سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / اقتدارشاهنشاه آریامهر!! برای ملت شیر بود و برای اجانب موش!!

اقتدارشاهنشاه آریامهر!! برای ملت شیر بود و برای اجانب موش!!

یک روز محمد رضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: «مادر جان مرده شوره این سلطنت را ببرد که من، شاه و فرمانده کل قوا هستم و بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده اند ویتنام»
(کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸)
‏آن موقع جنگ ویتنام بود و آمریکایی ها که از قدیم در ایران نیروی نظامی داشتند هر وقت احتیاج پیدا میکردند از پایگاههای ایران و امکانت ایران با صلاحدید خود استفاده میکردند. حتی اگر احتیاج داشتند هواپیماها و یدکی های ما را برای پشتیبانی از نیروهای خودشان در ویتنام بکار میبردند .
‏حالا بماند که چقدر سوخت مجانی میزدند و اصلا کل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی هایشان را از ایران میبردند.
(کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸)
‏اردشیر زاهدی در خاطرات خود می نویسد:
آقای هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا از افراد وفاداری بود که تقریباً هر روز به شاه در دو نوبت تلفن می‌کرد.
(۲۵ سال در کنار پادشاه ؛ خاطرات اردشیر زاهدی)
‏یک روز که من در کنار اعلی حضرت بودم و کیسینجر تلفن کرد شاه به او گفت : اکنون متوجه شده‌ام که آمریکایی‌ها مردمی ناسپاس و نامرد هستند. من تمام عمرم را در خدمت به ایالات متحده آمریکا گذراندم و اکنون آمریکا حتی اجازه نمی‌دهد در یکی از بیمارستان‌های آن کشور بستری شوم…
‏”مامورین رونیس” می نویسد: شاه وابستگی روحی و روانی زیادی به روسای جمهور آمریکا داشت. اوایل انقلاب در زمانی که اولین شعله ها در قم پدید آمد شاه به یکی از دوستان نزدیکش گفت: «مادام که آمریکایی ها از من حمایت می کنند می توانیم هر کاری می خواهیم انجام بدهیم; مرا نمی توان تکان داد!
‏اگر آمریکایی ها کاپیتولاسیون می خواستند شاه بدون تامل اقدام می کرد و به خاطر رضایت آمریکایی ها انبوهی از مردم را به زندان ها می فرستاد بزرگ ترین شخصیت های مذهبی و محبوب ترین مراجع را تبعید می کرد تا آمریکایی ها از او خشنود شوند.
‏اگر آمریکایی ها می گفتند به ظفار(در کشور عمان)نیرو بفرست و نفت را چنین و چنان بفروش و در گرماگرم جنگ صهیونیست ها با مسلمانان چنین کن و… بدون آنکه پیرامون این مسائل فکر کند فورا دست به کار می شد و مثل یک سرباز ساده کاملا به چگونگی اجرای فرمان فکر می کرد نه به ماهیت و عواقب فرمان.
‏روزنامه نیویورک تایمز می نویسد:
«پس از کودتا، شاه گیلاس خود را با تعارف به روزولت، رئیس بخش سیا در خاورمیانه برداشت و گفت: من تاج و تخت خود را به شما مدیونم.
(گازیوروسکى، کتاب سیاست خارجی آمریکا و شاه، ص ۲۸٫)
‏در حقیقت، کشور در دوره پهلوى، حیات خلوت و منطقه نفوذ قدرت های جهانی بود. آنها در عزل و نصب مقامات ارشد، نمایندگان مجلس، تصویب یا رد لوایح و قوانین، امضای قراردادها و پروتکل ها، سیاست گذاری‌ها و…، نقشی آشکار و پنهان داشتند.
(ماروین زونیس، کتاب شکست شاهانه، ص ۳۰۵٫)
‏انتخاب نخست وزیر و وزیران، از بین افراد وابسته به سازمان‌های جاسوسی آمریکا و فراماسونری صورت می گرفت “آماری که از وابستگی های افراد شناخته شده هیئت وزیران هویدا، آموزگار، شریف امامی و ازهاری به دست آمده، حکایت از آن دارد که ۳۸% آنان فراماسون، ۲۴% عضو سیا و ۲۱% عضو ساواک بوده اند.
(‏سیروس پرهام، کتاب انقلاب ایران و مبانی رهبری امام خمینى، انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۵۷، ص ۲۶٫)
‏در خاطرات خاطره ارتشبد طوفانیان امده است که آقای ارتشبد نعمت الله نصیری می آمد خدمت محمدرضا، گاهی من هم در این ملاقات ها بودم. میگفت آمریکایی ها فلان پرونده و فلان اطلاعات را خواسنه اند! محمدرضا میگفت بدهید.
(خاطرات ارتشبد حسن طوفانیان صفحه ۸۳)
‏منابع:
۱) یادداشت های امیر اسدالله علم؛ متن کامل، جلد اول، انتشارات مازیار و انتشارات معین ، تهران ، چاپ ششم ، ۱۳۸۵ صفحات ۱۰۹ تا ۱۱۸
۲) صحیفه امام جلد۸ ص ۱۰۰
۳) پایگاه اطلاع رسانی خط امام
۴) گازیوروسکى، کتاب سیاست خارجی آمریکا و شاه،ص ۲۸٫
۵) ماروین زونیس، کتاب شکست شاهانه،ص ۳۰۵٫
‏۶) سیروس پرهام، کتاب انقلاب ایران و مبانی رهبری امام خمینى، انتشارات امیرکبیر، تهران ۱۳۵۷، ص ۲۶٫
۷) کتاب ملکه پهلوی صفحه ۳۷۸
۸) خاطرات ارتشبد حسن طوفانیان صفحه ۸۳
۹) ۲۵ سال در کنار پادشاه ؛ خاطرات اردشیر زاهدی صفحه ۳۶۴

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای آغاز.. تحقیر آمریکا

امام خمینی کاری کرد ..، آمریکا له شود

سکوت مرعوبین آمریکا در قبال عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران

مفلس برجام ،ظریف غربگدا ،سکوت کرده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.