سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / گسترش جنبش جلیقه زردها از پاریس به بروکسل و تل‌آویو

گسترش جنبش جلیقه زردها از پاریس به بروکسل و تل‌آویو

جلیقه زردها روز شنبه نیز در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها ریختند. گزارش‌ها حاکی است در سرزمین‌های اشغالی و بلژیک نیز معترضان به گرانی و فساد مثل جلیقه زردها به تظاهرات پرداخته و با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.

 

تظاهرات جلیقه زردها روز شنبه در شهرهای مختلف فرانسه پیگیری شد. رسانه‌های فرانسوی روز شنبه ساعاتی قبل از آغاز اعتراضات خبر دادند که از شدت این اعتراضات کاسته شده، اما تصاویر منتشر شده از شدت درگیری‌ها در پاریس و برخی دیگر از شهرها مثل نانت حکایت  داشت. با کشته شدن یکی دیگر از معترضان در اعتراضات روز جمعه این جنبش تاکنون 10 کشته داده و بیش از 7 هزار نفر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند.

وزارت کشور فرانسه اما دیروز اعلام کرد به طور کلی ۳۸ هزار و ۶۰۰ تن در سراسر این کشور و در اعتراضات روز شنبه شرکت داشتند که نسبت به شنبه گذشته که تعداد آنها برابر با ۶۶ هزار تن بود، شاهد کاهش چشمگیری هستیم. این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد: به طور کلی در سراسر کشور ۲۲۰ تن بازداشت شدند. پلیس پاریس هم اظهار داشت: در جریان درگیری‌ها در پایتخت فرانسه ۱۴۲ تن بازداشت شدند که در بین آنها «اریک دروئه» یکی از رهبران جلیقه زردها نیز به چشم می‌خورد. «بنژامین گریوو»، سخنگوی دولت فرانسه هم در توییتی نوشت: «پشت این ناآرامی‌ها و خشونت‌ها تنها یک فرد بزدل، نژادپرست، ضد یهود و کودتاچی قرار دارد.»

معترضانی که کور یا معلول شدند

از سوی دیگر  به گزارش یورو نیوز در روزهای گذشته بحث درباره خشونت بی‌سابقه پلیس فرانسه در برخورد با معترضان موضوع بحث جامعه‌شناسان و تحلیلگران سیاسی و حقوق بشری در رسانه‌های فرانسوی بوده است. قطع شدن دست یک معترض در اثر استفاده پلیس از نارنجک‌های ویژه و همچنین استفاده از تفنگ‌های موسوم به «فلش بال» که گلوله‌های کائوچویی شلیک می‌کند و باعث نابینا شدن تعدادی از معترضان شده است، استفاده پلیس فرانسه از این سلاح‌ها را به پرسش کشیده است.جدای از تظاهرات جلیقه زردها در روز شنبه  هنوز ۲۰۰ میدان خارج از شهرها در سراسر فرانسه در دست جلیقه‌زردهایی است که روز و شب دست به تجمع می‌زنند. بسیاری از کارشناسان با توجه به کاهش اعتراضات روز شنبه نسبت به هفته‌های قبلی  معتقدند باید منتظر اتمام تعطیلات سال نوی میلادی شد و آنگاه دقیق‌تر می‌توان ارزیابی کرد که این جنبش به پایان خود رسیده است یا به اشکال دیگری ادامه خواهد یافت.

تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی

همزمان با جلیقه زردها در فرانسه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز شهرک‌نشینان به تقلید از جلیقه زردها در پاریس به خیابان‌ها ریختند و نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان مانند معترضان فرانسه جلیقه‌های زرد رنگ به تن داشتند. این دومین هفته‌ای است که معترضان صهیونیستی در تل‌آویو اعتراضات خود را علیه گرانی، افزایش قیمت‌ها و مشکلات معیشتی برگزار می‌کنند. دیوید مزراحی یکی از رهبران این اعتراضات گفت: برای سال‌های متمادی نان خوردیم و ساکت ماندیم و فکر می‌کنیم این وضعیت به زودی به پایان برسد، زندگی هر روز در حال سخت‌تر شدن است، شکاف‌ها خیلی زیاد شده طبقه متوسط ضعیف شده است. تظاهرکنندگان تابلوهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود «با گرانی مباررزه می‌کنیم»، «پول‌ها را برای شهرک‌ها هدر ندهید».

در بلژیک نیز معترضان جلیقه زرد مثل هفته‌های گذشته به خیابان‌ها ریختند. تصاویر منتشر شده از درگیری‌های گسترده بین معترضان و پلیس حکایت داشت. معترضان در این تظاهرات خواستار یک رفراندوم مدنی درباره مسائل مهم سیاسی شده و به عابران پیاده اعلامیه می‌دادند. این راهپیمایی در بحبوحه استعفای دولت بلژیک در نتیجه ترک حزب «اتحاد فلمیش نوین» ‌از ائتلاف حاکم و در اعتراض به پیمان جهانی مهاجرت سازمان ملل برگزار شد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عملیات «وعده صادق» ائتلاف پدافند هوایی صهیونیست‌ها را شکست

فرمانده کل سپاه سرلشکر حسین سلامی

خشونت جنسی در ارتش فرانسه صدای وزیر دفاع این کشور را درآورد

تجاوز جنسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.