سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جان کری: باید در برجام می‌ماندیم تا ایران را در مسئله موشکی پاسخگو کنیم!

جان کری: باید در برجام می‌ماندیم تا ایران را در مسئله موشکی پاسخگو کنیم!

«جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌.‌ان‌.ان» از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و استفاده از برجام به عنوان «اهرم فشار» علیه ایران را بهترین راهبردی توصیف کرد که واشنگتن می‌توانسته آن را دنبال کند.
از نظر کری، ماندن در برجام و همزمان تلاش برای «پاسخگو کردن ایران» در مسائل غیرهسته‌ای سیاستی بوده که واشنگتن بایستی دنبال می‌کرده است. وی گفت:
آیا بهترین سیاست برای ایالات متحده این است که از توافقی که ما به ایجاد آن کمک کردیم و به آن پایبندی وجود داشت، خارج شویم؟
فکر می‌کنم [با این کار] بهترین گزینه سوزانده شد – که عبارت بود از:
ماندن در توافق و استفاده از آن به عنوان اهرم فشار به منظور مجاب کردن اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها برای همکاری با ما جهت پاسخگو کردن ایران در موضوع موشکی، داشتن عملکرد بهتر در یمن و همکاری در مسئله حزب‌الله. وزیر خارجه اسبق آمریکا افزود:
بنابراین، ما می‌توانستیم از برجام برای رسیدن به نتایج دیگر استفاده کنیم.
اما فکر نمی‌کنم خروج از برجام، در راستای منافعمان باشد. گفتنی است جان کری – شهریور 97 – در مصاحبه‌ با رادیو آمریکایی سلم گفته بود:
«می‌شد این توافق (برجام) را به عنوان اهرم فشاری برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در موضوعات دیگر از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار داد».
وی در این مصاحبه تاکید کرده بود:
«شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای] را متوقف کنید.
من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم.
ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم.
اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم».
در حقیقت وزیر خارجه اسبق آمریکا با اصل خروج این کشور از برجام مشکلی ندارد، فقط ایرادی که به این موضوع می‌گیرد این است که چرا زود این کار را انجام دادیم!
در صورتی که می‌توانستیم در حوزه موشکی و منطقه‌ای هم امتیاز بگیریم و بعد خارج شویم.
لازم به ذکر است که ترامپ در 18 اردیبهشت سال جاری پس از اطمینان از ماندن ایران در برجام -برطبق تضمین روحانی به موگرینی- و سپس اطمینان از نقش نیابتی اروپا در مطرح کردن موضوع موشکی و منطقه‌ای، از برجام خارج شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیا میان ما و اسرائیل جنگ می شود؟

طنز پاورقی

حملات ایران دو پایگاه اصلی نیروی هوایی را منهدم کرد

ایتمار بن گویر نابودی اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.