سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بررسی چهل هفته راهپیمایی بازگشت در غزه

بررسی چهل هفته راهپیمایی بازگشت در غزه

در حالیکه مردم غزه در این شرایط بسیار سخت و جانکاه به سر می بردند ما شاهد دو حادثه سیاسی رنج آور بودیم اول اینکه جمود سیاسی وبی تفاوتی در دولتمردان فلسطین مشاهده میکردیم که عملا ملت فلسطین آنان را در کنار خود نمی دید ودیگری اینکه برخی از کشورهای عربی تحت پروژه معامله قرن شروع به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسراییل نمودند. این شرایط داخلی ومنطقه ای سبب شد تا دومیلیون ساکن غزه با وجود همه ی سختی هایی که متمحل بودند جوانمردانه وبا قوت در یوم الارض به پا خواستند وبا همه ی وجود از قدس و فلسطین حمایت کردند. در این مدت ساکنان غزه تاکید کردند که هرگز دست از راهپیمایی نمی کشند مگر آنکه محاصره غزه کاملاٌ شکسته شود. این اعتراضات مسالمت آمیز حقیقتا قواعد عادی سازی روابط با اسراییل را به هم زد.

حدود هفتاد سال از اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها میگذرد. در طول این 70 سال عالم اسلامی حوادث گوناگونی را تجربه کرده است. درست در زمانی که دشمن اسرائیلی سعی داشت با عادی سازی روابط با کشورهای عربی آرمان قدس را از یاد ملت های مسلمان ببرد راهپیمایی های بازگشت خون تازه ای را در رگ های مقاومت مسلمانان به جریان انداخت. پس از گذشت چهل هفته از این راهپیمایی ها با ادهم ابراهیم ابو سلمیه، سخنگوی کمیته شکست محاصره غزه که پیشتر سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین بوده است به گفتگو پرداختیم. وی کارشناسی ارشد روابط بین الملل و در فضای رسانه های بین المللی از تحلیل گران سیاسی بنام فلسطینی محسوب می شود.

سلام علیکم جناب آقای ادهم ابراهیم ابوسلمیة بسیار متشکرم از حضرتعالی که علی رغم مشغله های فراوان،وقت خود را به ما اختصاص دادید.

_علیکم السلام برادرم. خواهش می کنم بسیار خوشحالم از اینکه در خدمت شما هستم.

جناب ادهم ابراهیم ما در آستانه چهل ویکمین هفته از راهپیمایی های بازگشت قرار داریم .  لطفا برای مخاطبین ما بفرمایید که این راهپیمایی ها چگونه وبا چه هدفی به راه افتاد؟

_ آغاز این راهپیمایی ها از ماه مارس سال گذشته بود. همانطور که میدانید حدود 12 سال از محاصره ظالمانه غزه که اسراییل و برخی دیگر از دشمنان ملت فلسطین آن را علیه مردم مظلوم غزه اجرا کردند می گذرد. از سوی دیگر از ماه مارس سال 2017 رییس تشکیلات خود گردان فلسطین محمود عباس نیز اقدامات اقدامات تحرمی اقتصادی را به ارزش تقریبی 30 میلیون دلار علیه ساکنین غزه و فرصت های اقتصادی این منطقه به اجرا گذاشت. این اقدامات موجب گردید تا یک فاجعه انسانی بزرگ در غزه شکل بگیرد. در همین حال ما شاهد آن بودیم که اسراییل دامنه یهودی سازی بخش های زیادی از سرزمین فلسطین مخصوصا قدس شریف را آغاز کرد. متاسفانه در حالیکه مردم غزه در این شرایط بسیار سخت و جانکاه به سر می بردند ما شاهد دو حادثه سیاسی رنج آور بودیم اول اینکه جمود سیاسی وبی تفاوتی در دولتمردان فلسطین مشاهده میکردیم که عملا ملت فلسطین آنان را در کنار خود نمی دید ودیگری اینکه برخی از کشورهای عربی تحت پروژه معامله قرن شروع به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسراییل نمودند. این شرایط داخلی ومنطقه ای سبب شد تا دومیلیون ساکن غزه با وجود همه ی سختی هایی که متمحل بودند جوانمردانه وبا قوت در یوم الارض به پا خواستند وبا همه ی وجود از قدس و فلسطین حمایت کردند. در این مدت ساکنان غزه تاکید کردند که هرگز دست از راهپیمایی نمی کشند مگر آنکه محاصره غزه کاملاٌ شکسته شود. این اعتراضات مسالمت آمیز حقیقتا قواعد عادی سازی روابط با اسراییل را به هم زد.

مطالبات اصلی مردم فلسطین در راهپیمایی ها چه بوده است؟

_مطالبات ملت فلسطین در این راهپیمایی ها صریح و واضح بوده و هست. اولین مطالبه ملت فلسطین مساله استراتژیک بازگشت فلسطینیان به سرزمین فلسطین است. دومین مطالبه و هدف راهپیمایی بازگشت شکست کامل محاصره غزه و رهایی دو میلیون انسان از رنج و درد های مختلفی که توسط اسراییل و برخی دیگر از دشمنان فلسطین به آنان تحمیل می گشت بود. مردم غزه به دنبال حق اولیه خود که همان آزادی است می باشند. همه ی ملت ها حق دارند آزادانه و بدون تحمل رنج و فشار ظالمانه زندگی کنند. مساله ای دیگری که مردم در شعارهای خود بر آنان تاکید می کردند حمایت از جبهه مقاومت در مقابل اسراییل است. توقع ما این است که از ملت فلسطین وگروه های مقاومت حمایت صورت بگیرد تا بتوانیم در مقابل رژیم جنایتکار اسراییل بایستیم.

آیا آماری در مورد تعداد شهدا و مجروحین راهپیمایی بازگشت دارید؟

_بله. در این راهپیمایی ها حدود 250 نفر از مردان و زنان و کودکان مظلوم فلسطینی به شهادت رسیدند وحدود ده هزار نفر از مردم بیگناه مجروح شدند. تعداد شهدا هر روز در حال افزایش است.اسراییلی ها فقط در یک روز حدود 80 فلسطینی را که در تظاهرات شرکت کرده بودند به شهادت رساندند.

 بسیاری از مردم توسط گازهای سمی وغیره مورد آسیب های جدی قرار گرفتند. نکته جالب توجهی که می خواهم بیان کنم این است که بسیاری از شهدا برای رساندن کمک های انسانی به این منطقه آمده بودند واصلا هدف نظامی نداشتند ولی ماسفانه به بی رحمانه ترین شکل ممکن توسط مزدوران اسراییلی به شهادت رسیدند. نمونه کامل آن پرستار جوان شهیده رزان نجار است که فقط برای پرستاری و مداوای مجروحین به صحنه آمده بود و خبرنگار شهید یاسر مرتجی که صرفا اخبار راهپیمایی را پوشش می داد. کودکان زیادی توسط جنایتکاران اسراییلی به شهادت رسیدند که تصاویر آنان در اینترنت موجود است.

با توجه به شرایط داخلی و منطقه ای موجود که  توضیح دادم، ملت فلسطین تنها راه پیروزی را ایستادگی واستمرار راهپیمایی های بازگشت تا زمان تحقق مطالباتش می داند. گرچه ملت ما شهدای بسیاری تقدیم اسلام و کشور عزیزمان کرده است اما من اعلام میکنم که ما تاآخرین نفس ایستاده ایم و ذره ای کوتاه نخواهیم آمد.

آقای ادهم ابراهیم من اطلاع دارم که جنابعالی مدتی سخنگوی رسمی وزارت بهداشت فلسطین بوده اید. لطفا بفرمایید اوضاع بهداشت در غزه چگونه است؟

یکی از بخش هایی که در اثر محاصره غزه توسط رژیم اشغالگر اسراییل به شدت مورد آسیب قرار گرفت بخش بهداشت بود. نکته ای که شاید ندانید این است که حتی بسیاری از دانشجویان اهل غزه که در کشورهای مختلف مشغول به تحصیل پزشکی بودند را از دانشگاه اخراج کردند ویا حتی به پزشکان ما اجازه نمیدادند که در همایش های پزشکی بین المللی شرکت کنند تا مارا بیش از پیش از حیث بهداشت تحت فشار قرار بدهند وما از دانش پزشکی عقب بمانیم.

نکته مهم دوم این است که دشمنان مخصوصا دولت مصر نمی گذارند کمک های بشر دوستانه که بخش مهمی ازآنان کمک های بهداشتی به مردم غزه برسند. از سوی دیگر وزارت بهداشت به دلایل سیاسی کارشکنی های زیادی میکند تا کمک های بهداشتی به موقع مردم غزه نرسد.

حدود 21 هزار نفر از مریضان ما را که خارج از غزه مثلا در قدس یا شهرهای دیگردر حال درمان بودند به بهانه های مختلف امنیتی از مراکز درمانی اخراج کردند. مردم غزه اکنون بسیار به کمک های انسان دوستانه نیازمند هستند. بیماری های متفاوتی اکنون جان مردم غزه تهدید میکند که این بیماری هر روز در حال گسترش است.

از جمله مواردی که می خواهم به آن اشاره کنم این است که از لحاظ برق ما با مکشلات جدی روبه رو هستیم و این مورد زندگی مردم غزه را برما بسیار جانفرسا کرده است.

با توجه به مطالبی که در مورد شرایط سخت غزه بیان فرمودید، اکنون ملت فلسظین چه انتظاری از ملت های اسلامی دنیا دارد؟

مطالبه مهم مردم فلسطین از مللت های اسلامی دنیا این است که در مقابل پروژه آمریکایی معامله قرن (عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسراییل) بایستند ونگذارند این اتفاق شوم رقم بخورد. متاسفانه ما شاهد این بودیم که برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این مدت با نخست وزیر اسراییل دیدار کرده اند وتوافقات اقتصادی و سیاسی مختلفی نیز داشته اند. اگر ملت های منطقه از حکومت هایشان مطالبه گری کنند میتوانند جلوی این پروژه شوم را بگیرند.

مطلب مهم دیگر اینکه ما از ملت های می خواهیم که به حمایت های مادی ومعنوی خود از مردم محاصره غزه ادامه بدهند ودراین شرایط بد سیاسی و اقتصادی و بهداشتی دو میلیون برادر وخواهر خود در غزه را تنها نگذارند. همچنین می خواهیم که با تمام وجود جلوی یهودی سازی قدس شریف را بگیرند.

چنانچه پیامی برای دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان دارید بفرمایید؟

ما مردم فلسطین مخصوصا ساکنین غزه برای جمهوری اسلامی ایران ارزش بالایی قائلیم. ما روابط خودمان با ایران را بسیار عمیق و برادرانه می دانیم. روابط ما با جمهوری اسلامی ایران ریشه دار و عمیق و تاریخی است. روابط ما با ایران تحت یک هدف مشترک و ارزشمند شکل گرفته که آن مقابله با رژیم اشغالگر قدس است. مانیز مثل جمهوری اسلامی ایران ورهبر انقلاب اسلامی ایران معتقدیم که نابودی اسراییل حتمی ونزدیک است. من به نیابت از ملت مقاوم فلسطین از ملت عزیز ایران وجمهوری اسلامی به دلیل حمایت از ملت فلسطین و گروه های مقاومت اسلامی ومبارز در کشورمان تشکر و قدر دانی میکنم.

در پایان بازهم از حضرتعالی بابت وقتی که به ما اختصاص دادید تشکر میکنم. وبرایتان آرزوی موفقیت وسلامت میکنم.

خواهش میکنم برادر، برای شما و ملت عزیز ایران وجمهوری اسلامی آرزوی موفقیت و عزت روز افزون دارم.

————————————————————————————

مصاحبه و ترجمه: مصطفی خرم آبادی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کودک، تحت تأثیر بیهوشی، با امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) صحبت می کند

غزه، نزدیکترین نقطه زمین به آسمان

تظاهرات ضدصهیونیستی و نژاد پرستی در پاریس

فرانسویان آزادیخواه و مسلمانان مقیم فرانسه علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار سردادند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.