سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اشعار / اشعار دیگران / ای کاش ايرج ميرزا بيت آخر اين شعرش را به من می‌داد و من همه الميزانم را به او می‌دادم

ای کاش ايرج ميرزا بيت آخر اين شعرش را به من می‌داد و من همه الميزانم را به او می‌دادم

رفقای عزیزم! روز گذشته فیلمی از آیت الله علوی بروجردی که نوۀ آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی می باشد، مشاهده کردم. در این فیلم کوتاه ایشان به نقل حکایتی عجیب از ملاقاتش با علامۀ طباطبایی می پردازد. برای اطمینان از صحت و سقم این فیلم و محتوای آن، با دفتر آیت الله علوی بروجردی تماس گرفتم که آنها نیز صحت این فیلم و محتوای آن را تایید کردند.
در آن فیلم آیت الله علوی بروجردی فرمودند: روزی در محضر علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان نشسته بودم. اتفاقاً مداح اهل بیت جناب آقای حاج محمد علامه هم تشریف داشتند. علامۀ طباطبایی رو کردند به علامۀ مداح و فرمودند: دلم می خواهد حالا که اینجا آمدید یک روضه ای برای من بخوانید. یک صندلی آنجا بود و آقای حاج محمد علامه بلند شدند و روی آن صندلی نشسته و شروع کردند به روضه خواندن! یادم هست که روضۀ حضرت علی اکبر را خواندند. و شعری هم که ایشان در آن روضه خواندند شعر معروف ایرج میرزا بود راجع به حضرت علی اکبر که با این مطلع:
رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان
رأفت برند حالت آن داغدیده را
جناب حاج محمد علامه این اشعار را خواندند تا که رسیدند به این بیت:
بعد از پسر دل پدر آماج تیغ شد
آتش زدند لانۀ مرغ پریده را
در اینجا بود که مرحوم علامۀ طباطبایی رو به مداح کردند و فرمودند: اَعِد یعنی تکرار کن! آقای مداح هم بیت مذکور را دوباره خواندند. یادم هست که علامۀ طباطبایی از مداح محترم چهار بار درخواست کرد که این بیت را بخواند. علامۀ طباطبایی گریه می کردند و اشک بر روی محاسن شان می ریخت.
روضه تمام شد اما علامۀ طباطبایی همینجور که این بیت را تکرار می کردند، اشک می ریختند و از شدت تأثر با دست بر روی پایشان می زدند! علامه طباطبایی در همین حال که بودند فرمودند: ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را می داد به من و من تفسیر المیزانم را می دادم به او!!
من به علامۀ طباطبایی عرض کردم که آقا! حضرتعالی ایرج میرزا را می شناسید؟ اشعار ایشان را مطالعه فرموده اید؟ او شاعر هزل سرایی است. علامه طباطبایی در پاسخم فرمودند: بله دیوان ایشان پیش من هست و آن را دارم. مع ذلک ای کاش ایرج میرزا این بیت از این شعر را می داد به من و من تفسیر المیزانم را می دادم به او!! کسی که این بیت را راجع به علی اکبرِ امام حسین علیه السلام سروده است، من نمی توانم باور کنم که آقا سید الشهدا فردای قیامت نسبت به او بی تفاوت باشد!
علیرضا نظری خرّم/ شهر مقدس قم/ 14 مرداد 96

شعر زيبايي از ايرج ميرزا که علامه طباطبايي در وصفش فرمود: اي کاش ايرج ميرزا بيت آخر اين شعرش را به من ميداد و من همه الميزانم را به او ميدادم.

رسم است هرکه داغ جوان دید دوستان

رأفت برند حالت آن داغ دیده را

 

یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا

وان‌ یک ز چهره پاک کند اشک دیده را

 

آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند

تا تقویت شود دل محنت کشیده را

 

یک چند دعوتش به گل و بوستان کنند

تا برکنندش از دل، خار خلیده را

 

جمعی دگر برای تسلای او دهند

شرح سیاه کاری چرخ خمیده را

 

القصه هر کسی به طریقی ز روی مهر

تسکین دهد مصیبت بر وی رسیده را

 

آیا که داد تسلیت خاطر حسین؟

چون دید نعش اکبر در خون تپیده را

 

آیا که غمگساری و اَنده بری نمود

لیلای داغ دیده محنت کشیده را

 

بعد از پسر دل پدر آماج تیر شد

آتش زدند لانه مرغ پریده را

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرود انقلابی، همپای جلودار

تکبیرزن، لبیک‌گو، بنشین به رهوار، مقصد دیار قدس، همپای جلودار

پوستر/ تو را است معجزه در کف..

معجزه عصای حضرت موسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.