خانه / صراط عشق / متون / دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید!

دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید!

عراقچی گفته است که «مزایای برجام نزدیک به صفر شده است». برجام هم در دولت اوبامای دموکراتِ باهوش! و مودب! و هم در دولت ترامپِ جمهوری‌خواهِ دیوانه و مزاحم، به صورت فاحش نقض شد. این روند که از اولین روز اجرای برجام آغاز شد، موجب شد تا تقریبا هیچ دستاوردی از این توافق عاید مردم کشورمان نشود. بر همین اساس بر طبق بند 36 برجام دولت ایران این حق را دارد که توقف کلی یا جزیی به تعهدات خود بدهد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا گفت: اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است.
عراقچی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران این مسئله را برای سیزده بار تائید کرده، اما در آن سوی ماجرا، ایران همچنان از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند نشده است.
وی در ادامه اقدامات اتحادیه اروپا در راستای حفاظت از برجام را تحسین کرد وگفت: این مسئله نشان می‌دهد که اروپا به لحاظ سیاسی در مسیر درستی قرار دارد. اما واقعیت این است که هنوز راهکارهای عملی، مکانیسم‌هایی که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند و سبب شود تحریم‌های آمریکا این توافق را از بین نبرد، محقق نشده است.
معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه توازن «بده بستان» برجام از بین رفته است، هشدار داد: اگر ایران از مزایای برجام بهره‌مند نشود این توافق زنده نمی‌ماند.
عراقچی در پایان ابراز امیدواری کرد که اروپا هرچه سریع‌تر سازوکار ویژه مالی را برای جلوگیری از تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا بر روابط تجاری شرکت‌های اروپایی و ایران، راه‌اندازی کند.
از تقریبا هیچ
تا نزدیک به صفر!
برجام هم در دولت اوبامای دموکراتِ باهوش! و مودب! و هم در دولت ترامپِ جمهوری‌خواه دیوانه و مزاحم، به صورت فاحش نقض شد. این روند که از اولین روز اجرای برجام آغاز شد، موجب شد تا تقریبا هیچ دستاوردی از این توافق عاید مردم کشورمان نشود.
عراقچی تصریح کرده است که «مزایای برجام نزدیک به صفر شده است»، اما این اولین بار نیست که یک مقام ارشد دولت روحانی، به دستاورد تقریبا هیچ برجام اذعان می‌کند.
به این موارد توجه کنید:
– سیف، رئیس ‌سابق بانک مرکزی: برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.(فروردین 95،دولت اوباما)
– محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه: 8 ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است.(مهر 95، دولت اوباما)
– سیف، رئیس‌ بانک مرکزی: ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به ۱۰۰میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را ندارد.(فروردین 95، دولت اوباما)
– علی‌اکبر صالحی، رئیس ‌سازمان انرژی اتمی: حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم‌. هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند‌. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است.(تیر 95، دولت اوباما)
– عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه: تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده اما هنوز عملا همه آنها برداشته نشده که مقداری به دلیل شرایط است و مقداری به دلیل شیطنت آنها و ایرادات زیادی هست که ما هم اعتراضات مفصلی به طرف مقابل کرده‌ایم.(مرداد 95، دولت اوباما)
– علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم: برای ارتباط با بانک‌های بزرگ جهانی دچار مشکل هستیم و آنها با ما کار جدی نمی‌کنند.انتظار ما این بود که بعد از برجام ما بتوانیم با بانک‌های بزرگ هم کار کنیم اما به دلایل مختلف ما هنوز نتوانسته‌ایم با این بانک‌ها کار کنیم.(مرداد 95، دولت اوباما)
– اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور: اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم(بهمن 95، دولت ترامپ)
– علی‌اکبر صالحی، رئیس‌ سازمان انرژی اتمی: آمریکا در ظاهر وانمود می‌کند به وظیفه‌اش عمل کرده است اما در خفا و پشت پرده نه تنها کاری انجام نداد بلکه سعی کرد همه چیز را به بن‌بست بکشاند.(بهمن 95،دولت ترامپ)
– عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است.(خرداد 96، دولت ترامپ)
– محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه:آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است.(اردیبهشت 96، دولت ترامپ)
– حسن روحانی، رئیس‌جمهور: آمریکایی‌ها به ‌بهانه‌های مختلف به‌دنبال اعمال یک‌سری تحریم‌های جدید هستند که با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.(تیر 96،دولت ترامپ)
– محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه: بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما امروز کمتر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل‌ونقل کنیم.(اردیبهشت 96، دولت ترامپ)
– حسن روحانی، رئیس‌جمهور: چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم. صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلا فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران.(اردیبهشت 97، دولت ترامپ)
– حسن روحانی، رئیس‌جمهور: به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.(آبان 96،دولت ترامپ)
– عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه:ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چرا که از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است.(اسفند 96، دولت ترامپ)
– محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: آمریکا آنطور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و ما هنوز نمی‌توانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم.(مهر 96، دولت ترامپ)
– علی‌اکبر صالحی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی: آمریکا تاکنون کار خاصی انجام نداده یا آنگونه که باید عمل می‌کرد عمل نکرده است، به ویژه در چراغ سبز نشان دادن به بانک‌های بزرگ، کوتاهی کرده است.(بهمن 95،دولت ترامپ)و…
اوبامای دموکرات
ترامپ جمهوری‌خواه
برجام در دولت اوباما لگدمال و در دولت ترامپ پاره شد.
تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون وضعیت اضطراری علیه ایران، تروریست نامیدن سفیر ویژه روحانی و تصویب دهها طرح تحریمی در کنگره آمریکا در دوره اوباما، در حالی صورت گرفت که برخی دولتمردان، با سهل‌اندیشی، اوباما را فردی مودب! و باهوش! و امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین می‌نامیدند!
همان طیفی که اوباما را فردی مودب! و باهوش! معرفی کرده بود، این بار ترامپ را یک دیوانه و تافته‌ای جدابافته از سیستم حاکمه آمریکا معرفی کرد.این در حالی است که ترامپ از همان روح برجامی سخن گفت که اوباما به آن‌اشاره کرده بود. ترامپ همان تحریم ویزایی را علیه ایران به اجرا گذاشت که زیرساخت قانونی آن را دولت اوباما مهیا کرده بود. دونالد ترامپ در ادامه قانون تحریمی آیسا در دولت اوباما، قانون کاتسا ۲۰۱۷ (مشهور به سیاه‌چاله تحریم‌ها) را امضا کرد و همانند اوباما، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا – 30 آبان 97- در مصاحبه با خبرنگاران در بیرون کاخ سفید گفت: «به ایران نگاه کنید. به کارهایی که دارند انجام می‌دهند. آنها در حال حاضر یک «ملت تروریست»! هستند».
ترامپ پیش از این – مهرماه ۹۶ – نیز در یک سخنرانی در جمع سیاستمداران محافظه‌کار، ملت ایران را «تروریست»! خطاب کرده بود.
لازم به ذکر است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- دی ماه ۹۳- در مصاحبه با شبکه رادیویی ان. پی.آر (رادیوی ملی آمریکا) در اظهارنظری گستاخانه، ملت ایران را «یاغی»! خطاب کرد.
توازن برجام!
«عباس عراقچی» در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا گفته است: «توازن «بده بستان» برجام از بین رفته است»! این اظهارنظر تأمل برانگیز در حالی است که برجام از ابتدا نیز توازنی نداشته است.
«جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا- مهر ۹۶- در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود: «ایران در توافق هسته‌ای (برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».
کری در ادامه این یادداشت نوشت: «آژانس تایید کرد که ایران ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرده است و بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ را برچیده و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است».
متاسفانه دولت روحانی قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد و عملاً توافق از اولین روز، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یکجای امتیازات ایران در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد.
بازی در پازل اروپا – آمریکا
عراقچی در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا گفته است: «اروپا به لحاظ سیاسی در مسیر درستی قرار دارد…امیدواریم که اروپا هرچه سریع‌تر سازوکار ویژه مالی را برای جلوگیری از تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا بر روابط تجاری شرکت‌های اروپایی و ایران راه‌اندازی کند».
این اظهارات تأمل‌برانگیز عراقچی در حالی است که وی در روزهای گذشته گفته بود: «هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند؛ اتریش و لوگزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است».
عراقچی همچنین-13 شهریور 97- گفته بود: «ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (سازوکار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند
انجام دهند».
متاسفانه دولتمردان در رویکردی خسارت‌بار، همزمان با اذعان به دستاورد تقریبا هیچ برجام، مدعی هستند که باید به وعده‌های سرخرمن طرف مقابل دل خوش کرد و در پازل وقت‌کشی اروپا و آمریکا بازی کرد.
در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد و حدود ۵سال زمان و سرمایه‌های عظیم کشور هزینه شد تا از «اروپا آقا اجازه است و بستن با کدخدا راحت‌تر است» برسیم به «آمریکا موجود مزاحم است و با اروپا ادامه می‌دهیم»! و این یعنی می‌خواهیم، بدون توجه به عبرت‌های برجام، دوباره به سراغ تکرار تجربه شکست‌خورده توافق سعدآباد برویم.
برخلاف ادعای بزک‌کنندگان برجام، در حال حاضر هیچ شکافی میان اروپا و آمریکا در موضوع ایران وجود ندارد و اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. اتفاقات چند ماه اخیر بیش از پیش ثابت کرد که اروپا با بازی در پازل آمریکا به دنبال خرید زمان و مقدمه‌چینی برای اجرای برجام‌های بعدی است.
گزارش آژانس و بند 36
عراقچی در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا گفته است «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران این مسئله را برای سیزده بار تائید کرده، اما در آن سوی ماجرا، ایران همچنان از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند نشده است».
متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون توجه به مفاد برجام مدعی است که ایران باید همچنان به صورت یک‌طرفه اجرای برجام را ادامه دهد و هیچ انتظاری از طرف مقابل درخصوص اجرای تعهدات برجامی نداشته باشد!
برجام در حال حاضر توافقی یک‌طرفه است که امتیازاتش برای طرف مقابل و محدودیت‌هایش برای ایران است. طبق بند 36 برجام، به دلیل عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، «حق ایران» است که توقف کلی یا جزیی به تعهدات خود بدهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

توحش آمریکایی ها

ويدئو/

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.