خانه / صراط عشق / متون / مخالفان و موافقان تحول در حوزه از نگاه رحیم‌پور ازغدی

مخالفان و موافقان تحول در حوزه از نگاه رحیم‌پور ازغدی

رحیم پور ازغدی که اخیرا سخنانش درباره تحول در حوزه‌های علمیه، جنجالی شده، سال 96 در نمازجمعه قم، نحوه آرایش موافقان و مخالفان تحول در حوزه را بیان کرده بود که می‌تواند نظرات امروز او را شفاف‌تر بیان کند.

حسن رحیم پور ازغدی، آبان ماه سال 96، دیدگاه‌های موافقین و مخالفین اصلاح و تحول حوزه‌های علمیه و اهداف هرکدام را در نمازجمعه قم اینگونه تشریح کرده بود:

* کسانی که موافق تحول در حوزه هستند: 

۱- بعضی‌‌ها اساسا ضد دین و ضد روحانیت هستند، نه فقط دنبال اسلام منهای روحانیت، بلکه دنبال اسلام منهای اسلام هستند. به اسم اسلام و تحول حوزه می‌خواهند بنیاد سنت‌های قوی بیش از هزار ساله فقهی، اصولی و متد جواهری حوزه نابود شود. آنها می‌خواهند مرجعیت نابود شود. می‌خواهند روحانیت به طور کلی مضمحل شود.

۲- عده دیگر، جاهلانند. از روی بی‌سوادی توهمات جاهلانه‌ای در ذهنشان است و بدون هیچ مبنایی می‌گویند حوزه چه بکند و چه نکند در حالی که حتی از ابتدائیات فقه و کلام و فلسفه و عرفان و … چیزی نمی‌دانند.

۳- دسته دیگر کسانی هستند از خود شیخ عبدالکریم حائری، مرحوم آقای بروجردی، امام و…

شهید مطهری و شهید بهشتی قبل از انقلاب درباره اصلاح و تحول حوزه حرف‌هایی زده‌اند که اگر من امروز برایتان بخوانم و نگویم که چه کسی اینها را گفته، ممکن است شما هم شعار مرگ بر فلانی بدهید. الان بنده بعضی از سخنان شهید مطهری و شهید بهشتی راجع به حوزه، اسلام، تشیع و عزاداری امام حسین(ع) را جرات نمی‌کنم بگویم. طوری شده که ما برای گفتن بعضی از صحبت های امام و رهبری و مطهری و بهشتی باید تقیه کنیم!

* مخالفین اصلاح و تحول حوزه نیز چند دسته اند: 

۱- عده ای ضد دین و ضد روحانیت و مرجعیت هستند. می‌گویند ضعف‌ها را نگویید و بگذارید این ضعف‌ها تبدیل به بیماری و بحران شده و منجر به مرگ حوزه و نابودی مرجعیت شود.

۲- دسته دیگر، «اعداء ما جهلوا» هستند و نمی‌دانند تحول در حوزه‌ای که رهبران اسلام می‌گویند و نه کفار، چیست. فقط پیوسته مخالفت می‌کنند.

۳- دسته سوم  به قول شهید مطهری، بی‌سواد، تنبل، مفت‌خور، مریدباز و مغازه‌باز با لباس روحانیت هستند. اینها هم نمی‌خواهند کسی از تحول و پیشرفت حوزه صحبت کند چون دکان اینها بسته می‌شود و مریدانشان را از دست می‌دهند.

۴- دسته چهارم هم دلواپسان حوزه‌اند که انسان‌های صالحی هستند. آنها با تحول در حوزه مخالفت می‌کنند اما نه از سر بداندیشی. آنها نگرانند، می‌گویند نکند به اسم اصلاح در حوزه، اصالت‌های حوزه هدف قرار بگیرد. نکند به اسم تحول و اصلاح، انحرافی در مسیر حوزه هزار و اندی ساله پیش بیاید. نکند دست از سنت‌های درست‌مان برداریم و اسیر انحرافات و التقاط‌های فکری شویم.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان

وزیر بهداشت دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم را …

زنی که نماز جمعه را به هم ریخت

پس بگو چرا تریبون نماز جمعه تهران را بر استاد رحیم‌پور ازغدی، حرام کردن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.