سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / کتاب جهاد اقتصادی

کتاب جهاد اقتصادی

چیستی، اهداف و الزامات جهاد اقتصادی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای‌(مدّ‌ظلّه‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی

درباره کتاب

کتاب پیش‌رو مجموعه‌ی مدوّنی است از بیانات معظّمٌ‌له در تبیین جهاد اقتصادی، اهداف و الزامات و نتایج آن؛ که امید است با بهره‎گیری از مدلهای مفهومی برآمده از سخنان ایشان، خوانندگان را در دریافتهای صحیح از رهنمودها و راهکارهای نیل به اهداف جهاد اقتصادی یاری کند.
انتظار می‌رود آحاد جامعه، خصوصاً مسئولین محترم با مطالعه‌ی این کتاب، از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در جهت بهبود تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها استفاده نمایند و در هر مسئولیّتی، بتوانند با شناخت وظایف و انتظارات، سهم خویش را در جهاد اقتصادی ایفا کنند.

صفحاتی از کتاب

لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم «حضور جهادی» باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد. با همّت بلند و گاه امیدوارانه باید وارد شد. با دل پرامید و پرنشاط باید وارد میدان‌ها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید.
دشمنان ملّت ایران در صدد آنند که دشمنی خود را از دو راه با ملّت ایران به تحقّق برسانند، آنچه که امروز در دنیا محسوس است این است: یکی، ایجاد تفرقه در میان صفوف ملّت؛ از بین‌بردن یکپارچگی ملّت ایران؛ و از دست ملّت ایران؛ این نیروی عظیم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلی سرگرم‌کردن و دوّمی، ایجاد مشکلات اقتصادی و تلاش برای توقّف ملّت ایران در زمینه‌های گوناگون سازندگی کشور و رفاه عمومی خود. این دو، چیزی است که در نقشه‌های کوتاه‏‌مدّت و میان‏‌مدّت دشمنان ما به‌طور محسوس وجود دارد که اگر خود آنها هم بر زبان نیاورده بودند، قابل حدس بود؛ ولی دشمنان ما خودشان هم به هر دو نکته اعتراف کردند.

عناصر مهمِّ پیشرفت اقتصاد


در پیشرفت اقتصاد، این سه عنصر را مورد توجّه قرار دهند: اوّلاً در امر اقتصاد، مثل همه‌ى مسائل دیگر، باید با نگاه علمى به مسائل نگاه کرد. ثانیاً یک برنامه‌ریزى مدبّرانه لازم است، که هم در آن شتابزدگى نباشد، هم در آن کندى و کوتاهى نباشد. در همه‌ى امور این‌جور است، در مسائل حسّاس اقتصاد هم این‌جور است. ثالثاً ثبات و استمرار سیاستها لازم است. اگر ان‌شاءاللّه مسئولان این سه عنصر را در پیشرفت اقتصادى کشور در نظر بگیرند، که البتّه مورد توجّه است – مسئولان، هم از لحاظ علمى در میان آنها برجستگانى هستند؛ هم از لحاظ دلسوزى، اهل دلسوزى‌اند، اهل تدبیرند – به توفیق الهى، به حول و قوّه‌ى الهى، دشمنان ما همچنان که در بخشهاى دیگر نتوانستند کارى بکنند، در مقابله‌ى اقتصادى با این ملّت هم هیچ غلطى نمیتوانند بکنند.

مطالبه‌ی ملّت؛ پیشرفت همه جانبه


مطالبه‌ی ملّت از دولتها‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، از مجالس پی‌در‌پی شورای اسلامی، از قوّه‌‌ی قضائیّه و از همه‌ی مسئولان باید این باشد. کشور باید پیشرفت کند؛ پیشرفتِ در همه‌ی بخشها‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏: پیشرفت در تولید ثروت، پیشرفت در افزایش بهره‌وری، پیشرفت در عزم و اراده‌ی ملّی، پیشرفت در اتّحاد ملّی و نزدیکی قشرهای مختلف به یکدیگر، پیشرفت در دستاوردهای علم و فناوری، پیشرفت در اخلاق و در معنویّت، پیشرفت در کم‌کردن فاصله‌ی طبقاتی، در رفاه عمومی، در انضباط اجتماعی، در بوجودآمدن وجدان کاری در یکایک آحاد ما مردم، پیشرفت در امنیّت اخلاقی، پیشرفت در آگاهی و رشد سیاسی، پیشرفت در اعتماد به ‌نفس ملّی.

لزوم اجرای عدالت در همه‌ی زمینه‌ها


عدالت فقط عدالت در مسائل اقتصادی نیست، یک بخش عمده‏‌اش مسئله‏‌ی اقتصاد است. در قضاوتها، در داوری‌ها، در نگاهها، در نظرها، در اظهارات، در موضعگیری‌ها، همه بایستی شاخص عدالت را در نظر داشته باشیم. از همه مبتلابه‏تر، همین مسئله‏‌ی عدالت اقتصادی و عدم توزیع عادلانه‏‌ی ثروت عمومی و درآمد عمومی ملّی بین آحاد جامعه است.

موضوعات مهم

کلّیاتی درباره‌ی حماسه، جهاد و اقتصاد/ شرایط و الزامات راهبردی جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی/ جهاد اقتصادی و الزامات پیشرفت اقتصادی مطلوب

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سه کتاب ایرانی، کتاب های برتر سال روسیه

کتاب تاریخ معاصر یا ایران در قرن بیستم،کتاب قصه های ایرانی شهرزاد،کتاب دو جلدی الهیات ابن سینا

کتاب مسیح در شب قدر

کتاب میزبانی از بهشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.