خانه / صراط عشق / متون / پس از بزک اوباما بزک ترامپ هم شروع شد

پس از بزک اوباما بزک ترامپ هم شروع شد

روزنامه اعتماد دیروز گفت‌وگویی را با یک به اصطلاح تحلیلگر مسائل آمریکا منتشر کرد. وی به اعتماد می‌گوید: «اگر عده‌ای به حل مسئله با آمریکا فکر می‌کنند، باید بدانند امتیازهایی که ترامپ به ایران خواهد داد از هر رئیس‌جمهور دیگری پیش و پس از او بیشتر خواهد بود. امتیازهایی که ترامپ به ایران می‌دهد نه اوباما هرگز به ما می‌داد و نه رئیس‌جمهور بعدی آنها را خواهد داد. ترامپ به دنبال تخریب میراث اوباما و تثبیت این امر است که مسیر درست، مسیر من است. در چنین شرایطی کافی است به اندازه‌ای امتیاز به وی بدهیم که بتواند ادعای پیروزی بکند. اگر تصمیم مقام‌های عالیرتبه در ایران تغییر کرد و مسئله مذاکره مجدد با آمریکا مطرح شد باید به این نکته توجه داشت که در دوره ترامپ این فرصت برای ما وجود دارد که توافق جدید را در قالب معاهده به تصویب سنا برسانیم چراکه برخلاف دوره اوباما که دموکرات‌ها اختیار سنا را در دست نداشتند در این دوره اکثریت سنا با جمهوریخواهان است.»

اولا، مگر اوباما چه امتیازی را در توافق هسته‌ای به ایران داد که ترامپ بخواهد بیشتر از آن را بدهد؟ ثانیا، برعکسِ این ادعا که ترامپ امتیاز بیشتری به ایران می‌دهد، یکی از دلایل اصلی خروج آمریکا از برجام این بود که ترامپ تعهدات و امتیازات ایران در توافق هسته‌ای را ناکافی می‌‎دانست و پس از خروج از آن، همواره بر لزوم امتیازدهی ایران نسبت به توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای‌اش تصریح می‌کند. ترامپ از برجام خارج شد که امتیاز بیشتری نصیبش شود؛ بعد مصاحبه شونده در این ادعای مضحک از امتیاز بیشتر دادن ترامپ به ایران می‌گوید!

مصاحبه شونده گفته که توافق جدید را در قالب معاهده به تصویب سنا برسانیم؛ این در حالی است که ترامپ پیشتاز پشت پا زدن به معاهدات بین‌المللی است و هر از گاهی خروج آمریکا از یکی از این معاهدات را اعلام می‌کند که ترانس پاسیفیک، معاهده آب و هوایی پاریس، یونسکو، پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک، عهدنامه مودت با ایران و پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان از آن جمله‌اند.

همچنین، در این مصاحبه در شرایطی گفته شده که «برخلاف دوره اوباما که دموکرات‌ها اختیار سنا را در دست نداشتند در این دوره اکثریت سنا با جمهوریخواهان است.» و این به منزله دلیلی برای امیدواری به دادن امتیاز بیشتر از سوی ترامپ مطرح شده که دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» سیف در دوره اوباما، به «تقریبا صفر» عراقچی در دوره ترامپ رسید.

بازی تکراری تهدید به افشاگری در حالی که حرفی برای گفتن ندارند!

روزنامه زنجیره‌ای آرمان در گزارش‌های متعددی از استیضاح ظریف استقبال کرده و حضور وزیر خارجه در مجلس را فرصتی استثنایی برای شنیدن سخنان وی خواند!

در بخشی از یکی از گزارش‌ها و یادداشت‌های آرمان در این زمینه آمده است: «استیضاح وزیر امور خارجه را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل آموخته‌ایم که معمولا از خطرها، تهدیدات مخالفت‌ها و چالش‌ها برای تقویت منافع کشور و منافع ملی بهره ببریم. اتفاقا نتیجه حرکت دلواپسان در مجلس قطعا به نفع وزارت امور خارجه و شخص وزیر است. تصمیم‌هایی اتخاذ شده و برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون صورت گرفته مبتنی بر منافع ملی، اصول روابط بین‌الملل، قانون اساسی، توافق سران قوا و به‌علاوه خواست مردم بوده است. گرایشی که وزارت امور خارجه انتخاب و اجماع به‌وجود آمده در میان سران قوا در مباحثی مندرج در طرح استیضاح همه نکاتی بوده که مردم پای صندوق‌ها بدان‌ها رای داده‌اند. اتفاقا این آزمایشی خوب برای استیضاح‌کنندگان است. باید این افراد بیایند، سخنان خود را بگویند و مردم تصاویر آنها را مشاهده و در مقابل پاسخ آقای ظریف را نیز ملاحظه کنند. انتخابات مجلس یازدهم نیز پیش روست و این فرصت مناسبی است که مشخص شود که خواست مردم و نمایندگانی که خود را نماینده مردم می‌دانند، دقیقا چیست؟»

در ادامه این یادداشت آمده است: «این استیضاح نشان خواهد داد کسانی که ادعای نماینده مردم بودن دارند، چه تفکراتی در سر می‌پرورانند و چه سؤالاتی دارند. پاسخ‌های شخص وزیر امور خارجه نیز مشخص است که تصمیم‌گیری‌ها در حوزه روابط خارجی بر پایه چه مبانی علمی و ادله‌ای شکل می‌گیرد.»

یادداشت دیگری تصریح می‌کند: «همچنین باید به این آقایان گفت اگر قصد استیضاح آقای ظریف را در مجلس دارید، همان‌طور که این مجلس به نام خانه ملت نامیده شده است، اگر این موضوع به آنجا کشید که آقای ظریف به صحن بیاید و پاسخ دهد چه بهتر است که پاسخ‌های آقای ظریف از طریق صداوسیما به صورت پخش زنده برای تمام مردم جامعه نشان داده شود تا مشخص شود که آیا در کشور پولشویی وجود دارد یا خیر؟ چرا که مردم پس از پاسخ‌های آقای ظریف می‌توانند نتیجه‌گیری کنند که آیا آقایان تندرو به دنبال منافع کشور و نظام حرکت می‌کنند و یا آقای ظریف و تیم دیپلماسی دولت؟»

درباره این یادداشت‌ها نکاتی است که به اختصار به آنها می‌پردازیم نخست آنکه روزنامه‌های زنجیره‌ای مانند برهه سؤال از رئیس‌جمهور با وجودی که پاسخی در برابر سؤالات بی‌شمار مردم و نمایندگان نداشتند مجلس را تهدید به افشاگری کردند تا نمایندگان از سؤال خود کناره‌گیری کرده و پا پس کشند؟! سؤال در مجلس مطرح شد و مشخص شد رئیس‌جمهور جوابی برای گفتن ندارد و این گونه بود که نمایندگان از اکثر پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشدند و هر چند امروز آش همان و کاسه همان است ولی سؤال مطرح شد و هیچ اتفاق سوئی که عده‌ای تهدید به وقوع آن می‌کردند در کشور رخ نداد چرا که مصلحت در اجرای قانون است نه عبور از آن.

نکته دوم اینکه اگر رئیس‌جمهور منتخب ملت و وزرا منتخب رئیس‌جمهور هستند که با رای مجلس به این کرسی نشسته‌اند نمایندگان مجلس نیز منتخبان مستقیم مردم هستند که باید وزرا بر اساس قانون در پیشگاه نمایندگان ملت پاسخگو باشند و تهدید به اینکه نمایندگان ملت در برابر یک منتخبِ رئیس‌جمهور قرار گرفته‌اند مضحک و خنده‌دار به نظر می‌رسد.

نکته سوم اینکه اگر هیچ نگرانی از بابت استیضاح ظریف وجود ندارد پس از چه نگرانند و چرا این همه داد و بیداد می‌کنند بگذارند روند قانونی امور طی شود تا حقیقت امور روشن گردد.

جالب‌تر اینکه روز گذشته دادستان کل کشور درباره نامه 12 صفحه ظریف درباره ادعای پولشویی گفت که وزیر امور خارجه یک نامه فرستاده که بیانات خودش را در آنجا باز توضیح داده است و خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و درآخر هم ‌اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارند که بخواهند بفرستند.

افزایش 90 درصدی قیمت مسکن، نتیجه عملکرد تأسف‌بار وزیر مستعفی

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: «بررسی جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن طی آبان‌ماه امسال در مقایسه با مهر ۹۷ حدود 4/6 درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات نیز در مدت یاد شده 26/6درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، براساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد 6/39درصدی به 9 میلیون و 185هزار تومان افزایش یافت که در مقایسه با متوسط قیمت 8 میلیون و 122 هزار تومانی ماه قبل 6/39 درصد افزایش یافته است. قیمت مسکن در آبان‌ماه امسال در مقایسه با آبان سال گذشته با 4 میلیون و 809 هزار تومان بالغ بر 90/9درصد افزایش را نشان می‌دهد.»

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«بازار مسکن هنوز بیمار است. نشانه‌های این بیماری از نگاه آگاهان اقتصادی، گرانی‌های یک شبه و بی‌حساب و کتاب قیمت واحدهای مسکونی است. بعد از گذشت سال‌ها آزمون و خطا در سیاست‌های تامین مسکن در کشور اما هنوز شمار زیادی از جویندگان، کفش‌های آهنین به پا محله به محله به دنبال یافتن خانه‌ای هستند که جیب آنها کفاف پرداخت هزینه‌اش را بدهد.»

گفتنی است افزایش 90 درصدی قیمت مسکن، یکی از نتایج عملکرد تأسف بار 5 ساله آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی است.

ناکارآمدی‌های آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی آن‌قدر زیاد است که حتی برای فهرست کردن آنها با سختی مواجه می‌شویم.یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کارنامه وی مربوط به عدم تکمیل مسکن مهر است.

آخوندی در طول پنج سال گذشته از عباراتی مانند «مزخرف»، «شهربرانداز»، «مسجد ضرار»، «شلخته» و… برای مسکن مهر استفاده کرده بود، اما حداقل به این اصل بدیهی توجه نداشت که حتی اگر این طرح را قبول ندارد، به عنوان یک مسئول دولتی باید نسبت به اتمام و انجام تعهدات گذشته احساس مسئولیت کند.

علاوه‌بر این در بازه زمانی مهرماه 92 تا مهرماه 97 قیمت متوسط یک مترمربع آپارتمان در تهران 129/3درصد افزایش یافته است. آخوندی کارنامه‌ای حاوی «بی‌توجهی به اتمام مسکن مهر»، «اجرایی نکردن مسکن اجتماعی»، «گرانی چشمگیر مسکن»، «کاهش فعالیت بخش خصوصی» و «کاهش معاملات در این بخش» بر جای گذاشت. متاسفانه عملکرد وی حتی در حوزه راه هم سؤال‌برانگیز و غیرقابل دفاع است.

اروپا همین الان هم از برجام خروج کرده و فقط اسمش در برجام است

روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: «اگر اروپا از برجام خروج کند به نسبت خروج ایران اهمیت زیادی ندارد چه بسا آنها همین الان هم از برجام خروج کرده‌اند و تنها اسم‌ها در برجام مانده‌اند».

مدعیان اصلاحات تازه به حرف منتقدان رسیده‌اند. اروپا چه قبل از خروج آمریکا از برجام و چه بعد از آن، هیچگاه به تعهدات برجامی خود عمل نکرد.

ظریف – مهر 96 – گفته بود: «هنوز نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم». در اواخر سال گذشته نیز آلمان در اقدامی توهین‌آمیز به بهانه تحریم‌ها از سوخت رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران امتناع کرد.در 7 ماه اخیر-بعد از خروج آمریکا از برجام- نیز اروپا به ارائه وعده‌های سرخرمن به طرف ایرانی و وقت کشی اقدام

کرده است.

متاسفانه دولت روحانی قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد و عملاً توافق از اولین روز، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یک‌جای امتیازات ایران در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد.

«جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا- مهر ۹۶- در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود: «ایران در توافق هسته‌ای (برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».

کری در ادامه این یادداشت نوشت: «آژانس تایید کرد که ایران ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرده است و بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ را برچیده و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است».

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مهاجران افغانستانی در ایران فرصت یا تهدید ؟

درایران پنج تا شش میلیون مهاجر افغانستانی بسر می برند

از ترویج مدیریت ‌اشرافی تا غمگساری برای مسکن مردم

مدیریت ‌اشرافی ناکارآمد در دولت گذشته

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.