سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / از اعتراف بزرگ فارین پالیسی درباره FATF تا دیدگاه هیئت نظارت مجمع درباره لایحه CFT

از اعتراف بزرگ فارین پالیسی درباره FATF تا دیدگاه هیئت نظارت مجمع درباره لایحه CFT

توقف صادرات غذا به ایران توسط برخی شرکت ها، اعتراف بزرگ نشریه فارین پالیسی درباره FATF و اعلام مغایرت های لایحه CFT با سیاست های کلی نظام توسط هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت از جمله اخبار مهمی است که در بسته خبری این هفته آمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در گزارش این هفته، به آخرین تحولات در رابطه با برجام، تحریم و مذاکرات پرداخته شده است. همچنین آخرین اخبار در مورد FATF و گزارش خبری-تحلیلی فارین‌پالیسی در رابطه با FATF پوشش داده شده است. به علاوه، اخبار مربوط به آخرین تحولات کشور در حوزه‌ ارزی و اقتصادی در بسته‌ی خبری این هفته آورده شده است.

*تحریم، برجام و مذاکرات

*شرکت‌های تجاری جهان، صادرات غذا به ایران را در اثر فشار تحریم‌های آمریکا متوقف کردند

رویترز  به نقل از منابع ایرانی و غربی خبر داد که شرکت‌های بین‌المللی که در زمینه‌ی غذا تجارت می‌کنند، صادرات غذا به ایران را در اثر فشار تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند. رویترز هم‌چنین گزارش داده است بسیاری از بانک‌های کوچکی که در دوره‌ی قبلی تحریم‌ها تراکنش‌ها را تسهیل می‌کردند و با ایران رابطه داشتند، اکنون روابط بانکی خود با ایران را قطع کرده‌اند. یک منبع اروپایی آگاه به شرایط نیز در این رابطه به رویترز گفت: «هیچ شانسی برای پرداخت تحت چنین مکانیسم‌هایی وجود ندارد و بسیاری از تاجران بین‌الملی اکنون نمی‌توانند تجارت جدیدی  با ایران انجام بدهند». 

*مقام مسئول سازمان هواپیمایی: ‌پرواز ماهان به آلمان در حال انجام است/گزارشی از تحریم ماهان‌ دریافت نکردیم‌

یک روزنامه آلمانی مدعی شد‌ کشور آلمان پروازهای ورودی و خروجی ماهان‌ایر را به این کشور ممنوع کرد. در این راستا سخنگوی دولت آلمان گفته است: «نظری در مورد گزارش روزنامه بیلد در مورد ممنوعیت پرواز ماهان ایر در ژانویه ندارد».

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری هیچ گزارشی مبنی بر تحریم ماهان‌ایر از مسئولان کشور آلمان دریافت نکرده است و سخنگوی دولت آلمان نیز در‌باره این ادعای روزنامه بیلد گفته است که نظری ندارد.مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: ماهان‌ایر حتی قرارداد ۶ ماهه پروازهای زمستانی با آلمان دارد و پروازها در حال حاضر در حال انجام است».

*ظریف: اروپا در اجرام تعهدات خود در قبال برجام «کُند» عمل می‌کند

«محمدجواد ظریف» در گفتگوی اختصاصی با المیادین گفت: «اقدام اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای کُند است و ما منتظر آنها نخواهیم ماند». وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اروپایی‌ها باید در برجام گام‌های عملی اتخاذ کنند، افزود: «جمهوری اسلامی ایران پس‌از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای چند گزینه دارد و اگر منافع ملی ایجاب کند، آنها را به کار خواهد گرفت»

*ایران و اتحادیه اروپا به دنبال توافق جامع گمرکی

حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک به آذر نیوز گفت ایران به دنبال امضای یک توافق همکاری‌دوجانبه با اتحادیه اروپا است. کاخکی در رابطه با همکاری‌های دوجانبه ایران و اروپا در زمینه‌ی گمرک اظهار کرد: «ایران بیش از دو سال مذاکرات فشرده برای امضای توافق‌نامه با اتحادیه اروپا انجام داد. آنها یک سری اسناد و اطلاعات خواستند که به آنها داده شد. روسای گمرک اتحادیه اروپا و ایران دو نشست برگزار کردند و نمایندگان اتحادیه اروپا در این رابطه به ایران آمدند». وی هم‌چنین افزود:«نمایندگان اتحادیه اروپا از گمرک ایران بازدید کردند و با سازمان مدیریت گمرک و بنادر و دریانوردی نشست مشترک  برگزار کردند».

کاخکی  در رابطه با قرارداد بین اتحادیه اروپا و ایران خاطرنشان کرد: «این توافق شامل همکاری مدریتی مانند تبادل اسناد و استعلام بین گمرگ ایران و اتحادیه اروپا است. قرارداد در صورت امضا می‌تواند قراردادجامعی باشد که ارتباطات مدیریتی، مکانیسم استعلام و همکاری دوجانبه در تبادل داده که روند اداری گمرکی را آسان می‌کند، شامل شود».

*ترکیه به دنبال معافیت بلندمدت از تحریم‌های آمریکا

روهسار پکان، وزیر تجارت ترکیه با بیان اینکه آنکارا به دنبال معافیت طولانی مدت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است گفت: «با توجه به اینکه ما قرارداد تجارت آزاد با ایران داریم چگونه می‌توانیم همکاری را تحت چنین شرایطی افزایش دهیم؟ ما یک توافق‌نامه‌ی تجارت آزاد با ایران برای واردات اقلام داریم. ما به کار خود در سطح وزارت  و نمایندگان تخصصی ادامه می‌دهیم تا این موانع برای ترکیه برداشته شود».

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

*مغایرت‌های لایحه CFT با سیاست‌های کلی نظام، مشخص شد

مرحوم آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ای به شماره ۹۷۱۳۳/۹۹۰۰ در تاریخ ۱۲ آبان ماه به آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، مغایرت‌های یکی دیگر از لوایح چهارگانه درخواستی  گروه ویژه اقدام مالیFATF  یعنی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با بند 22 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۸ حوزه خارجی سیاست های کلی امنیت ملی را اعلام کرد  و درباره تبعات عدم اصلاح آن هشدار داد. در نامه ایشان به دبیر محترم شورای نگهبان آمده است:«حق شرط‌های مصوب مجلس شورای اسلامی مندرج در بندهای (۲)، (۳)، (۴) و تبصره ماده واحده لایحه مذکور منطبق با بند (۲۲) سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند (۸) حوزه خارجی سیاست های کلی امنیت ملی تشخیص داده نشد. در صورت عدم اصلاح آنها، اقتصاد و امنیت ملی کشور در معرض صدمه و آسیب خواهد بود».

*فارین پالیسی : شفافیت مالی بیشتر می تواند به معنای کاهش توانایی ها در حمایت از متحدان ایران در سراسر خاورمیانه باشد

نشریه‌ی فارین پالیسی در گزارش خبری-تحلیلی خود پیرامون لوایح مرتبط با FATF  نوشت: «ضربه اقتصادی ناشی از تحریم ها به ایران در صورت شکست این کشور در هماهنگی با قوانین شفافیت مالی جهانی، چند برابر خواهد شد. ایران برای تصویب قوانین مربوط به اف.ای.تی.اف تا ماه فوریه فرصت دارد و اگر در این زمینه شکست بخورد، تحریم های یکجانبه آمریکا می توانند به تحریم های چندجانبه و بین المللی تبدیل شوند و اقتصاد و نظام ایران تاب تحمل چنین فاجعه ای را نخواهد داشت».

فارین پالیسی در مورد موضع‌گیری‌های اخیر در فضای سیاسی ایران گزارش داد: «اختلاف نظرها بین اصول گرایان و اصلاح طلبانی که سه سال پیش موفق شدند حمایت از توافق هسته ای را به دست آوردند، بار دیگر اوج گرفته است و دو جناح سیاسی مجددا بر سر پذیرش قوانین بین المللی شفافیت مالی به شدت دچار اختلاف شده اند. این در حالی است که اگر قانون مربطه به تصویب نرسد، احتمالا انزوای بیشتر اقتصادی در انتظار ایران خواهد بود. دولت سعی دارد بر عواقب مخالفت با تدابیر جهانی در رابطه با شفافیت مالی تاکید کند و گاهی اوقات به نظر می‌رسد که اصول گرایان به حمایت از دولت در این زمینه ترغیب شده اند».

نشریه‌ فارین‌پالیسی در پایان گزارش خود تاکید نمود: «اما در کل، این مساله ای دشوار است چراکه شفافیت مالی بیشتر می تواند به معنای کاهش توانایی ها در حمایت از متحدان ایران در سراسر خاورمیانه باشد».

*تحولات اقتصادی و ارزی

*وزیر صمت اعلام کرد؛ تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت  در نشست هم فکری و هم اندیشی با اعضای هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد:  «دولت ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص داده و برای سال بعد نیز این تخصیص ادامه خواهد داشت».

*دست دلالان بازار ارز کوتاه شد/ بازگشت بانک‌ها به سودهای ماه‌شمار

به گزارش ایبنا، ۲ دی ماه  بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک‌ها موظفند سود بانکی را بر اساس حداقل مانده در ماه محاسبه و به مشتریان خود پرداخت کنند و به نوعی نرخ سود روزشمار سپرده های بانکی به ماه شمار تبدیل شود، منتشر شد که به اذعان کارشناسان پولی و بانکی نرخ سود ماه شمار پیش از این نیز در سیستم بانکی ایران وجود داشت و با این مصوبه شورای پول و اعتبار سیستم بانکی بازگشتی به گذشته داشته است.

همچنین کارشناسان معتقدند، پرداخت سودهای روزشمار، عملا پارک پول برای سفته بازی و موجب به هم ریختن بازار ارز و طلا شده بود و با وجود اینکه این حساب‌ها بلندمدت نبود، سود و امتیاز بلندمدت به آنها تعلق می‌گرفت و عاملی برای عدم تزریق پول از سوی بانک‌ها به تولید و صنعت کشور شده بود. 

*وزارت اطلاعات: ۱۷ نفر از عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی و ارزی دستگیر شدند

وزارت اطلاعات اعلام کرد: «سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، قم، کرمان و اصفهان در اقدامات پیچیده اطلاعاتی – عملیاتی همزمان و هماهنگ، 17 نفر از عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی و ارزی را دستگیر کردند. این شبکه به بهانه انجام واردات کالا، با اسناد غیرواقعی و جعلی به ثبت سفارش واردات کالا اقدام می کردند و بدون آن که قصد واردات کالا داشته‌باشند، ارزهای دولتی را به مقصد دلخواه خود حواله می کردند و پس از آن، ارزها را به قیمت آزاد فروخته و از مابه التفاوت حاصله سودجویی می کردند». 

*رئیس جمهور در ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس: بودجه ۹۸ متناسب با تحریمهای ظالمانه آمریکا تنظیم شده است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه هنگام ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان گفت: «تحریم بر زندگی مردم بی تاثیر نیست اما آمریکا قطعا شکست می خورد و با همراهی مجلس، حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب، بر مشکلات غلبه می کنیم». رئیس جمهور هدف تحریم های ضد ایرانی آمریکا را تاثیرگذاری بر توسعه کشور و رفاه مردم دانست و با تاکید بر اینکه بدون تردید، واشنگتن به هدف نخواهد رسید، اظهارداشت: «بودجه 1398 کل کشور ، متناسب با تحریمهای ظالمانه آمریکا تنظیم شده است».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ ساحل وجود‏

عاشق روی توام دست بدار از دل من‏

حقیقت «الروح» در شب قدر کیست و بر چه کسی نازل می‌شود؟

جبرئیل از جمله ملائکه است و الروح از ملائکه بزرگ‌تر است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.