقه‌ای و موشکی را بپذیرد!/ آقای روحانی اینبار چوب اعتماد به «آقااجازه‌ها» را میخورید

روحانی قبل از ریاست جمهوری: آمریکا کدخدای اروپاست و مذاکره با کدخدا راحت‌تر است؛ امروز: بهتر که آمریکا از برجام بیرون رفت، شری بود که همیشه اذیت میکرد!+فیلم

دستاورد همکاری مشترک اصلاحات و کارگزاران؛ آب‌نبات حقارت‌بار اروپا برای سرگرم کردن قهرمانان دیپلماسی ایران/ پروژه «نفت در برابر غذا» در حال کلید خوردن است/ ظریف: حمایت اروپا از برجام بیش از حدانتظار بوده است!

واکنش اروپا به بدعهدی آمریکا؛ ابراز تأسف و دیگر هیچ!/ چرا دولتی‌ها روی «آقااجازه‌های اروپایی» حساب باز کرده اند؟

غرب نگران کاهش مقبولیت اصلاح‌طلبان؛ بازهم ننگ حمایت آشکار غربی‌ها از اصلاح طلبان/ مقامات اروپایی فاش کردند: اقدامات ما برای حفظ برجام حاشیه‌ای و سیاسی است نه اقتصادی؛ زمان می‌خریم تا غرب‌گراها در ایران حفظ شوند! +فیلم

ظریف: اروپا نمی‌خواهد برای برجام هزینه کند اما بازهم امیدواریم!/ وزیرخارجه تا کی به خوش‌خیالی خود ادامه می‌دهد؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ظریف همچنان در توهم احیای برجام است

توهم ظریف

تلاش جریان غربگرا برای تکرار «خسارت محض برجام»

چرا غرب‌گرایان با «امیدآفرینی» مشکل دارند؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.