سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سرنخ های جدیدی از پول های مشکوک در سینما

سرنخ های جدیدی از پول های مشکوک در سینما

محمد صادق رنجکشان با سرمایه‌گذاری هشت فیلم سینمایی که در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت، در مظان اتهام است. اتهام به سرازیر کردن نقدینگی به سینما که بوی پولشویی می‌دهد. البته هیچ‌کس ایشان را متهم نمی‌کند اما روشن سازی این مسئله که در چندسال گذشته مصداق عینی داشته و همه به پولشویی رسیده است از اوجب واجبات است.

گروه سیاسی-رجانیوز: سرمایه‌گذاری در ساخت آثار سینمایی به پروژه جدید پول‌شویان تبدیل شده است. مقادیر هنگفتی که به یک‌باره وارد سینما شده و خرج ساخت آثار سینمایی می‌شوند. آثاری که قرار است رد پول‌های شبهه‌دار را برای همیشه پاک کنند. بعد از بابک زنجانی و محمد امامی، این‌بار نام جدیدی بر سر زبان‌ها افتاده که احتمالا نوید یک پروژه پولشویی جدید را می‌دهد.

 

به گزارش رجانیوز مدت زیادی تا مهم‌ترین اتفاق سینمایی سال، یعنی جشنواره فیلم فجر نمانده است و کم کم فیلم‌های مدعی این جشنواره در حال معرفی و مطرح شدن هستند. در این بین اما نام یک سرمایه‌گذار بیش از همه به چشم می‌خورد. محمد صادق رنجکشان! نامی که تا امروز سرمایه‌گذار هشت فیلم سینمایی آماده اکران معرفی شده است و بعید نیست تا مدتی بعد لیست فیلم‌هایش بیشتر هم بشود. 

 

 

محمد صادق رنجکشان کیست؟

 

 

 

 

رنجکشان، مدیر آژانس مسافرتی دلتابان است. کسی که تا به حال نامش در تیتراژ هیچ فیلمی نقش نبسته اما به یکباره حجم عظیمی از نقدینگی را به سینما سرازیر کرده و شمار قابل توجهی از فیلم‌های سینمایی با سرمایه گذاری این شخص تولید شده است.

 

گفته می‌شود فیلم‌های زیر با سرمایه رنجکشان تولید می شوند:

 متری شش‌و‌نیم به کارگردانی سعیدروستایی و تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان

سرکوب به کارگردانی رضا گوران و تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی

سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه کنندگی مجید مطلبی

بی‌‌حسی موضعی به کارگردانی حسین مهکام و تهیه کنندگی حبیب رضایی

تفریق به کارگردانی مانی حقیقی

لتیان به کارگردانی علی تیموری و تهیه کنندگی مجید مطلبی

قاتل ‌و‌ وحشی به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید نعمت الله

ازعشق به کارگردانی امیر ثقفی و تهیه کنندگی مستانه مهاجر

 

علاوه بر این فیلم‌ها گویا سرمایه‌گذار تئاتر لاکچری بینوایان که چندی پیش مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته بود نیز شخص محمد صادق رنجکشان است. مدتی قبل پیام دهکردی مجری برنامه شب تئاتر که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می‌شود، از حسین پارسایی کارگردان تئاتر لاکچری بی‌نوایان پرسیده بود که چگونه هزینه میلیاردی این تئاتر لاکچری تامین شده است و پارسایی در جواب تنها گفته بود به من مربوط نمی‌شود!

 

آن زمان در گزارشی که در رجانیوز منتشر شد این سوال مطرح شد که چگونه تئاتر میلیاردی بی‌نوایان به سود دهی می‌رسد؟ مشخص است که این تئاتر حتی نمی‌تواند هزینه‌های تولید خود را بازگرداند چه برسد به سود! پس چگونه این تئاتر به روی صحنه می‌رود؟ آیا سرمایه‌گذار آن یک بنگاه خیریه فرهنگیست؟ 

 

امروز بعد از گذشت چندماه مشخص شد که گویا آن تئاتر لاکچری با سرمایه محمدصادق رنجکشان ساخته شده است. آیا این مسئله نمی‌تواند زنگ خطری باشد برای سواستفاده پول‌شویان

 

این نوع حرکت‌ها و پول‌پاشی‌ها در سینما مسبوق به سابقه بوده. محمد امامی که از متهمان اختلاس بزرگ صندوق ذخیره فرهنگیان است، سرمایه گذار سریال شهرزاد بود و چندین فیلم سینمایی دیگر را نیز سرمایه‌گذاری کرده بود. در همان زمان و با مشخص شدن این مسئله کمپینی علیه سریال شهرزاد ایجاد شد که به شفافیت مالی این اثر تاکید داشت.

 

 

 

 

 

 

به هرحال مشخصا محمد صادق رنجکشان با سرمایه‌گذاری هشت فیلم سینمایی که در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت، در مظان اتهام است. اتهام به سرازیر کردن نقدینگی به سینما که بوی پول‌شویی می‌دهد. البته هیچ‌کس ایشان را متهم نمی‌کند اما روشن سازی این مسئله که در چندسال گذشته مصداق عینی داشته و همه به پول‌شویی رسیده از اوجب واجبات است. قوه قضاییه و شخص ایشان باید در این مسئله شفاف‌سازی کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفسیر ساختاری سوره صف و جایگاه شناسی انقلاب اسلامی ایران برپایه آن

تبیین‌ قرآنی‌ از انقلاب اسلامی‌ ایران

اعترافات شارون روف اوفير نماینده سابق کنست

ويدئو/ استودیوی شبکه ۱۴ رژیم صهیونیست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.