سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اربعین / امیلی گارث ویت عکاس انگلیسی: اربعین باید در کتاب گینس ثبت جهانی شود

امیلی گارث ویت عکاس انگلیسی: اربعین باید در کتاب گینس ثبت جهانی شود

امیلی گارث ‌ویت ( Emily Garthwaite) عکاس خبری و معروف لندنی که 25 سال دارد و مسلمان نیست، امسال ایام اربعین در عراق بوده و مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی کرده و از تمامی این لحظات عکس گرفته است، این عکاس انگلیسی با اینکه بیش از یک ماه است که از ایام اربعین گذشته است اما هنوز عکسها و تجربیات خود را از این سفر در صفحه شخصی اش در اینستاگرام باز نشر می دهد و یا با شبکه های تلویزیونی و رادیویی مصاحبه می کند، در اینجا قسمتی از پست هایش ترجمه شده است. این عکاس لندنی قرار است در روزهای آینده با مسافرت به آسیا به ایران هم سفر کند.

من هرگز یک آدم مذهبی نبودم، تنها جایی که احساس کردم به خدا نزدیک هستم در طبیعت و در جمع خانواده ام بوده و ایمان هرگز در زندگی ام جایی نداشته است تا اربعین که اولین سفرم به عراق اتفاق افتاد، اربعین شبیه زندگی خیلی از مردم جهان است اما من هرگز آن را بدرستی درک نکردم، وقتی برای اولین بار در پشت بام حرم امام حسین نزدیک گنبد قرار گرفتم، بی اختیار زانو زدم، من برای فرزان مترجمم دعا کردم و فرزان برای من دعا می کرد، یک احساس بین شادمانی و غم داشتم، وقتی بعدها با خیلی ها حرف زدم آنها هم همین حس را داشته اند و بعدها فهمیدم این احساس «آرامش» است.

در حرم امام حسین برای عکاسی رفتیم، فرزان شیعه است، وقتی حرم را دید شروع به دعا و گریه کرد و من هم گریه کردم. من 100 کیلومتر در جنوب عراق راه رفته ام، بعد از این سفر نسبت به قبل، یک زن متفاوت به خانه برگشته ام.
در طول این سفر بیش از بیست میلیون انسان را دیدم که در صلح و صفا زندگی می کردند.
من و فرزان مترجمم هرگز برای این سفر برنامه ریزی و جایی را برای اقامت رزرو نکرده بودیم، ما راه می رفتیم و هر کسی ما را دعوت می کرد همانجا می ماندیم و غذا می خوردیم و استراحت می کردیم .در اینجا آب، غذا، میوه و.. رایگان به مردم می دهند و از مردم پیاده پذیرایی و به آنها خدمات می دهند.

همه این کارها در سایه تهدیدات داعش انجام می شود، عراق کشوری است که درگیر جنگ و خشونت است اما در زمان اربعین همه چیز تغییر می کند، من نمی توانم بدرستی جملاتی را پیدا کنم و در وصف این احساس درونی مردم بنویسم.
در عراق جنگ است، اما زیبایی های وجود دارد که باید دیده شود از دورترین نقاط عراق، 300 کیلومتر پیاده از بصره و بغداد به کربلا می آیند، ایرانیها می آیند و من در این سفر کنار ایرانی ها بودم و از آنها عکس می گرفتم. 25 میلیون نفر پیاده با صلح و آرامش به کربلا برای زیارت حرم امام حسین می روند.

من شنیده ام در زمان صدام، مردم اجازه نداشتند که اربعین را برگزار کنند اگر می خواستند پیاده در ایام اربعین به زیارت کربلا بروند در عوض دستها و پاهایشان قطع می شد که تعداد زیادی هم کشته یا زندانی شده اند.
اینجا هر سال یک رویداد بزرگ اتفاق می افتد که باید در کتاب گینس چاپ شود، اربعین بزرگترین رویداد جهان اسلام است اما هنوز تعداد بسیار اندکی از آن خبر دارند و بیشتر مردم جهان از این اتفاق مذهبی هیچ چیز نمی دانند.

☄متن چاپ شده در ش 102 هفته نامه شایورد/ ترجمه: فاطمه ملایی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سنتکام: نتوانستیم یمن را در دریای سرخ مهار کنیم

نیروهای نظامی آمریکا ناتوان از حملات مقاومت یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب

کتاب «مجموعه هم پای نور» منتشر شده

بیست و یکمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.