سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تحریم ها برداشته نشد ظریف به تحریف رو آورد؛ اصلا ما به دنبال بهبود وضع اقتصادی در برجام نبودیم!

تحریم ها برداشته نشد ظریف به تحریف رو آورد؛ اصلا ما به دنبال بهبود وضع اقتصادی در برجام نبودیم!

طرح این بحث که اصلا ما به دنبال بهبود وضع اقتصادی در برجام نبودیم یک سخن غیرقابل باور و مضحک است. ظریف می‌گوید ما مذاکرات هسته‌ای و امنیتی انجام دادیم. باید پرسید که خب مذاکرات هسته‌ای برای چه انجام شد؟ در یک مذاکره شما چیزی داده‌اید و مدعی بودید که در عوض آن تحریم‌ها به یکباره رفع خواهد شد. والا اثبات این مسئله که ما به دنبال تنش‌زدایی هستیم برای مردم نه آب می‌شود و نه نان.

محمد جواد ظریف این اوخر جملات قصار کم نمی‌گوید. کرده‌های خودش را به پای دیگران می نویسد و دلواپسان را توصیه به انقلابی بودن و عدم غرب باوری می‌کند! ظریف در جدیدترین ورژن جملات قصارش، گفته است هدف برجام اقتصادی نبوده است. 

به گزارش رجانیوز محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای که اخیرا با روزنامه خراسان انجام داده جملات جالبی را به زبان آورده است. او گفته:

«اما این واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست.  مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی سه ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفا هسته‌ای و امنیتی بود…بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می‌توانند برگردند اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم.»

ظریف درحالی مدعی است که برجام از همان ابتدا به دنبال اهداف اقتصادی نبوده که شعار اصلی روحانی در انتخابات چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و چرخ سانتریفیوژها بوده است. روحانی برجام را قراردادی معرفی می‌کرد که با پیروزی آن همه‌ی مشکلات کشور از تحریم بانک‌ها تا آب خوردن مردم و مشکلات محیط زیست حل می‌شد. 

ظریف خود نیز در کمیسیون برجام، درباره تحریم‌ها و برای موفق نشان‌دادن برجام مدعی شده بود:

 «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.»

این مسئله‌ که با برجام تحریم‌ها برطرف می‌شود آن روزها به میزانی با اهمیت بود که بهروز نعمتی از موافقان برجام می‌گوید: 

«اگر به جلسات کمیسیون برجام مراجعه کنید، می‌بینید که من سؤالی را با سه بار تکرار از آقای دکتر ظریف پرسیدم که آقای ظریف! تحریم‌ها به یک باره برداشته می‌شود؟ وی هم با تکرار گفت که بله به یک باره برداشته می‌شود، به این دلیل که در توافق این مسئله دیده شده است.»

گفتنی است که برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان هدف مذاکرات بارها مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته و ایشان در سخنان مرداد ماه خود در جمع اقشار مختلف مردم با تأکید بر این مسئله تصریح کردند: 

«شش ماه هم از امضای برجام می‌گذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ در حالی که خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای اینکه تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا می‌گویند بتدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما می‌گفتند، هم به مردم می‌گفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد، یکباره همه تحریم‌ها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعدگذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟»

بنابراین طرح این بحث که اصلا ما به دنبال بهبود وضع اقتصادی در برجام نبودیم یک سخن غیرقابل باور و مضحک است. ظریف می‌گوید ما مذاکرات هسته‌ای و امنیتی انجام دادیم. باید پرسید که خب مذاکرات هسته‌ای برای چه انجام شد؟ در یک مذاکره شما چیزی داده‌اید و مدعی بودید که در عوض آن تحریم‌ها به یکباره رفع خواهد شد. والا اثبات این مسئله که ما به دنبال تنش‌زدایی هستیم برای مردم نه آب می‌شود و نه نان.

به هرحال ظریف نمی‌خواهد شکست را بپذیرد. او و اطرافیانش در ایده مذاکره با دنیا و ضمانت قوانین بین‌الملل شکست خورده‌اند و خواه یا ناخواه نامشان در زمره ناکامان عرصه سیاست در تاریخ نوشته خواهد شد

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ظریف همچنان در توهم احیای برجام است

توهم ظریف

تلاش جریان غربگرا برای تکرار «خسارت محض برجام»

چرا غرب‌گرایان با «امیدآفرینی» مشکل دارند؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.