سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آشوب‌های فرانسه وارد روز هشتم شد/ 2 کشته، ۱۰۰۰ زخمی و ۱۰۰۰ بازداشتی

آشوب‌های فرانسه وارد روز هشتم شد/ 2 کشته، ۱۰۰۰ زخمی و ۱۰۰۰ بازداشتی

جنبش «جلیقه زرد‌ها» در هشتمین روز اعتراضات خود به برنامه‌های اقتصادی دولت ماکرون شهر پاریس را به آشوب کشیدند.بر اساس گزارش‌ها تنها در اعتراضات روز شنبه ۱۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند که حال ده‌ها نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

جنبش جلیقه زردها یک ماه پیش در اعتراض به افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. این جنبش در شنبه هفته گذشته با نخستین حضور خیابانی خود فرانسه را به لرزه درآورد و در بیش از 1000 نقطه اعضای این جنبش با بستن خیابان‌ها و بزرگراها قدرت خود را به رخ ماکرون کشیدند. با ادامه اعتراضات زد و خورد‌ها بین پلیس و معترضان نیز به اوج خود رسید که این درگیری‌ها ۱۰۰۰ زخمی بر جای گذاشت. ماکرون که زمان شروع این اعتراض‌ها محبوبیتش به 25 رسیده بود چهارشنبه گذشته با خشم و عصبانیت تهدید کرد که نظامیان فرانسوی را برای مقابله با معترضان به کار خواهد گرفت. وی قول داد با جلیقه زردها برخورد کند.
روز شنبه «ماکرون» به قول خود عمل کرد و جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» را که حالا دیگر به یک جنبش ضد سرمایه‌داری با خواسته‌هایی فراتر از کاهش قیمت سوخت تبدیل شده، به شدت سرکوب کرد. براساس گزارش‌ها در روز شنبه بیش از 300 هزار فرانسوی در سراسر این کشور به خیابان‌ها ریختند. گفته می‌شود نیروهای وابسته به جریان‌های راست و چپ افراطی در این اعتراضات خشونت‌آمیز مشارکت دارند. «کریستف کاستنر»، وزیر کشور فرانسه، از نقش مارین‌ لوپن، رهبر جریان راست‌گرای جبهه ملی در این اعتراضات سخن گفته است.دامنه خشونت در جریان تظاهرات بزرگ روز شنبه به اوج خود رسید. سایت «اشپیگل آنلاین» در گزارشی که درباره اعتراضات خشن این روز منتشر کرده، خبر از ستون‌های دود در نقاط مختلف پاریس داده است. معترضان در این اعتراضات اقدام به شکستن شیشه مغازه‌ها و همچنین آتش زدن خودروها کردندپلیس برای کنترل اعتراضات بسیاری از خیابان‌ها را مسدود کرد.
تغییر خواسته‌ها
خواسته‌های معترضان از کاهش قیمت سوخت به استعفای ماکرون تغییر کرده است به همین دلیل روز شنبه، بسیاری از معترضان کوشیدند تا خود را به کاخ الیزه، محل اقامت امانوئل ماکرون برسانند. درگیری‌ها در خیابان معروف شانزه لیزه و کاخ الیزه که در نزدیکی آن قرار دارد در حالی اوج گرفت که معترضان تلاش کردند تا از حفاط‌های پلیس که برای جلوگیری از ورود معترضان به محوطه مکان‌های دولتی از جمله دفتر نخست‌وزیری کار گذاشته شده بود، عبور کنند.در جریان درگیری معترضان و مامورانی که مسیر کاخ الیزه را مسدود کرده‌ بودند، عده‌ای و از جمله دو پلیس مجروح شده‌اند. تظاهر کنندگان جنبش ضد سرمایه‌داری روز شنبه در این منطقه لاستیک و خودروها، از جمله یک خودرو پلیس را آتش زدند. پلیس و معترضین به سیاست‌های دولت ماکرون با چوب و چماق و سنگ به جان هم افتاده‌اند.تا کنون براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، بیش از 600 نفر در جریان این تظاهرات زخمی شده‌اند که شمار کل مجروحین را 1000 نفر کرد. گفته می‌شود که 2نفر نیز تا کنون در جریان این تظاهرات کشته شده‌اند. حال ده‌ها نفر از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.افزون بر آن پلیس دست‌کم 130 نفر را در ارتباط با اعتراضات خشن پاریس دستگیر کرده است. براساس گزارش‌ها در طول این اعتراضات پلیس دست کم هزار نفر را دستگیر کرده است.بر اساس گزارش‌ها خشونت در تظاهرات روز شنبه بی‌سابقه و منطقه شانزلیزه هرگز چنین صحنه‌هایی را به خود ندیده بود. «جیم بیترمن»، خبرنگار سی ان ان نیز در پاریس در گزارشی گفته: «صحنه‌ای که روز شنبه و یک روز پس از جمعه سیاه در منطقه شانزلیزه پاریس شکل گرفت صحنه‌ای غیرمعمول بود. شنبه شب هیچ کس در این منطقه حضور نداشت که علتش این بود که نیرو‌های پلیس همه را از آن بیرون کرده بودند. روز شنبه تظاهرات بسیار خشونت‌آمیزی در این منطقه برگزار شده بود.»
خشم ماکرون
با گسترده شدن اعتراضات و حمله معترضان به کاخ الیزه ماکرون با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «از ماموران اجرای قانون و نیروهای امنیتی و پلیس به خاطر فعالیت حرفه‌ای آنها تشکر می‌کنم. شرم بر کسانی باد که به آنها حمله کردند.
شرم بر کسانی که علیه شهروندان عادی و خبرنگاران خشونت اعمال کردند. شرم بر کسانی که سعی کردند مقام‌های منتخب را تهدید کنند. هیچ جایی برای این گونه اقدامات خشونت‌آمیز در جمهوری فرانسه وجود ندارد.» از سوی دیگر دولت فرانسه برای کنترل اعتراضات 3 هزار پلیس ضدشورش، نیروی امنیتی، ارتش و ژاندارم در پاریس مستقر کرده است و ده‌ها هزار پلیس ضد شورش نیز در سراسر فرانسه به حالت آماده‌باش صد در صد در آمده‌اند. وزارت کشور فرانسه برگزاری هر گونه تظاهرات مردمی در محدوده قرمز کاخ ریاست جمهوری (الیزه)، میدان کنکورد، اطراف سفارت آمریکا، خیابان شانزه لیزه، مجلسین ملی و سنا را ممنوع و برای نخستین بار به معترضان تاکید کرده در پای برج ایفل (میدان شام دو مارس) جمع شوند که این تحکم با خشم و اعتراض شدید احزاب و اعضای جنبش ضدسرمایه‌داری روبرو شده
است.

لینک محتوا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
ایمیل

۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲

عناوین این صفحه
به ولایت‌ «الله» باز گردید ولایت آمریکا به کارتان نمی‌آید
تحلیل‌هایی که با آمدن ترامپ به خبر تبدیل می‌شوند(یادداشت روز)
اخبار ویژه
فارین پالیسی: تلگرام با خبرهای دروغ ارزش پول ایران را نابود کرد
آشوب‌های فرانسه وارد روز هشتم شد/ 2 کشته، ۱۰۰۰ زخمی و ۱۰۰۰ بازداشتی
مجتهد: 95 درصد شاهزادگان سعودی آماده عبور از بن‌سلمان هستند
زلزله 6/4 ریشتری کرمانشاه را لرزاند
شرم‌آور است کسی به نام اسلام هر روز مردم مسلمان یمن را بمباران کند
دانمارک قرار بود با تروریست‌های الاهوازیه برخورد کند برای آنها همایش برگزار کرد!
اصلاح‌طلبان استاد قدرنشناسی و هدر دادن فرصت‌هایی هستند که مردم در اختیار آنها قرار داده‌اند
امکان دستگیری بن سلمان هنگام شرکت در اجلاس جی-20
با ما در فضای مجازی همراه باشید
پربازدید ترین
پربحث ترین
حکم جالب یک قصاب در اراک
تحلیل‌هایی که با آمدن ترامپ به خبر تبدیل می‌شوند(یادداشت روز)
فارین پالیسی: تلگرام با خبرهای دروغ ارزش پول ایران را نابود کرد
اخبار ویژه
امکان دستگیری بن سلمان هنگام شرکت در اجلاس جی-20
مجتهد: 95 درصد شاهزادگان سعودی آماده عبور از بن‌سلمان هستند
به ولایت‌ «الله» باز گردید ولایت آمریکا به کارتان نمی‌آید
دانمارک قرار بود با تروریست‌های الاهوازیه برخورد کند برای آنها همایش برگزار کرد!
ساخت دستگاه برداشت گل زعفران در بیرجند
پرداخت ناقص به یک سوژه درخشان

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

عملیات «وعده صادق» ائتلاف پدافند هوایی صهیونیست‌ها را شکست

فرمانده کل سپاه سرلشکر حسین سلامی

خشونت جنسی در ارتش فرانسه صدای وزیر دفاع این کشور را درآورد

تجاوز جنسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.