سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پاسخ علامه حکیمی به کسانی که علی را ثروتمند معرفی کرده اند

پاسخ علامه حکیمی به کسانی که علی را ثروتمند معرفی کرده اند

حجه الاسلام ابوالفضل شریعتمداری:

آقای پناهیان در سخنرانی شب عاشورای امسال در مسجد دانشگاه امام صادق در بخش هایی از سخنان خود با نقل روایتی از اموال امام علی می گوید:

«طلحه و زیبر گفتند علی بن ابی طالب پول ندارد می خواهد خلیفه شود. امیر المومنین علی علیه السلام دستور داد به عمالش که پولهای من را که دستتان است و دارید با آن کار می کنید بیاورید. یک تپه ای از پول نقد شد.»

و در جای دیگر خطاب به حاضرین با طرح پرسشی بلاغی و یک استفهام انکاری می گوید:

«حضرت علی باغ هایی که درست کرد،‌ چاه‌هایی که کند، کشاورزی ای که می کرد، پولی که به دست می آورد به اندازه نیازش بود یا بیش از نیازش؟»

گویا علامه حکیمی سالیان پیش که در دایره المعارف حدیث الحیاه از اقتصاد اسلامی می نوشت این روزها را می دید که کسانی بر سر منبر رسول خدا برای توجیه اشرافیت مذهبی چهره نورانی علی ع را نیز هزینه خواهند کرد، که این گونه پاسخ داده بود:

«و از جمله انفاقهاى گرانبار امير المؤمنين «ع» به مردم نيازمند و كمك رسانى به آنان چنين است كه در منابع حديث و تاريخ آمده است:

«درآمد على «ع» چهل هزار دينار بود، او همه را صدقه قرار داد (و وقف كرد) و شمشيرش‏ را فروخت و فرمود: لو كان عندي عشاء ما بعته اگر خوراک شام را می داشتم آن را نمی فروختم».

و از غفلت است كه اين موضوع با عنوان «كثرة مال امير المؤمنين فراوانى مال امير المؤمنين» ياد شود، يا بگويند كه آن امام مال فراوان داشته است، كه در آن صورت براى اشخاص بى اطلاع اين توهّم پيش آيد، كه او اين اموال را براى خود نگاه می داشت و آنها را صرف‏ معيشت و رفاه گرايى خود و نزديكانش مى‏كرد.

و اين امر دستاويزى فراهم سازد براى نيكو جلوه دادن تكاثر و ثروتمندى و حق آن است كه گفته شود: «انفاق گرانبار امير المؤمنين» يا «زهد بسيار او» يا «فقر اختيارى او» يا «اهتمام شديد او به بى‌‏نياز كردن مردم و زدودن فقر از اجتماع» و نظاير اينها.

آن مال چگونه می تواند عنوان مالدارى وافر داشته باشد، در صورتى كه دارنده آن شمشيرش را می ‏فروشد و می ‏گويد: «اگر خوراک شام را می داشتم آن را نمی فروختم»؟ پس امير المؤمنين «ع» مال را براى انفاق به دست می آورد نه براى نگاه داشتن و ذخيره كردن و بهره‏مند شدن.

__________
أنَّهُ كَانَتْ غَلَّةُ عَلِيٍّ أَرْبَعِينَ أَلْفَ دِينَارٍ فَجَعَلَهَا صَدَقَةً وَ أَنَّهُ بَاعَ سَيْفَهُ وَ قَالَ لَوْ كَانَ عِنْدِي عَشَاءٌ مَا بِعْتُهُ

(1) «بحار» 50/ 264 و 282.
(2) «سفينة البحار» 2/ 558.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ ساحل وجود‏

عاشق روی توام دست بدار از دل من‏

حقیقت «الروح» در شب قدر کیست و بر چه کسی نازل می‌شود؟

جبرئیل از جمله ملائکه است و الروح از ملائکه بزرگ‌تر است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.