خانه / صراط عشق / متون / دکتر شاکری: نگاهی به شوک درمانی در بحران سازی نقدینگی

دکتر شاکری: نگاهی به شوک درمانی در بحران سازی نقدینگی

اواخر سال1396 یکی از به اصطلاح کارشناسان!!! بانک مرکزی برای این که در تب و تاب ارزی ایجاد شده نرخ بهره را بالا ببرنند فرمایش کردند که بمب نقدینگی در حال ترکیدن است. نرخ بهره را بالا ببرید تا پول ها سراغ ارز نرود این کار را انجام دادند، 240 هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده با نرخ بهره 20 درصد منتشر کردندو فروختند، این در حالی بود که مقامات بانک مرکزی دو سال بود وعده  کاهش نرخ بهره را به مردم داده بودند تازه بعد از اجرای توصیه این به اصطلاح کارشناس، نرخ ارز که به صدر 4 هزار تومان رسیده بود به 14 هزار تومان پرش داده شد چند روز پیش هم یکی از مشاوران و دستیاران ویژه فرمایش کردند که بمب نقدینگی در حال ترکیدن است و تورم سرسام آور چند ماه گذشته به خاطر بمب نقدینگی است، تورمی که بهمن وار خودنمایی کرده و به نظر میرسد در ماههای آینده هم شتابان تر شود. از آنجا که در این روزها هر کس که میخواهد آدرس اشتباه به مردم بدهد و فجایع حادث شده در اقتصاد در ماههای اخیر را کم اهمیت جلوه دهد یا از مسئولیت فرار کند یا افرادی که از دانش اقتصادی بهره ای ندارند و همیشه نقل مجالس هستند و حتماً باید هر طور شده افاضه ای کنند به صورت کلی گویی می گویند نقدینگی باعث شده این فجایع به بار آید بدون اینکه اشاره کنند چگونه، چرا حالا، مگر در ماههای اخیر رشد نقدینگی بیشتر از قبل بوده؟
البته این که نقدینگی ما بسیار مخرب است سخن نادرستی نیست ولی ساز و کار تخریب آن خیلی مبنایی تر و متفاوت تر از آن چیزی است که امثال دستیار ویژه فرمودهاند. این که گفته شود نقدینگی ما شبیه یک بمب مخرب است، شکی در کلیت آن نیست. اما باید دید این بمب سازی و بمب گذاری از کی آغاز شده و مواد منفجره آن چه ماهیتی دارد و نحوه دقیق تخریب آن در اقتصاد چگونه است از ابتدای سال 1360 تا پایان 1367 سال های جنگ، نقدینگی سالانه به طور متوسط حدود 17 درصد رشد یافته است.

 

تحلیل عمیق و منحصر بفرد پروفسور عباس شاکری درباره ریشه های اصلی بحران های کنونی اقتصاد ایران و افشای مسئولیت گریزی های رندانه عاملان اصلی این شرایط

 

دانلود متن کامل مقاله

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هر کجا پیشرفت کردیم، تفکر و حرکت انقلابی حاکم بوده است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

افتخار اسرائیل و نتانیاهو به کشتار ایرانیان

قرائت کتاب استر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.