سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / عمر‌البشیر تقاص جدایی از ایران و اعتماد به آل‌سعود را پس می‌دهد

عمر‌البشیر تقاص جدایی از ایران و اعتماد به آل‌سعود را پس می‌دهد

شهرهای سودان این روزها شاهد اعتراض مردمی به دولت است و آنچه باعث انفجار خشم مردم شده، نابسامانی شرایط معیشتی، گرانی، افزایش قیمت نان و کالاهای اساسی در کنار نوع ائتلاف نظامی با دیگر کشورها مثل عربستان است. این اعتراضات تاکنون به کشته شدن 8 تن منجر شده اما مخالفان می‌گویند در جریان این اعتراضات تاکنون ۲۲ تن کشته شده‌اند.
«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در یادداشتی در روزنامه «رأی‌الیوم» به بررسی چرایی آغاز اعتراضات مردمی در شهرهای سودان پرداخته است. وی اظهار داشته، از زمانی که البشیر روابط خود را با ایران قطع کرد و به ائتلاف سعودی برای جنگ علیه یمن پیوست مرتکب سه ‌اشتباه شد، نخست اینکه البشیر فکرمی‌کرد محاصره اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه سودان رفع می‌شود، در حالی‌که این محاصره تنها به صورت جزئی رفع شد و نام سودان همچنان در فهرست تروریسم باقی ماند.
عطوان افزود، اشتباه دوم البشیر در این بود که گمان می‌کرد کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که در جنگ یمن شرکت کرده‌اند، میلیاردها دلار به صورت کمک بلاعوض، کمک مالی و یا وام و سرمایه‌گذاری به سودان جهت نجات این کشور از بحران اقتصادی ارائه خواهند کرد اما این پیش‌بینی‌ البشیر هم درست از آب درنیامد و کمک‌های مالی که از عربستان، امارات و قطر دریافت کرد در مقایسه با کمک ۵۰ میلیارد دلاری این کشورها به همسایه شمالی سودان (مصر) ناچیز بود در حالی‌که مصر حتی در جنگ یمن نیز شرکت نکرد.
این تحلیلگر مشهور جهان عرب تصریح کرد، البشیر همچنین انتظار داشت به محض خروج از محور مقاومت و قطع روابط با ایران، دیوان کیفری بین‌المللی دیگر او را تحت تعقیب قرار ندهد در حالی که این مسئله به هیچ عنوان واقع نشد و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک نیز این امر محقق شود.
عطوان در ادامه به ناامیدی البشیر از متحدان جدید خود در حاشیه خلیج‌فارس ‌اشاره کرد و افزود که همین احساس یأس و ناامیدی البشیر را به متوسل شدن به مسکو و آنکارا و احیای روابط خود با محور قدیم واداشته است تا شاید راه‌حلی برای بحران اقتصادی کشورش بیابد اما این رویکرد به خصوص روی آوردن به ترکیه و قطر به مذاق خیلی‌ها از جمله محور اماراتی-سعودی خوش نیامده و اگر نیاز مبرم آنها به نظامیان سودانی در یمن وجود نداشت، همانند قطر، سودان را نیز از ائتلاف علیه یمن طرد می‌کردند.
وی به مسئله رابطه نزدیک ملت‌های سوریه و سودان نیز ‌اشاره می‌کند و می‌نویسد، اکثریت ملت سودان محبت سوریه و ملت آن را در دل دارند و این علاقه باعث شد که البشیر برای جبران بحران به وجود آمده در کشورش سفری به سوریه و دیدار با بشار اسد داشته باشد اما این سفر بسیار دیر هنگام بود و نتوانست توجیهی برای سیاست‌های ‌اشتباه البشیر باشد. این نویسنده مشهور جهان عرب در یادداشت خود به تماس‌های محرمانه بین خارطوم و تل‌آویو و احتمال سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خارطوم نیز به عنوان ‌اشتباه جبران نشدنی البشیر ‌اشاره کرد.
.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ایران، تنها کشوری است که صریح از اسلام دفاع می‌کند

عبدالفتاح برهان رئیس شورای حکومتی سودان

عملیات‌های مخفیانه نظامیان انگلیس در 19 کشور جهان لو رفت

۱۹ کشور از جمله روسیه، سوریه، اوکراین و سودان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.